Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 47, 2021

С упование и вяра, с гордост, чест и достойнство

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-11-2021
в Брой 47, 2021
A A
Директорът Симон Тютелян се гордее с автентичния килим с оригинални цветни мотиви от Нагорни Карабах, дарен от почетния консул на Армения в Пловдив – Ехиязар Узунян. Двете медни пластики с арменската
и българската азбука, изработени от Завен Папазян,
са другият щрих
от арменското училище

Деляна ЛУКОВА

Винаги сме възпитавали нашите ученици в дух на толерантност към всички етноси, култури и религии, затова сме предпочитано място за обучение не само от потомствените арменски фамилии. Това не е обикновено училище, а храм на две култури, на два народа. Единственото арменско училище на Балканския полуостров“, казва директорът на пловдивското ОУ „Виктория и Крикор Тютюнджян“ Симон Тютелян.
Днес училището, което има високотехнологична материална база, всъщност води началото си от далечната 1834 година. Това казват архивите. Историята се губи някъде назад във вековете. То се е развивало редом с местната църква, която пловдивските арменци купуват от гърците. Сградата на храм „Сурп Кеворк“ е най-старата християнска сграда в Града на тепетата.
Училището се е помещавало в четири постройки, които са били в окаяно състояние. Крикор Тютюнджян – един от големите тютюневи магнати в Пловдив и основен спомоществувател на църквата и арменската общност, изразил желание да построи ново училище. Средствата – около 1 400 000 тогавашни лева, дарява съпругата му Виктория Тютюнджян, която заедно със сина си Кеворк, в памет на починалия ѝ съпруг, вдигат днешната сграда. В тяхна чест в приземния етаж е поставена паметна плоча, а на входа на училището има барелеф на семейството благодетели.
След като през 1976 г. е закрито, през есента на 1989 година, след демократичните промени в страната, арменската общност започва поредица от общи събрания, обединени от идеята отново да има училище. И успява – година по-късно то се възражда за нов живот.
Днес 80-годишната сграда вече е тясна, за да побере всички желаещи да се обучават. Но тъй като се намира в архитектурно-исторически резерват, на този етап разширяването на училището е невъзможно. От 2003/2004 г. благодарение на сдружение „Месроб Мащоц“ към основната сграда действа и двуетажна, издържана във възрожденски стил малка постройка, в която целодневно се обучават първокласниците.
Малката и сплотена общност от ученици, учители и родители изгражда защитено пространство, където развива най-доброто от културата, традициите и бита на двата народа.
Това е единственото общинско училище в България, в което арменският език се изучава като майчин. Още от I клас децата имат 3 часа седмично избираеми учебни часове, а от II клас към тях се добавя и един факултативен час – общо 4. Паралелките са пълни, независимо че само една трета от учениците в училището са от арменски произход. Учителката по арменски език Гоар Абовян дори организира лятно училище за родители в групи за начинаещи и напреднали. Като преподавателка се завръща и
бившата ученичка Инеса Геворгян, която днес води заниманията по интереси. Акцентира се върху знанията по арменски език, върху бит, култура и традиции. За да е в крак с времето и да отговори на модерните изискванията на учениците и семействата, училището залага на образователната програма „Аревик“. Тя е предоставена от фондация, носеща името на Калуст Гюлбенкян – петролен бизнесмен и благодетел, покровител на изкуството, образованието, науката и благотворителността в Португалия. Всъщност „Аревик“ е интерактивен софтуерен продукт за изучаване на арменската азбука. Той дава и начални познания за граматиката, а по-високите нива на обучение включват уроци по история и география. Децата от ОУ „Виктория и Крикор Тютюнджян“ работят с таблети, получени от фондация „Гюлбенкян“, на които е инсталирана програмата, и могат индивидуално да овладяват материала в часовете по майчин арменски език.

