Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 47, 2021

Рационалният избор

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-11-2021
в Брой 47, 2021
A A
Ученици от ПГТМ „Христо Ботев“ се включват и в националното състезание
по приложна електроника „Мога и зная как“

Стоян СТОЯНОВ

С нова паралелка по специалността „Промишлена електроника“ в дуална форма на обучение започва настоящата учебна година Професионалната гимназия по техника и мениджмънт „Христо Ботев“ в Ботевград. Така се реализира една от идеите на директора Иван Николов, който ръководи гимназията от три години. Убеден привърженик на връзките професионална гимназия – бизнес, той се стреми да върне обучението по една от традиционно силните специалности в училището. Още повече че в Ботевград работят редица компании в областта на индустриалната електроника.
„В последните години кандидатите за специалността „Промишлена електроника“ бяха до 10, което не позволяваше да сформираме паралелка. Тази година, предвид това, че специалността е защитена, а и се предлагаше в дуална форма на обучение, имахме възможността да предложим половин паралелка. Първоначално записахме 13 ученици, но към 15 септември паралелката вече наброява 19 ученици“, разказва за „Аз-буки“ директорът Иван Николов.
По думите му, въвеждането на дуалното обучение е обмисляно внимателно. Водени са разговори с редица потенциални партньори в Ботевград.
И окончателният избор не е емоционален, а рационален. Партньор в дуалното обучение е компанията „Интегрейтид Микро-Електроникс България“ (IMI). Тя е част от световния лидер в областта на автомобилната, индустриалната, ВЕИ, телекомуникационната и битовата електроника Integrated Micro-Electronics, Inc (IMI). Гимназията се включва в проекта на МОН „Подкрепа за дуалната система на обучение“. Вече е подписано и официално споразумение с фирмата, чиито представители са и членове на Обществения съвет на училището. По думите на моя събеседник, интерес към включване в подобно партньорство изявяват и други фирми, чиито производствени мощности в областта на електрониката работят в Ботевград.
Следваща цел на ръководството на гимназията е от догодина да бъде предложено дуално обучение по още една силна във времето специалност – „Газова техника“.
„Надявам се да убедим ученици и родители в актуалността и бъдещето на тази специалност и да направим прием догодина. Имаме специалистите и една от най-модерните обзаведени газови лаборатории в страната. Последният випуск по тази специалност при нас завърши миналата година“, споделя още директорът Николов.
Професионалната гимназия по техника и мениджмънт в Ботевград може да се похвали и с осъществения по-добър прием. Сформирани са общо 4 паралелки в VIII клас при три през пред-
ходните години. Общият брой новоприети е над 90,
като с тях в училището вече се обучават близо 340 ученици в дневна форма и около 30 в самостоятелна форма на обучение. Приемът в останалите паралелки е по специалностите „Компютърна техника и технологии“, „Автотранспортна техника“ и „Бизнес администрация“. Сред положителните факти е, че в паралелката „Компютърна техника и технологии“ са приети много ученици с доста по-висок бал. За първа година ученици се записват и онлайн.
„В последните три години успяваме да увеличаваме приема. Надявам се, че сме в правилната посока. Имаме създаден и екип, който се занимава с рекламирането на възможностите за обучение, които предлага гимназията. Надявам се този добър прием – и като брой ученици, и като приемен бал, да е устойчива тенденция, която да се потвърди и през следващите учебни години“, коментира събеседникът ми.
Сред новоприетите има ученици не само от Ботевград и района, но и от община Етрополе, от Враца, Плевен, Перник и Пловдив. Благоприятен фактор е и че гимназията разполага с голямо общежитие, което е ремонтирано. Тази година то ще се използва вече от почти една пълна паралелка ученици от други населени места.
В гимназията очакват с нетърпение и началото на цялостен ремонт след спечелен проект по
ОП „Региони в растеж“, който се забавя заради юридически процедури около избора на изпълнител по обществената поръчка. „Необходими са ремонт на покрива, подмяна на дограмата, саниране на сградата, реновиране на електрическата и ВиК инсталацията, на санитарните възли и на класни стаи. Работилниците ни също имат нужда от ремонт“, обяснява директорът Николов. И добавя, че със собствени средства успяват да ремонтират четири стаи за осмоклас-
ниците, за да отговарят те на изискванията на 2022 г.
