Регионалният център – Кърджали, не оставя необхванато дете със специални образователни потребности и по време на онлайн обучението
Стоян СТОЯНОВ
Приобщаващото образование в област Кърджали е в действие. Приобщени сме дори към семействата, защото родители на деца със специални образователни потребности много често идват при нас със своите болки, затруднения и страхове. В разговорите с тях успяваме да ги успокоим, да им дадем насоки какво следва и как биха могли да преодолеят притесненията си в дадена ситуация. Да имат вяра, постоянство и търпение, защото добрите резултати и очакваните промени при децата им не могат да се случат изведнъж.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Мариана Георгиева, която от 2013-а ръководи Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – област Кърджали.
Според събеседничката ми е налице положителна промяна в нагласите на родителите към това да се търси специална подкрепа за техните деца. А най-важното е тази подкрепа да бъде навременна, за да бъде по-ефективна и полезна за всяко дете и ученик, които имат нужда от допълнителна подкрепа. Тогава то ще може да компенсира по-лесно своите затруднения и дефицити и да се чувства комфортно сред връстниците си.
„Трябва да приемем, че природата е създала всяко дете със собствена индивидуалност и уникалност. Затова са необходими обич, вяра, търпение, подкрепа и време, за да може то да порасне – физически и психически, и да достигне максимално до своята зрялост и интелектуален капацитет. С колегите сме много щастливи, когато децата и учениците със специални потребности, с които работим, имат своите постижения. Колкото и малки да изглеждат за някого отстрани, за нас това са победи и са много ценни и сладки“, отбелязва Георгиева. И добавя, че е особено важно тези деца да получават шансове да се справят с предизвикателствата сами.
Директорката коментира още, че когато назначава нови членове към екипа от ресурсни специалисти, предпочита те да са от съответната община, където се намират училището и детската градина, в които ще работят. Защото познават местните традиции, знаят притеснения на хората, успяват да убедят родителите, че не е „срамно“ с детето им да работи ресурсен учител и специалист. Просто с него се работи малко повече, избират се подходящите методи и подходи, набляга се и на корекционната работа както в училището и детската градина, така и вкъщи.
Малко над 460 са децата и учениците със специални образователни потребности в област Кърджали. Ресурсните специалисти от Регионалния център оказват допълнителна подкрепа на 180 от тях.
С останалите работят нарастващият брой екипи за допълнителна подкрепа, назначени в училищата и детските градини.
Екипът на Регионалния център се състои от 21 педагогически специалисти. Близо половината от тях са млади педагози, които са особено активни и креативни.
„Колективът ни е амбициозен и прекрасен – психолози, логопеди, ресурсни учители, зрителен педагог, слухово-речев рехабилитатор и двама ерготерапевти, които са на финала на своето обучение“, казва събеседничката ми. Всички те успяват бързо да създадат организация, когато се налага да се премине към обучение от разстояние в електронна среда. „Разпределихме работата в групите, следяхме как се променя обстановката, бяхме в непрекъсната връзка помежду си и знаехме по всяко време с кои деца колегите са планирали работата си и как са провели заниманията си. Наложи им се и да променят работното си време, така че да е удобно и за родителите. Част от екипа пътуваха със собствените си коли, за да стигнат и до най-отдалечените населени места, да разнасят и прибират материали за децата и учениците, при които онлайн връзката е по-затруднена или липсва. Не оставихме необхванато дете и ученик със специални образователни потребности. Дори имахме онлайн връзка на наши специалисти с дете в болничната стая по молба на майката, която твърдеше, че това се отразява много добре на психиката на сина ѝ. Ресурсните специалисти успяваха да консултират и семействата, да им помагат да преодолеят първоначалния стрес, да им обяснят какво и как трябва да свършат децата. Не мога да пропусна и ролята на родителите в този момент – повечето от тях бяха наши помощници и партньори. Всички те получиха благодарствени писма от Регионалния център – Кърджали, за усилията и партньорството при първата вълна на пандемията“, разказва Георгиева.
Заедно с колегите си организират и провеждат по време на онлайн обучението през 2020 г. творчески конкурси. Единият е „Пролетно предизвикателство“, който надхвърля очакванията им за участие – получават много рисунки както от област Кърджали, така и от цяла България. При това не само от деца със специални образователни потребности, но и от техните братчета, сестричета и връстници. „Накрая разпратихме над 250 грамоти и награди. Мисля, че всички останаха много доволни и се почувстваха специални“, припомня си събеседничката ми.
