Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 48, 2021

Заедно в приобщаването

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-12-2021
в Брой 48, 2021
A A
Специалистите от Регионалния център в Ловеч са чести гости в детските градини

Стоян СТОЯНОВ

През годините насочваме всички наши инициативи и дейности не само към децата със специални образователни потребности. Стремим се да въвличаме в тях и учители, родители и връстници на децата, с които работим. По този начин правим процеса на приобщаването много по-плавен и много по-значим за всички страни.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Моника Дончева – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Ловеч. А неговият колектив наистина има какво да сподели като опит в организирането на инициативи.
От 10 години Регионалният център има много добро сътрудничество с различни неправителствени организации и най-вече с Центъра за работа с доброволци към Регионалната библиотека „Проф. Беню Цонев“ в Ловеч. „С тези деца правим наистина изключително много събития“, отбелязва директорката на РЦПППО – Ловеч.
Сред инициативите през последните години са организирането и провеждането на театрални постановки, които са приети много добре от обществеността в Ловеч. В тях на сцената оживяват героите от „Грозното патенце“ и „Пепеляшка“, „Трите прасенца“, „Под гъбката“, а актьори са деца със специални потребности, техни връстници, доброволци, специалисти от Регионалния център и родители. „Целта е да покажем, че всички деца имат своя талант и възможност да се изявят по начин, по който те могат“, връща лентата назад събеседничката ми.
По-късно от екипа на Регионалния център започват и посещения в детски градини, където провеждат занимания, в които чрез занимателни игри насочват вниманието на децата към техните сензорни възприятия. Запознават ги как да опазват своите сетивни органи. И отново не делят децата в зависимост от това дали имат, или нямат дадени дефицити.
Предвид пандемичната обстановка в последните две години от Регионалния център организират различни онлайн конкурси, които се радват на силен интерес. Първият е през 2020 г. и е посветен на 100-годишнината от рождението на големия италиански майстор на истории Джани Родари. „Когато имахме присъствено обучение, провеждахме и занимания в различните образователни институции. Привличахме учениците към четенето и към това да търсят добри разказвачи като Джани Родари. През тази година проведохме и „Патиланска творилница“, посветена на Ран Босилек.
С тези инициативи провокирахме децата не само да четат, но и да рисуват, да творят, да пътуват и да разказват. Изпращаха ни и видеоклипчета, в които децата четяха създадени от тях текстове или произведенията на тези автори“, разказва Моника Дончева.
Провеждат и конкурса „Коледа по пантофи“, в който се включват не само образователни институции от областта, но и участници от цялата страна.
В момента се провежда конкурсът „Добрите очи“.
Инициативата е вече традиционна и е посветена на Деня на приятелството – 13 ноември, и на Международния ден на толерантността, който се отбелязва на 16 ноември. За Конкурса организаторите от Регионалния център в Ловеч получават голям брой проекти – снимки, колажи, апликации, стихове, разказчета.
Тази година деца със специални потребности и техните връстници от различни образователни институции в областта се включват по време на Европейската седмица на спорта и в Европейската футболна седмица #EFW2020 на Спешъл олимпикс, както и в различни игри в рамките на инициативите „Да играем заедно“ и глобалната кампания „Приобщаването е революцията“.
Но инициативите на РЦПППО – Ловеч, не са насочени само към децата. „Правихме различни опити да провеждаме срещи с родители, на които те да се опознаят и да обсъждат помежду си своите трудности, да споделят опит и практика – например къде са намирали най-добрите решения за своето дете. Втора година провеждаме инициативата „Ден за мен“, която сега се налага да бъде онлайн. През миналата година събирахме желаещите родители, като осигурявахме специалисти, които да се занимават с техните децата в различни ателиета. А в това време с възрастните обсъждахме различни въпроси и им давахме насоки как да работят у дома. Предварително направихме анкета, за да определим темите и да сме максимално полезни“, отбелязва събеседничката ми.
В момента се провежда и онлайн „Училище за щастливи родители“, в рамките на което ще бъдат подготвени брошури с полезна информация и съвети за родителите за работа с техните деца у дома. Първата е почти готова. Тя е посветена на ранното детско развитие. Брошурите ще бъдат достъпни на сайта на Регионалния център и в неговата страница в социалните мрежи.
„Нагласата на родителите се променя в последните години и те търсят допълнителна подкрепа за своите деца. Много неща говорят за тази позитивна промяна. Например фактът, че тази година в Регионалния център значително нарасна броят на децата в детските градини, които вече подпомагаме. Получаваме сигнали от учителите в детските градини, за да направим оценка, или от родители, за да ги консултираме за развитието на тяхното дете“, споделя още директорката на РЦПППО – Ловеч. И добавя, че Регионалният център вече е припознат като компетентния орган, който може да даде консултация, да обследва децата и да определи дали имат необходимост от някаква подкрепа. Дори са търсени за това от детските ясли, където по принцип не подпомагат деца.
„Родителите, особено на малките деца, наистина почти всекидневно осъществяват контакт с нашите специалисти, които работят в детските градини. Търсят обратна връзка какво се случва с детето им“, казва Моника Дончева.
А променя ли се средата в училищата по отношение работата с деца със специални образователни потребности? Тук събеседничката ми коментира, че процесите на промяна са по-бавни. Но въпреки това има огромно развитие в позитивна посока в сравнение с трудностите отпреди 15 години, когато са създадени регионалните центрове. Тогава и преподавателите от доста от училищата и детските градини не са били подготвени за работа с деца със специални образователни потребности – както в чисто методически аспект, така и по отношение на нагласата, че в класа или групата ще има такива деца.
„Сега колегите педагози ни търсят за различни обучения.
Особено в последните две-три години. По правилника за устройството и дейността на регионалните центрове е заложена дейност да обучаваме в сферата на приобщаващото образование. Организираме тренинги и обучения. Влизаме на работни срещи в екипите в училищата и детските градини. Обучаваме педагогическите специалисти за всичко, което ги интересува и засяга децата, тяхното развитие и приобщаване, дори и относно документацията, която те трябва да попълват. Имаме доста заявки за обучения, което също говори за променено мислене. И най-вече го виждаме у младите хора, които работят в образователните институции“, отбелязва още събеседничката ми.
Директорката на Регионалния център подчертава и доброто сътрудничество и общия език, който намират с други институции, които по някакъв начин са ангажирани с децата и учениците със специални образователни потребности – като дневни центрове, центрове за настаняване от семеен тип, центрове за обществена подкрепа. „Те всичките работят с тях, макар и фокусът на работа да е малко по-различен. Но имаме добро взаимодействие и сътрудничество, което е от полза за развитието на самите деца“, казва Моника Дончева.
В област Ловеч около 279 деца със специални образователни потребности са записани и се обучават в различни образователни институции. Специалистите от Регионалния център към момента работят със 189 от тези деца и ученици. Останалите получават подкрепа от екипите в образователните институции, в които се обучават.
Екипът на Регионалния център е 23 души педагогически персонал – ресусни учители, двама логопеди и трима психолози.
„С по-голямата част от тях работим още от старта на ресурсното подпомагане. Имаме и млади колеги, които са много активни. Дори тази година назначихме двама млади ресурсни учители и един психолог. Колективът ни е доста добър и надъхан за работа. Регионалният център осигурява минимум по две обучения за екипа си през учебната година. Но и самите колеги инвестират в подоб-
ряване на квалификацията си“, разказва още директорката на РЦПППО – Ловеч.
Сред обученията са тези за работа от разстояние в електронна среда, които помагат за справянето с предизвикателствата при онлайн обучението на децата със специални образователни потребности. С набирането на опит специалистите на Регионалния център намират в лицето на родителите котерапевти и заедно успяват в този начин на работа. Сега имат и опцията съгласно желанието на родителите да работят индивидуално присъствено с децата или учениците, независимо от онлайн обучението. Разбира се, има и случаи, в които се работи чрез разнасяне на материали на хартиен носител, като на място на родителите се обяснява и начинът, по които трябва да се работи по поставените задачи.
Регионалният център използва част от базата на Професионалната гимназия по икономика, търговия и услуги в Ловеч. „Имаме достатъчно обзаведени и оборудвани кабинети. Всяка година се обсъжда какви нови дидактични материали и помощни средства и софтуер са необходими. И в момента заявяваме софтуера –Communicator 5, който е много добър за работа с невербални деца“, споделя директорката на Регионалния център.
Неговите специалисти не прекъсват връзката с децата и през летните месеци. Подготвя се програма, която включва различни дейности през седмицата за около по два часа на ден. През последното лято това са детска лаборатория „Играй и учи“, артработилница „Сръчко“, четене на открито „В дядовата ръкавичка“, рисунки на асфалт „Шарен свят“ и спортни игри. В заниманията се включват и представители на Центъра за работа с доброволци към Регионалната библиотека „Проф. Беню Цонев“.
„Преди много време стартирахме и инициативата „Забавно лято“, която се провежда вече за 14 път. Един ден от седмицата за по два часа на различни места в града или в малки населени места в близост до Ловеч ходим с доброволците и провеждаме занимателни летни игри, в които се включват и деца със специални потребности“, разказва Моника Дончева.

Your Image Description

Свързани статии:

Стъпка по стъпка Образователната бедност се задълбочава Говорете с децата си! Превенцията е най-добрата терапия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Големият патриот

Следваща статия

Турне на красотата

Следваща статия
Турне на красотата

Турне на красотата

В ход е дигиталното обучение

Детска академия за програмиране отваря врати в Русе

Музейните артефакти влизат  в онлайн обучението

Музейните артефакти влизат в онлайн обучението

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"