Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 45, 2021

Тишината в класната стая е страшна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-11-2021
в Брой 45, 2021
A A
С всеки следващ локдаун се натрупват нови дефицити в зависимост от предмета, паралелката и възрастта
на децата, но истинските последици ще се видят след 20 години, убеден е младият директор

Зина СОКОЛОВА

Младостта не е порок. Тези думи с пълна сила важат за Александър Лазаров – директора на столичното 127. СУ „Иван Денкоглу“. На въпроса какъв е искал да стане преди 15 години, когато е бил на 15, той е категоричен – учител. По това време учи в 157. гимназия с изучване на испански език „Сесар Вайехо“.
И любовта му към испанския расте с всеки изминал ден. Това затвърждава желанието му да бъде учител – преди това е мислел и за кариерата на лекар. Когато кандидатства след XII клас, се явява на изпит по математика, история, испански. Признава, че математиката също много го е привличала. Приемат го по първо желание – испански, и това предопределя развитието му и до днес. Директор е от 3 декември 2018 г. и първият прием, който прави, е експериментална паралелка с профил „предприемачески“ с първи чужд език испански. Сега в училището вече има по три паралелки с първи чужд език английски и три с испански. Убеден е, че комбинацията от двата езика дава огромни възможности за развитие на учениците.
Започва да преподава испански още като студент на хонорар. След като се дипломира, го назначават на щат в неговото си училище – Втора испанска гимназия. Най-силен е споменът за първия 15 септември, който посреща като класен ръководител. Дават му „в“ паралелка, в каквато е учил и той.
„Вълнувах се основно не от това дали ще се справя с испанския, защото имах вече някакъв опит. А по-скоро какво ще се случи през следващите 5 години с родители, ученици – ще се сработим ли, няма ли. Как ще ме приемат – бях почти като тях и на ръст, и на възраст. Спомням си как на тържеството за откриването на учебната година стоях пред класа с дневник под мишница и ги чувах да се питат един-друг: „Кой е този?“. На първата родителска среща също много се вълнувах. Но хубавото е, че това беше само едно вътрешно усещане. Пред родителите и учениците не трябва да издаваш емоциите, които те вълнуват. Те си остават за теб, притесненията – също, нищо не бива да излиза на повърхността. Досега поддържам връзка с моя първи клас, на който бях класен пет години. Все още се чуваме и си пишем, което ме радва. Много ме слушаха, нямах никакви проблеми с тях. Водех ги къде ли не – на езерото „Ариана“ да карат кънки, в Благоевград, на кино. Някои колеги мислеха, че е лудост да се натоварвам и с това. Но вярвам, че колектив се гради не само в класната стая. Ако ги попитаме сега, никой няма да каже, че е усетил да съм изпитвал безпокойство, притеснение, несигурност. В това съм убеден.“
Разковничето според Александър Лазаров е в силното му желание да преподава и да даде на децата колкото може повече. Затова те му се доверяват. А имало ли е опити да се държат с него като с равен предвид възрастта му?

„Ако им позволиш, ще го направят – категоричен е директорът. – Но никога не съм го допускал. Трябва да има по-близки отношения, за да вървят часовете по-добре. Но и съответната дистанция между учител и ученик е задължителна. Има си правила. Тогава им говорех на „ти“, сега, като съм директор – на „вие“. Трябва да има уважение, аз съм лицето на институцията. Само към учениците, с които имам много часове, си позволявам да се обръщам на „ти“. Говоря и на по-малките на „вие“ и те в първия момент дори се стряскат.“

Любопитно е, че родители на деца от първия му клас в началото напират да му дават акъл какво да прави. Отклонява деликатно подобни напъни. А след пет години, на последната родителска среща с тях те успяват да го изненадат приятно.
„Не очаквах някой да дойде, защото просто нямаше какво да си кажем повече. Вървях по коридора – отминах една празна стая, втора – спомня си директорът. – Изненадах се, когато в моята стая заварих 14 души. Бяха дошли да ми благодарят, че съм бил класен на децата им. Тогава буквално щях да се разплача пред родителите.“

Преди да дойде в 127. СУ „Иван Денкоглу“, на Александър Лазаров му се случва да бъде едновременно класен ръководител на два класа поради заместване на колеги. Признава, че това му харесва, защото като класен изгражда връзка с децата, опознава ги. Гордее се, че по-късно те всички го канят на абитуриентските си балове дори когато отдавна не им преподава, защото това е израз на уважение.
Най-много се радва, когато види усмивките на учениците си от радост и гордост, че са постигнали нещо, дори и дребно.

Опитва се да ги накара да осъзнаят, че могат много повече, отколкото си мислят. Извън испанския му се иска да ги научи на уважение, да бъдат отговорни, да не лъжат и да гонят целите си по най-добрия начин. Убеден е, че това много ще им трябва в живота.
Сблъсквал ли се е с по-трудни деца?