Екипът на училището е от 29 педагогически специалисти и двама възпитатели в общежитието. Директорът коментира, че в последните три години е назначил петима-шестима сравнително млади учители, желаещи да се развиват. „Смятам, че постигам баланс в учителската стая.
С педагогическия екип вървим в правилната посока. Имам няколко иновативни и креативни като мислене и ентусиазъм колеги. И учениците ги одобряват и харесват. Но учениците харесват учители, които ги учат. А за да ги учат, педагозите трябва да се подготвят за това. Учител, който не се подготвя да бъде интересен в часовете си, да спечели вниманието на учениците, няма никакъв шанс да ги научи на нещо“, убеден е събеседникът ми.
Педагозите от гимназията непрекъснато участват в различни обучения. Осъществяват се изнесени и вътрешноучилищни квалификации. „Нашата гимназия премина през атестирането на Националния инспекторат по образованието и там също получихме една от над добрите оценки“, споделя директорът Николов.
Колкото до онлайн обучението, към което се налага да се преминава на няколко пъти, ПГ по техника и мениджмънт в Ботевград се оказва с крачка напред още в самото начало. Тя е част от общността на иновативните училища в страната отпреди пандемията, като нововъведенията са свързани с прилагане на приложенията на Google в образованието и в използването на дистанционно обучение в специалността „Компютърна техника и технологии“. Това позволява много бързо и останалата част от учителите и учениците да се пренастроят и адаптират към онлайн обучението. В оперативен порядък са решени и въпросите за липсата на електронни устройства и достъпа до интернет на някои от учениците, като такива са им осигурени от гимназията.
„И учебният процес се провежда в електронна среда, доколкото тя предполага успешно обучение. Но се надявам скоро да се върнем в училище присъствено, защото онлайн обучението не е положително, когато продължи дълго време“, категоричен е директорът Николов.
В последните няколко години ПГ по техника и мениджмънт в Ботевград участва успешно в няколко мобилности на учители и ученици по програма „Еразъм+“. Преди три години във Валенсия, Испания, пътуват 20 ученици с двама учители. След това по друг проект петима учители посещават Португалия.
„Сега сме одобрени за още два проекта. През март – април 2022 г. предстои да изпратим в Брага, Португалия, за изнесена производствена практика ученици от XI и XII клас, изучаващи специалностите „Компютърна техника и технологии“ и „Бизнес администрация“. Договорени са всички работни места. След тях за една седмица ще пътуват и петима учители. За тях ще е много полезно да обменят опит и да си сверим часовниците“, обяснява събеседникът ми.
Гимназията участва и в Националната програма „Иновации в действие“. Училището обменя опит и мултиплицира добри образователни практики с иновативната ПГ по туризъм – Самоков, и с ПГ по транспорт „Вл.П. Минчев“ – с. Владимирово, община Бойчиновци. Училището се включва и в Националната програма „Бизнесът преподава“, като представители на „ТехноЛогика“ – София, провеждат през март 2021 г.
онлайн семинар на тема „Киберсигурност“ с участието на ученици.
За втора година гимназията участва и в НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Културните институции като образователна среда“. През юни 2021 г. по нея възпитаници на гимназията посещават Етнографския музей на открито „Етър“. Разглеждат и Националния музей на образованието в Габрово, където представят електронна презентация за образованието в Ботев-
градския край. Посещават театрална постановка в Драматичен театър „Рачо Стоянов“ и участват в беседа в Интерактивния музей на индустрията в Габрово.
Няколко групи функционират и по проект „Подкрепа за успех“. Работи се и по няколко програми за работа с деца със специални образователни потребности, тъй като в училището има двайсетина такива ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Да си учител, е предизвикателство. Всеки ден Иновацията е уебпрограмиране Усърдието се отплаща Реализирането на една цел води след себе си друга

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Наистина отново заедно

Следваща статия

За дългия път от копринената буба до природните науки

Следваща статия
За дългия път от копринената буба до природните науки

За дългия път от копринената буба до природните науки

Много държави отлагат изпитите

ЮНЕСКО с признание за Паисий Хилендарски

Стъпка по стъпка

Стъпка по стъпка

Последни публикации

  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"