Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 43, 2021

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-10-2021
в Брой 43, 2021
A A
Министър Денков при откриването на Discoverer – новите технологии са гаранция за успех

Суперкомпютърът е скъпо начинание. Но той не е скъпо удоволствие, а скъпа необходимост. Това е единственият начин да бъдем модерна нация. Успешни и богати са тези нации, които успяват да създадат и внедрят нови технологии. Благодарение на научните инфраструктури, страната ни може отново да се върне на научната карта на Европа.“ Това сподели министърът на образованието и науката проф. Николай Денков при официалното въвеждане в експлоатация на българския суперкомпютър Discoverer.
Той е част от мрежата от високопроизводителни машини на ЕС. Може да обработва огромни масиви данни с приложение в медицината, климатичните промени, анализа на трафика и други обществено значими дейности. В контекста на това проф. Денков уточни, че е необходима интеграция на медицинските знания с големите данни и със суперкомпютрите. Да вкараме мехатрониката в роботиката и в обработката на образи, да интегрираме всички области, които доскоро се разглеждаха като различни. „Суперкомпютрите са едно от средствата за тази интеграция“, поясни министър Денков. И върна лентата назад, припомняйки, че през 2014 г., когато за първи път у нас се заговаря за европейски инвестиции за научна инфраструктура, много неща, които днес изглеждат като даденост, са били мечта за учените. Днес тези мечти са факт. Без центровете за върхови постижения, които намират приложение в медицината, този суперкомпютър щеше да бъде без едното си възможно приложение. Друго приложение на суперкомпютъра са центровете по мехатроника.
Но не бива да се забравя, че суперкомпютърът, сам по себе си, е само един свръхмодерен инструмент. Но за да работи, са му необходими отлично подготвени специалисти. Това е и една от задачите на професионалните гимназии, които в последните години възвръщат авторитета си сред обществото и успешно конкурират езиковите училища. „Това показва, че при наличието на ясна визия, съгласувани позиции и последователност на министрите и правителствата, които и да са те, можем да постигнем всичко“, заяви проф. Денков.
„Със суперкомютъра това, което се прави за 365 дни, сега може да стане за 20 дни. Основното предизвикателство е да използваме пълноценно възможностите на хардуера, затова е важна връзката с науката и научните изследвания. Полза от тези машини има и в образованието. Голямата цел е свързването между индустрии, лаборатории и университети, така че да няма публични инвестиции за едно и също нещо на много места“, посочи еврокомисарят Мария Габриел.
Основната цел на Discoverer е да подкрепи редица изследователски и иновационни дейности, да стимулира промишлеността, базирана на технологии за симулиране, моделиране и оптимизация. Капацитетът на машината може да бъде използван в много приложни области за потребностите на голям брой потребители, включително малки и средни предприятия от България, региона и континента. Системата е оптимизирана да работи в много научни области – биоинформатика, фармация, молекулярна динамика и механика, квантова химия и биохимия, изкуствен интелект, персонализирана медицина, биоинженерство, прогноза на времето, борба с климатичните промени.
Позиционираният у нас суперкомпютър се допълва от още 4 петаскейл суперкомпютъра – част от мрежата EuroHPC Ju (Европейското съвместно предприятие за високопроизводителни изчисления), позиционирани в Люксембург, Словения, Чехия и Португалия, както и от 3 pre-exascale суперкомпютъра във Финландия, Италия и Испания. Главната цел на европейската мрежа на суперкомпютрите е да бъде насърчена научната дейност с приложение в индустрията и да бъдат създадени благоприятни условия за развиване на още по-добра европейска икономика.
Специалистите припомнят, че през последните месеци суперкомпютрите се оказаха незаменими при разработването на ваксини срещу COVID-19. Чрез тях могат да се разиграят и различни сценарии за разпространение на вируса на дадена територия.
Discoverer е съфинансиран от България и от Съвместното предприятие EuroHPC със съвместна инвестиция от 11,5 млн. евро.

 

Discoverer

Българският суперкомпютър Discoverer е част от Европейската мрежа на високопроизводителните машини EuroHPC JU и е класиран на 91-во място в света на най-мощните суперкомпютърни системи (топ 500). При тестовете Discoverer надхвърля планираната производителна мощ 4,44 петафлопа, като достига до 4,518.9 петафлопа, а отчетената върхова производителност е 5,942.0 петафлопа. Тези резултати поставят Discoverer на 66 позиция в допълнителната класация на топ 500 – HPCG. В рамките на Европейския съюз Discoverer е в топ 30 на най-мощните суперкомпютри.
Включването на Discoverer сред първите 500 високопроизводителни машини поставя страната ни на световната карта на високотехнологичните държави и е предпоставка за превръщането Ӝ в дигитален хъб в Югоизточна Европа.

Първият български суперкомпютър

Първият суперкомпютър в България е изграден през 2008 г. от IBM и е модел Blue Gene. Той е първият в света, който достига скорост на изчисленията от 1 петафлоп. В страната ни се оперира от Българска академия на науките в специализирания Национален център за суперкомпютърни приложения. До края на ноември 2009 г. е в топ 500 на този тип машини в света. През 2015 г. Blue Gene е изключен, защото остарява морално. В същата година е заменен от разработения по поръчка на БАН суперкомпютър „Авитохол“. Използва се платформата на Hewlett-Packard. Този суперкомпютър е активен и в момента. Към него добавяме два клъстера от компютри, които не влизат в категорията на своите суперсъбратя, но се доближават до тях като функционалности. Това са клъстерът Nestum в „София Тех Парк“ и технологичната лаборатория на Hewlett-Packard Enterprise в столичния „Бизнес парк“.
Към цялата тази изчислителна мощ сега се добавя и Discoverer.

Your Image Description

Свързани статии:

Сближаване на научните изследвания и иновациите Промените в климата удрят по БВП* Тайните на Букелон Откриха нова кубомедуза

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сближаване на научните изследвания и иновациите

Следваща статия

Промените в климата удрят по БВП*

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Промените в климата удрят по БВП*

По следите на Малкия принц

По следите на Малкия принц

Дом на знанието на 160 години

Дом на знанието на 160 години

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"