Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 45, 2021

И малките стъпки са ценни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-11-2021
в Брой 45, 2021
A A
Психологът Виктория Халачева организира представяне на индийската култура и традиции
заедно с група, подпомагана от РЦПППО – Кърджали, и ученици от II клас
към ОУ „Христо Смирненски“ – с. Фотиново, община Кирково

Стоян СТОЯНОВ

Приобщаващото образование в област Кърджали е в действие. Приобщени сме дори към семействата, защото родители на деца със специални образователни потребности много често идват при нас със своите болки, затруднения и страхове. В разговорите с тях успяваме да ги успокоим, да им дадем насоки какво следва и как биха могли да преодолеят притесненията си в дадена ситуация. Да имат вяра, постоянство и търпение, защото добрите резултати и очакваните промени при децата им не могат да се случат изведнъж.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Мариана Георгиева, която от 2013-а ръководи Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – област Кърджали.
Според събеседничката ми е налице положителна промяна в нагласите на родителите към това да се търси специална подкрепа за техните деца. А най-важното е тази подкрепа да бъде навременна, за да бъде по-ефективна и полезна за всяко дете и ученик, които имат нужда от допълнителна подкрепа. Тогава то ще може да компенсира по-лесно своите затруднения и дефицити и да се чувства комфортно сред връстниците си.
„Трябва да приемем, че природата е създала всяко дете със собствена индивидуалност и уникалност. Затова са необходими обич, вяра, търпение, подкрепа и време, за да може то да порасне – физически и психически, и да достигне максимално до своята зрялост и интелектуален капацитет. С колегите сме много щастливи, когато децата и учениците със специални потребности, с които работим, имат своите постижения. Колкото и малки да изглеждат за някого отстрани, за нас това са победи и са много ценни и сладки“, отбелязва Георгиева. И добавя, че е особено важно тези деца да получават шансове да се справят с предизвикателствата сами.
Директорката коментира още, че когато назначава нови членове към екипа от ресурсни специалисти, предпочита те да са от съответната община, където се намират училището и детската градина, в които ще работят. Защото познават местните традиции, знаят притеснения на хората, успяват да убедят родителите, че не е „срамно“ с детето им да работи ресурсен учител и специалист. Просто с него се работи малко повече, избират се подходящите методи и подходи, набляга се и на корекционната работа както в училището и детската градина, така и вкъщи.
Малко над 460 са децата и учениците със специални образователни потребности в област Кърджали. Ресурсните специалисти от Регионалния център оказват допълнителна подкрепа на 180 от тях.
С останалите работят нарастващият брой екипи за допълнителна подкрепа, назначени в училищата и детските градини.
Екипът на Регионалния център се състои от 21 педагогически специалисти. Близо половината от тях са млади педагози, които са особено активни и креативни.
„Колективът ни е амбициозен и прекрасен – психолози, логопеди, ресурсни учители, зрителен педагог, слухово-речев рехабилитатор и двама ерготерапевти, които са на финала на своето обучение“, казва събеседничката ми. Всички те успяват бързо да създадат организация, когато се налага да се премине към обучение от разстояние в електронна среда. „Разпределихме работата в групите, следяхме как се променя обстановката, бяхме в непрекъсната връзка помежду си и знаехме по всяко време с кои деца колегите са планирали работата си и как са провели заниманията си. Наложи им се и да променят работното си време, така че да е удобно и за родителите. Част от екипа пътуваха със собствените си коли, за да стигнат и до най-отдалечените населени места, да разнасят и прибират материали за децата и учениците, при които онлайн връзката е по-затруднена или липсва. Не оставихме необхванато дете и ученик със специални образователни потребности. Дори имахме онлайн връзка на наши специалисти с дете в болничната стая по молба на майката, която твърдеше, че това се отразява много добре на психиката на сина ѝ. Ресурсните специалисти успяваха да консултират и семействата, да им помагат да преодолеят първоначалния стрес, да им обяснят какво и как трябва да свършат децата. Не мога да пропусна и ролята на родителите в този момент – повечето от тях бяха наши помощници и партньори. Всички те получиха благодарствени писма от Регионалния център – Кърджали, за усилията и партньорството при първата вълна на пандемията“, разказва Георгиева.
Заедно с колегите си организират и провеждат по време на онлайн обучението през 2020 г. творчески конкурси. Единият е „Пролетно предизвикателство“, който надхвърля очакванията им за участие – получават много рисунки както от област Кърджали, така и от цяла България. При това не само от деца със специални образователни потребности, но и от техните братчета, сестричета и връстници. „Накрая разпратихме над 250 грамоти и награди. Мисля, че всички останаха много доволни и се почувстваха специални“, припомня си събеседничката ми.
По думите ѝ е важно децата със специални образователни потребности да бъдат включвани във всякакви дейности, за да не се чувстват различни и изолирани. Затова колегите ѝ им създават поводи да творят и отбелязват с тях всички национални празници и ги включват в различни конкурси, училищни мероприятия и инициативи. И това е видно от страницата на РЦПППО – Кърджали, в социалните мрежи, където са представени постиженията на децата и учениците, с които работят неговите специалисти. Те печелят отличия и награди от национални, областни, училищни и общински конкурси. Рецитират, пеят и рисуват по своя си начин. Но най-вълнуващото е, че са доволни, усмихват се и се радват на внимание. Някои показват заложби и в менталната аритметика. Ученици от ОУ „Н.Й. Вапцаров“ – с. Груево, изработват знамена по случай 9 май – Деня на Европа, под ръководството на ресурсния учител Валери Семерджиев.
