Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 44, 2021

„Коперник“ вдига летвата на обучението

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-11-2021
в Брой 44, 2021
A A
Сателитите Sentinel осигуряват данни, които могат да се използват и от учители

Учителите, които искат да допринесат за мотивирането на младите хора да се занимават с наука, и да внесат иновативни учебни материали в класната си стая, трябва да включат дистанционно наблюдение и наблюдение на Земята в своите учебни програми. Данните от тези наблюдения предлагат чудесна възможност за учителите да излязат извън пределите на традиционния урок и да разчупят начините на преподаване. Днешните поколения ученици са добре запознати с новите технологии, затова и желанието им да ги използват, е съвсем естествено. От учителите им се изисква да се адаптират, респективно да адаптират уроците си към променящите се интереси на младите хора, като включат нови форми на преподаване и учене.
Поради мултидисциплинарния си характер дистанционното наблюдение и наблюдението на Земята са богат източник на учебни материали, които могат да се използват в часовете не само по природни науки (например физика, география), но и по социални науки. Такава възможност дава програмата на ЕС „Коперник“ (Copernicus). Например учителите могат да включат данни от службата за наблюдение на Земята на „Коперник“, която показва промяната на земното покритие в Европа и по света, за да анализират как градовете са се разширили или какво дървесно покритие е загубила Земята от засушаване и пожари.
За да използват в уроците си данни от наблюдение на Земята, учителите не трябва да са експерти. Те трябва да знаят, че повечето данни, предоставени по програмата „Коперник“, са с пълен, отворен безплатен достъп. За по-лесен достъп до тези данни учителите могат да използват платформите Copernicus DIAS
(„Услуги за достъп до данни и информация“), които предоставят централизиран каталог на данни и инструменти за обработка. Могат също да използват уеббазиран инструмент с отворен код за сърфиране, визуализиране и анализиране на сателитни изображения, включително Sentinel-1, -2, -3 и Sentinel-5P
(специална група спътници на ЕС). Той предлага специална образователна страница, която предоставя колекция от информация, уроци и уебинари, и дава примери за използване и връзки към полезни ресурси.
„Коперник“ предлага и масив от данни, напълно приложими в уроците по STEM. Например демонстраторът на „Коперник“ Climate Change Service за образование в областта на климата и енергията има за цел да допълни съществуващите училищни програми и в същото време да повиши осведомеността относно изменението на климата. Той е насочен към учители и ученици от гимназиалната степен. Морската служба на „Коперник“ (CMEMS) предоставя лесните за използване инструменти за визуализация на океански данни, като температура на океана, морски лед и др. Услугата за наблюдение на Земята на „Коперник“ предоставя информация, която обяснява как сателитните данни се използват за
наблюдение на Земята, горите и селското стопанство или как да се наблюдават и картографират човешки селища. Службата за управление при извънредни ситуации на „Коперник“ обяснява как се използват сателитни данни за подпомагане на управлението при извънредни ситуации и бедствия.
И не на последно място, програмата „Коперник“ има свои канали в YouTube, където учителите могат да намерят много видеоклипове за самата програма и да получат богата информация и данни.
За учителите Програмата е разработила и няколко масови отворени онлайн курса (MOOC) на различни теми – как могат да се използват „Коперник“ данните и продуктите, отворени онлайн курсове на ESA за неспециалисти, както и отворени курсове за неспециалисти на EUMETSAT (Европейската организация за разработване на метеорологични спътници) за наблюдение на атмосферата и океаните.
Съществуват и други възможности учителите да обогатят уроците си и да направят по-атрактивно преподаването. Такъв е проектът „Научно образование чрез наблюдение на Земята за гимназии“ (SEOS). Той предлага 17 урока по екологични теми, достъпни на различни езици. Друг проект е „Дистанционно наблюдение в училищата“ (FIS) – инициатива на Изследователската група за дистанционно наблюдение към Катедрата по география в Университета в Бон. Финансира се от германския Аерокосмически център (DLR) и германското федерално Министерство на икономиката и технологиите (BMWi). На уебсайта са налични учебни материали и инструменти за изследване и анализ, които покриват нуждите на часовете по биология, компютърни науки, математика и физика. Тези материали са базирани на немската училищна програма, но могат лесно да бъдат адаптирани към нуждите и предпочитанията на всяка класна стая.
EduSpace на ESA е входна точка за космически данни и предоставя набор от идеи за това как да се интегрират и адаптират към класната стая теми, свързани с Космоса.

 

„Коперник“ е програма на Европейския съюз за наблюдение и мониторинг на Земята, която цели да предоставя информация в областта на околната среда и сигурността и да осигурява подкрепа за политиките на Европейския съюз. До 2012 г. Програмата носи името Глобална система за сигурност на околната среда. Програмата е основана на партньорство между Европейския съюз, Европейската космическа агенция и държавите членки и е най-голямата платформа в света за напълно безплатно предоставяне на информация и данни за наблюдение на Земята. 
Програмата „Коперник“ се изпълнява с помощта на специална група спътници на Европейския съюз, наречени Sentinel, които предоставят данни от Космоса за Земята. Използват се и допълнителни данни от други спътници и програми извън „Коперник“, предоставени от Европейската космическа агенция, от Европейската организация за разработване на метеорологични спътници EUMETSAT, от държавите членки на ЕС, както и от други държави или търговски доставчици. 
Общият бюджет за разработка и изпълнение на програмата „Коперник“ надхвърля 7 млрд. евро. От началото Ӝ през 1998 до 2013 г. размерът на общото финансиране от страна на ЕС и Европейската космическа агенция е над 3,2 млрд. евро. За периода от началото на 2014 г. до 31 декември 2020 финансовият пакет за изпълнение на дейностите по Програмата е в размер на 4,29 млрд. евро. Допълнително през юни 2018 г. Европейската комисия предложи бюджет от 5,8 милиарда евро за „Коперник“ за периода 2021 – 2027 г.

Your Image Description

Свързани статии:

91 професионални гимназии получават спортно оборудване Превенция на риска Откриват музей на образованието в Бургас Качествено образование за всяко дете

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Участвай в промяната

Следваща статия

91 професионални гимназии получават спортно оборудване

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

91 професионални гимназии получават спортно оборудване

В ход е дигиталното обучение

Превенция на риска

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Финансират 10 наши зелени проекта

Последни публикации

  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици
  • Емоции от първата ученическа екскурзия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"