С усещане за коледните и новогодишните празници и с надеждата, че ще бъдат отново всички
заедно – за това мечтаят децата от Арменското училище в Пловдив

„Преди време имахме посещение от делегация на Консултативния комитет по Рамковата конвенция за защита на малцинствата в Съвета на Европа, която проучва условията за изучаване на майчин език в българските училища. Членовете на делегацията, между които бе Агнес ван Маравик от Секретариата на Съвета на Европа, бе изключително впечатлена от всичко, което правим, и от постиженията на децата“, казва зам.-директорът Димитрина Владимирова.
Гостите са впечатлени от автентичния килим с оригинални цветни мотиви от Нагорни Карабах, дарен от почетния консул на Армения в Пловдив – Ехиязар Узунян. Килимът е изложен на втория етаж пред стената, облицована с вулканичен камък, донесен от Севда Севан – първия почетен консул на Република Армения в България. Там са поставени и две медни пластики с арменската и българската азбука, изработени от Завен Папазян.
„С този камък, познат още като червен туф, са изработени двуметровите букви в Двора на кирилицата край Плиска, както и най-представителните сгради в арменската столица Ереван“, обяснява директорът Симон Тютелян.
Дали защото училището се намира в старинната част на града, или защото тук се обучават деца с разностранни таланти, учениците от ОУ „Виктория и Крикор Тютюнджян“ печелят многобройни награди в областта на изобразителното и приложните изкуства. Децата участват в благотворителни инициативи, като при една от тях даряват рисунки за освежаване интериора на детското хирургично отделение на УМБАЛ „Св. Георги“ – Пловдив.
Световноизвестни личности са завършили Арменското училище в Града на тепетата – режисьорът Крикор Азарян, Крикор Мардиросян – цигулар, преподавател в САЩ, пианистката Емма Тахмизян, виртуозната цигуларка Варти Мануелян.
Безспорно в последните години един от най-ярките таланти е Лидия Ганева – детето с уникален глас, което представи страната ни на „Детската Евровизия“ през 2016 година, а сега завладява жури и публика на тазгодишното издание на музикалното риалити „Гласът на България“. Песента ѝ отпреди пет години „Вълшебен ден“ доскоро звучеше от школския електронен звънец. За първи път в дългогодишната си история училището присъжда почетен плакет за особени заслуги на дете. Негов носител е именно Лидия, която бе четвъртокласничка, когато представи повече от достойно България в Малта и получи суперлативи от световни музикални специалисти.
Благотворителните базари също са отличителни и запомнящи се в Арменското училище. На тях могат да се видят традиционни кулинарни изкушения и сувенири от Армения, Русия, Таджикистан, Сирия и други краища на света.
За съжаление, вече втора поредна година ковид пандемията възпрепятства организирането на традиционния коледен базар. Липсват концертите на училищната вокална група „Йеразанк“. Вероятно и тази година коледното настроение и емоции ще се случат онлайн.
„Усещането за това необикновено училище най-точно отразяват думите на Уилям Сароян:
„Да се родиш арменец, е нещастие, защото се раждаш едновременно на милиони места по света с болката и радостта, но да живееш като арменец, е огромно щастие, защото живееш с упование и вяра, с гордост, чест и достойнство, със задължението да запазиш и предадеш на поколенията зрънцето на принадлежност към един велик народ“. Това е мисията на Арменското училище в Пловдив, категоричен е Тютелян.

Your Image Description

Свързани статии:

Нови хибридни специалности създават три университета 130 млн. евро получава България от REACT-EU Таланти с признание от Япония Пълен обхват на 4-годишните

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Н.Пр. Армен Едигарян – извънреден и пълномощен посланик на Република Армения у нас: Арменците в България са неразделна част от българското общество

Следваща статия

Наистина отново заедно

Следваща статия
Наистина отново заедно

Наистина отново заедно

Рационалният избор

Рационалният избор

За дългия път от копринената буба до природните науки

За дългия път от копринената буба до природните науки

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"