С него изработват „Хвърчилото на свободния дух“ и кукерски маски. В традиция се превръща да се майсторят оригинални кукли в часовете по арттерапия. За поредна година ресурсните учители Мариана Касабова, Веселина Генчева и логопед Сийка Арсова се представят с отличените си възпитаници в Националния конкурс за кукли „С кукла Ная – пея, уча и мечтая“. Деца от ОУ „Паисий Хилендарски“ – с. Перперек, под ръководството на старши ресурсния учител Мариана Колева отбелязват с послания за доброта, търпение, разбирателство и приятелство Международния ден на толерантността – 16 ноември. Възпитаници на Регионалния център, които се обучават в ОУ „Н.Й. Вапцаров“ – с. Подрумче, се включват в кампания за събиране и предаване на пластмасови отпадъци и хартия. Ученици на ресурсно подпомагане са участници и в „Мобилбокс – футболна и здравословна академия“ към БФС и програмата „Хеттрик“ на УЕФА за деца и ученици със специални образователни потребности.
Списъкът може да бъде продължен. Особено вълнуващ остава и моментът, когато ресурсните учители изпращат абитуриенти от своите групи – те участват и в избора и осигуряването на тоалети и козметика.
„Важно е да се покаже, че тези деца могат да постигат много. Особено когато имат зад гърба си педагози, като моите колеги – пълни с идеи къде и какво да направят и да покажат. Децата дори организираха индийски празник в община Кирково със своята ресурсна учителка Виктория Халачева“, отбелязва директорката на Регионалния център.
Екипът на РЦПППО – Кърджали, споделя сградата на бившето помощно училище в града заедно с Центъра за специална образователна подкрепа. „От 2014-а започнахме голямо реновиране на цялата ни база. През годините успяхме да създадем страхотни кабинети с модерно обзавеждане, с всички необходими дидактични материали и преносима техника. Помагахме и в обзавеждането на много ресурсни кабинети по училищата и детските градини“, отбелязва Мариана Георгиева. Обособен е сектор за ресурсно подпомагане с кабинети по полезни умения, по психомоторика, по арттерапия, логопедичен и сензорен кабинет. „Имаме отделен коридор за сектора за методическата дейност, където се оказва подкрепа на колеги и директори от региона. Имаме вече и голяма, модерно обзаведена учителска стая.
А на двора ни грее цветна градина, която сами сме облагородили и поддържаме“, казва директорката.
Регионалният център провежда всяка година задължителни обучения с педагогически специалисти, директори на образователни институции и помощници на учителя. Стремежът е те да получават полезни практически умения за работа с децата и учениците със специални образователни потребности.
„Имаме много добра обратна връзка от училищата и детските градини от региона. Комуникацията им с нашия център е продуктивна. Те са доволни и по-спокойни, защото често в работата им възникват казуси, проблеми и ситуации заради неразбирането и непознаването на нормативната уредба“, добавя събеседничката ми. Според нея има напредък в подготвеността на учителите от общообразователните училища да работят с деца със специални образователни потребности. Но все още има какво да се желае. По думите ѝ може да се помисли как те да бъдат стимулирани допълнително, когато работят с такива деца, тъй като това изисква повече време, усилия, внимание и административна работа. А на някои места все още има директори, които не смятат това за съществен ангажимент на масовите учители и че това е задължение само на ресурсния учител.
От десетина години Регионалният център организира и лятно училище. В продължение на две седмици след края на учебната година неговите специалисти работят с децата както в Центъра, така и използват ресурсните кабинети в училищата по места, за да се занимават допълнително със своите възпитаници. „Много често децата и учениците, участвали в лятното училище, след две седмици занимания, игри и забавления дори не искат да излизат във ваканция. Надявам се директорите ще продължават да ни съдействат“, казва в заключение Мариана Георгиева.

 

Мариана Георгиева, директор:

Работата ми е кауза за мен. Тези деца и ученици не са „Те“ – аз съм една от тях. Искам за тях да се направят колкото се може повече и по-добри неща. На всички, които ги наричат различни, специални, бих казала, че те са нашите деца, с които всекидневно се срещаме и живеем. Трябва да бъдем възможно по-толерантни, по-добри, да ги обичаме и разбираме, да сме търпеливи с тях и да вярваме, че ще имат едно по-добро място за живеене и в нашата България.

Your Image Description

Свързани статии:

Защо децата трябва да се тестват? Четирима кандидати за ректор на Софийския университет Кюстендилски ученици с артпослание за мир Министър Галин Цоков: Всяко дете трябва да има достъп до психолог

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Няма необхванато дете в Малко Търново

Следваща статия

Георги Бърдаров с награда на ЕС за литература

Следваща статия
Георги Бърдаров с награда на ЕС за литература

Георги Бърдаров с награда на ЕС за литература

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Какво е бъдещето на цифровото обучение

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Правопис на съставни собствени имена: София Тех Парк или София Тех парк?

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"