„Имал съм най-различни случаи – казва младият учител. – Както вероятно стана ясно, обичам да се товаря с работа. И в един период работех в 157-о и 148-о училище, които са в една сграда. В по-малките класове имаше доста деца със специални образователни потребности. Не казвам, че са по-трудни, а по-скоро от учителя се изисква малко повече енергия за тях, да им обърне повече внимание. Трябва да ги насочиш към нещо, което да правят по предмета, което е по-различно, отколкото заниманията с останалите ученици. По-трудно е за организиране, но не е невъзможно.“
При по-големите ученици се е сблъсквал с тяхната „креативност“. Те са много изобретателни и са правили всякакви номера. В 153-о училище, където преподава за кратко, един клас го посреща със стол, закачен на една дупка в стената.

„В първия момент се чудиш какво искат да ти кажат – спомня си Лазаров. – „Нахраних“ ги стабилно. Обясних им, че за ученици в X клас такава постъпка не отговаря на възрастта им. 20 минути им говорих. Преди мен бяха изгонили трима учители. Може би целяха и мен да изгонят. След този разговор си промениха изцяло отношението към мен. И досега ме поздравяват, като ги срещна на улицата.“
Младостта му предизвиква в началото недоверие и у част от колегите му. Някои от тях са много подозрителни. Кой е той, защо е тук, откъде е, кой го праща. Но скоро разбират, че познава материята, наредбите, взима си редовно часовете (което не всички директори правят). Така Александър Лазаров бързо ги респектира и педагогическият екип се убеждава, че той знае какво прави и защо. Затова винаги се отнасят към него с уважение.

Откакто е директор, полага усилия да подобри материалната база, за да бъде по-уютно и за учениците, и за учителите. Вкарва новите технологии в учебния процес – във всяка стая вече има техника: интерактивни дисплеи, лаптопи, проектори, телевизори и други. Ежегодно се подоб-
ряват и предлаганите профили, които са съобразени с това какво се търси на пазара. Затова освен чужди езици се предлагат и предприемачество, профили по природни науки, математика. След десетилетия занемареност е преасфалтиран и училищният двор.

Подмладява се и екипът, в училището има много млади учители. Трябва да има приемственост, категоричен е директорът, и по-възрастните колеги да предадат своя опит на начинаещите.
Александър Лазаров е всеки ден в училището независимо дали се учи присъствено, или не. Признава, че няма по-потискащо място от едно училище без деца, в което тишината е оглушителна.
„Всичко се промени. Когато се върнаха след първата карантина, бяха забравили всичко, дори как да се държат в класната стая.

И говоря за десетокласници, не за най-малките. Бяха се върнали назад в развитието си като дисциплина, като поведение, като отношение. Това е много тъжно. С всеки следващ локдаун се натрупват различни дефицити – зависи от предмета, паралелката, възрастта. Примерно при някои ученици търпението вече го няма. Други си позволяват просто да станат от чина по време на час, което не са си позволявали преди. Други се десоциализират, комуникацията се свежда до минимум. Двете крайности наблюдавам – едните се затварят в себе си, други пък настъпват в чуждото пространство.“
Преподавателят дава пример от един от последните си онлайн часове. Ученик моли да бъде извинен, защото пътува.

А трябва да бъде в час. Тук и родителите са виновни – някои от тях сякаш забравят, че най-важното за децата е да учат. А тези ученици миналата година са почнали да учат испански в условия на карантина и онлайн обучение. Това предполага изключително много пропуски, които трябва да се наваксат. Затова не е редно родителите да поощряват отсъствието от часове.
„Най-много ме изненада, че при малките, които бяха повече време в училище, се забелязват не само дефицити в поведението, но за съжаление, е нараснала и агресивността, която по принцип в училището е сведена почти до нула. Но сега започва да се появява. Като погледнем от първи до трети клас, не са имали нито една нормална учебна година. Сега няма да усетим всички неща, които ще се случат на бъдещите поколения. Ще се види и усети след 20 години. Но това, на което сме свидетели сега в училище, ще се мултиплицира, ако в кратки срокове нещата не се променят.“

Your Image Description

Свързани статии:

Момичета от Сливен с три пълни шестици на матурите СМГ е моят дом Да намериш своето решение Образователните неравенства се възпроизвеждат

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Защо децата трябва да се тестват?

Следваща статия

Роботи, нова сграда и… ковид

Следваща статия
Роботи, нова сграда и… ковид

Роботи, нова сграда и... ковид

Успехите на учениците са успехи на учителя

Успехите на учениците са успехи на учителя

Вълшебства за учене

Вълшебства за учене

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"