По думите ѝ е важно децата със специални образователни потребности да бъдат включвани във всякакви дейности, за да не се чувстват различни и изолирани. Затова колегите ѝ им създават поводи да творят и отбелязват с тях всички национални празници и ги включват в различни конкурси, училищни мероприятия и инициативи. И това е видно от страницата на РЦПППО – Кърджали, в социалните мрежи, където са представени постиженията на децата и учениците, с които работят неговите специалисти. Те печелят отличия и награди от национални, областни, училищни и общински конкурси. Рецитират, пеят и рисуват по своя си начин. Но най-вълнуващото е, че са доволни, усмихват се и се радват на внимание. Някои показват заложби и в менталната аритметика. Ученици от ОУ „Н.Й. Вапцаров“ – с. Груево, изработват знамена по случай 9 май – Деня на Европа, под ръководството на ресурсния учител Валери Семерджиев.
С него изработват „Хвърчилото на свободния дух“ и кукерски маски. В традиция се превръща да се майсторят оригинални кукли в часовете по арттерапия. За поредна година ресурсните учители Мариана Касабова, Веселина Генчева и логопед Сийка Арсова се представят с отличените си възпитаници в Националния конкурс за кукли „С кукла Ная – пея, уча и мечтая“. Деца от ОУ „Паисий Хилендарски“ – с. Перперек, под ръководството на старши ресурсния учител Мариана Колева отбелязват с послания за доброта, търпение, разбирателство и приятелство Международния ден на толерантността – 16 ноември. Възпитаници на Регионалния център, които се обучават в ОУ „Н.Й. Вапцаров“ – с. Подрумче, се включват в кампания за събиране и предаване на пластмасови отпадъци и хартия. Ученици на ресурсно подпомагане са участници и в „Мобилбокс – футболна и здравословна академия“ към БФС и програмата „Хеттрик“ на УЕФА за деца и ученици със специални образователни потребности.
Списъкът може да бъде продължен. Особено вълнуващ остава и моментът, когато ресурсните учители изпращат абитуриенти от своите групи – те участват и в избора и осигуряването на тоалети и козметика.
„Важно е да се покаже, че тези деца могат да постигат много. Особено когато имат зад гърба си педагози, като моите колеги – пълни с идеи къде и какво да направят и да покажат. Децата дори организираха индийски празник в община Кирково със своята ресурсна учителка Виктория Халачева“, отбелязва директорката на Регионалния център.
Екипът на РЦПППО – Кърджали, споделя сградата на бившето помощно училище в града заедно с Центъра за специална образователна подкрепа. „От 2014-а започнахме голямо реновиране на цялата ни база. През годините успяхме да създадем страхотни кабинети с модерно обзавеждане, с всички необходими дидактични материали и преносима техника. Помагахме и в обзавеждането на много ресурсни кабинети по училищата и детските градини“, отбелязва Мариана Георгиева. Обособен е сектор за ресурсно подпомагане с кабинети по полезни умения, по психомоторика, по арттерапия, логопедичен и сензорен кабинет. „Имаме отделен коридор за сектора за методическата дейност, където се оказва подкрепа на колеги и директори от региона. Имаме вече и голяма, модерно обзаведена учителска стая.
А на двора ни грее цветна градина, която сами сме облагородили и поддържаме“, казва директорката.
Регионалният център провежда всяка година задължителни обучения с педагогически специалисти, директори на образователни институции и помощници на учителя. Стремежът е те да получават полезни практически умения за работа с децата и учениците със специални образователни потребности.
„Имаме много добра обратна връзка от училищата и детските градини от региона. Комуникацията им с нашия център е продуктивна. Те са доволни и по-спокойни, защото често в работата им възникват казуси, проблеми и ситуации заради неразбирането и непознаването на нормативната уредба“, добавя събеседничката ми. Според нея има напредък в подготвеността на учителите от общообразователните училища да работят с деца със специални образователни потребности. Но все още има какво да се желае. По думите ѝ може да се помисли как те да бъдат стимулирани допълнително, когато работят с такива деца, тъй като това изисква повече време, усилия, внимание и административна работа. А на някои места все още има директори, които не смятат това за съществен ангажимент на масовите учители и че това е задължение само на ресурсния учител.
От десетина години Регионалният център организира и лятно училище. В продължение на две седмици след края на учебната година неговите специалисти работят с децата както в Центъра, така и използват ресурсните кабинети в училищата по места, за да се занимават допълнително със своите възпитаници. „Много често децата и учениците, участвали в лятното училище, след две седмици занимания, игри и забавления дори не искат да излизат във ваканция. Надявам се директорите ще продължават да ни съдействат“, казва в заключение Мариана Георгиева.
Мариана Георгиева, директор:
Работата ми е кауза за мен. Тези деца и ученици не са „Те“ – аз съм една от тях. Искам за тях да се направят колкото се може повече и по-добри неща. На всички, които ги наричат различни, специални, бих казала, че те са нашите деца, с които всекидневно се срещаме и живеем. Трябва да бъдем възможно по-толерантни, по-добри, да ги обичаме и разбираме, да сме търпеливи с тях и да вярваме, че ще имат едно по-добро място за живеене и в нашата България.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg