Около 90% от възпитаниците на иновативното СУ „Панайот Волов“ в Бяла продължават образованието си
Антоанета НАЙДЕНОВА
Вече втори месец обучението в СУ „Панайот Волов“ в Бяла, област Русе, се провежда от разстояние в електронна среда. От 25 октомври това се отнася за всички училища в града заради високата заболеваемост от над 900 на 100 000 души в община Бяла, а училището минава към онлайн обучение около месец преди това.
„Наложи се да поискам да се обучаваме виртуално, защото имахме много висок процент на положителни за коронавирус тестове и при педагозите, и при учениците. От общо 30 учители в болнични бяха 12 души, от които 6 заради ковид. От всичките ни 381 ученици 36 също бяха с положителни тестове, което означаваше да карантинираме 12 от общо 17 паралелки – обяснява директорът на училището Албена Кирова. – Много е тежко положението в момента не само при нас, а и като цяло в града. Почти във всяко семейство има поне по един болен. Вече нямам философия и теория кое е правилно и кое не. Правим каквото е нужно, спазваме мерките, добри граждани сме. Колегите гледат да постъпят отговорно и въпреки че някои от тях са със сериозни заболявания, продължават да работят. Защото знаят, че в Бяла няма заместващи учители.“
Как се отразява ситуацията върху учениците? „Бяла е малък град, комуникацията е непосредствена, всички се знаем. По-малките от V до VII клас като че ли приемат нещата по-естествено и ненатоварващо, по-лесно се адаптират, но при по-големите е по-осъзната нуждата от физическа дистанция. Преподавам литература в XII клас и с тях много си говорим. Те бяха в X клас, когато започна пандемията, и някои от тях ми споделят, че губят желание да излизат. От 22-ма ученици имам двама, които по принцип бяха по-затворени, а сега изцяло се опитват да изключат комуникацията.“
Израстването при по-големите ученици е свързано с общуване, а когато то липсва, е трудно човек да се идентифицира, да види къде се намира, какво е постигнал, какво умее – няма база за сравнение. Това със сигурност ще даде отражение по-нататък в личностното им развитие, израстване и самоидентифициране. Училището разполага с училищен психолог, който постоянно се занимава с някои деца. Но след възстановяването на присъственото обучение се очаква повече от учениците да изпитват осъзната нужда да поговорят с външен човек. Като цяло, се е увеличил броят на децата в Бяла, които търсят услугите на психолог, дори да не е училищният.
Според моята събеседничка резултатите от външните оценявания и от ДЗИ не са много адекватен фактор за нивото на онлайн обучението, защото децата от всеки випуск са различни. Тенденцията от последните години е към понижаване на резултатите по математика и изминалата учебна година не е била много по-различна. Но пък по български език седмо-
класниците са се справили почти толкова добре, колкото през миналата година. На ДЗИ също са задържали нивото.
Приемът за учебната 2021/2022 г. е в две специалнос-
ти. За втори път се предлага специалността „Икономическа информатика“, а другата е нова – „Сътрудник в малък и среден бизнес“.
„В малкия град е трудно да предложиш такава специалност, професия или профил, които да формират цяла паралелка – твърди Албена Кирова. – Затова тази година направихме допитване до родителите на учениците в VII клас през електронния ни дневник. Направихме пет предложения и заявихме в държавния план-прием двете от тях, които събраха най-високо одобрение. Резултатът е, че още на първо класиране нямахме свободни места. Това ни се случва за първи път от последните три години и го отдавам на добрата комуникация с родителите и на удовлетворяването на техните желания. Защото те вярват, че на хората в малкия град са нужни комбинация от придобити умения от средното образование. И специалността „Сътрудник в малък и среден бизнес“ прави точно това –дава познания в областта на икономиката, на трудовоправните отношения, на информатиката. С тези умения човек лесно може да си намери работа в една малка фирма, в която не могат да си позволят да назначат един счетоводител, един специалист по човешки ресурси, един домакин и т.н., а тези дейности трябва да се съвместяват от един човек.
В СУ „Панайот Волов“ традиционно залагат на комбинацията от интензивно изучаване на английски език и информационни технологии, защото тя би била от полза за която и да е професия. Училището разполага с много добри преподаватели по английски език и е част от Асоциацията на Кеймбридж училищата. Има специализирани кабинети по чужди езици, както и три чудесно оборудвани кабинета по информационни технологии. Гимназията е известна със своя клуб „Роботи“ с традиционно високи постижения – участниците му се състезават наравно с отбори от висши училища. Клубът разполага с много добър кабинет, оборудван с дарения от бизнеса, който се ползва и от паралелката „Системно програмиране“.
Гимназията е в списъка на иновативните училища на МОН от 2019 г. Иновацията се състои в прилагането на STEM методики на обучение в професионалното образование. Става въпрос за иновативните практики, които се прилагат в клуба по роботика и направената иновация с предмета „Роботика“ в професия „Системен програмист“, заради която СУ „Панайот Волов“ става единственото иновативно училище в България с подобен вид обучение.
Училището е дългогодишен партньор с Русенския университет и имат съвместни проекти на ученици, членове на клуб „Роботи“ – Бяла, и университетски преподаватели. Сред тях е този за проектиране на управление за роботизирана ръка с 6 степени на свобода на марсоход и с него си спечелват участие на финалите в САЩ през 2018 г.
В средата на юни т.г. гимназията организира Ден на отворените врати, за да могат бъдещите възпитаници на училището и техните родители да разгледат материалната база, кабинетите по професионална подготовка и по природни науки. В рамките на събитието са направени демонстрации на проекти, разработени от ученически екипи, които получават покана за участие на следващото изложение иновативно ЕКСПО.
Учениците от IX, X и XI клас от паралелка „Системен програмист“ представят проекти за надграждане на знанията си по обектно ориентирано програмиране. Три от проектите са свързани с предметите, които изучават, като по този начин надграждат придобитите знания през годината. Те са практически ориентирани, тъй като чрез тях учениците усвояват по-лесно тънкостите на програмирането и виждат реалното приложение на предметите, които изучават. Единият от проектите е за визуализиране на данни от сензори. Вторият представлява разработен от учениците уебсървър за видеонаблюдение, а третият създава интерфейс за връзка между хардуер и софтуер. Учениците представят и проект на клуб „Роботи“ за изграждане на автоматизирана система за управление на вила.
Гимназията е най-голямото средищно училище, в което учат и 53 деца от 11 околни села. Организацията на учебния ден е целодневна, а изхранването на учениците е безплатно. Превозът за децата се осигурява от Община Бяла по график. Когато обучението е в онлайн среда, както сега, за учениците се осигуряват карти с интернет, а при нужда им се дават за ползване и електронни устройства.
„Нямаме необхванати деца –категорична е Албена Кирова. – Децата от уязвимите групи са под 20% и случаите на застрашените от отпадане са единични. Работим по Механизма за обхват, а от тази година по съвместен проект с Община Бяла ползваме общински медиатор, който помага за обхващането на децата от квартала в обучението в електронна среда. Много бях впечатлена от изключителната подкрепа и взаимопомощ между колегите миналия март, когато по спешност трябваше да преминем към онлайн обучение. Двама от нашите учители по ИТ – Веселина Анчева и Антон Анчев, са лектори по програмите на МОН и са сред най-търсените преподаватели в летните академии в страната. Те са на много високо ниво в ползването и създаването на електронни ресурси, благодарение на тях си направихме вътрешно обучение и научихме много нови неща. Подготвени сме да работим в електронна среда, но негативите по отношение на личната комуникация си остават.“
Всички възпитаници на училището са с много добра реализация. Около 90 на сто от тях стават студенти, след като завършат средното си образование, а останалите си намират работа в града в различни сфери.
СУ „Панайот Волов“ е приемник на построеното през 1888 г. класно училище. От 1910 г. то се нарича прогимназия, през учебната 1913/1914 година се открива първи гимназиален клас, а през 1920/1921 г. се преобразува в пълна смесена гимназия.
„От години си мечтаехме да се преместим в нова сграда, и преди две години това стана факт. Сега имаме ново, модерно, светло и просторно училище, което е сред най-хубавите не само в област Русе, а и в страната – твърди моята събеседничка. – От тази година имаме и изключително модерна спортна зала, която има топла връзка с училището и децата я ползват като физкултурен салон до 14 ч., а след това е отворена за граждани.“
Откриването на новата спортна зала е отбелязано с между-
училищен турнир по волейбол и футбол, в който участват 4 отбора, два от които са от съседни градове – от СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в Две могили и Професионалната гимназия „Цанко Церковски“ в Павликени.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg