Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 49, 2021

Приобщаването работи

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-12-2021
в Брой 49, 2021
A A
Новата сензорна стая разширява възможностите за развиване на различни умения у децата

Стоян СТОЯНОВ

Брайлови книги и книги с увеличен шрифт са подарени през настоящата учебна година на децата с нарушено зрение по повод Международния ден на белия бастун – 15 октомври, в Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Русе. Инициативата е на Национално читалище на слепите „Луи Брайл 1928“, клуб Lions и фирма „Успех ССБ“.
„В навечерието на 3 декември – Международния ден на хората с увреждания, деца, които получават допълнителна подкрепа от Регионалния център и се обучават в ОУ „Олимпи Панов“, се включиха във фестивала „Светът е за всички 2021 г.“. Те участваха с видеоклип на песен, изпълнена от ученичка с аутизъм, и изложба базар на създадени от тях художествени произведения от природни материали“, казва за „Аз-буки“ Евгения Стоянова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, Русе. Целта на Фестивала е хора на различна възраст и с различни проблеми да се срещнат, да изявят своя талант и чрез изкуството да покажат силата на своя дух и уменията си въпреки ограниченията, пред които са изправени всекидневно.
Наскоро екипът на Регионалния център получава и „Пъзел на толерантността“, изработен от различни групи в русенската
ДГ „Снежанка“, съвместно с децата със специални потребности от детската градина. Той е създаден в рамките на инициативата „Ден на толерантността“ в ДГ „Снежанка“. Подаръкът на децата е предаден като израз на благодарност за ползотворната съвместна дейност, екипната работа и методическата подкрепа между двете институции.
Сред другите инициативи на Регионалния център е организирането всяка година на театрални постановки за децата със специални потребности.
В предходната учебна година ученици със специални потребности към Регионалния център посещават Регионалната библиотека „Любен Каравелов“. Там те наблюдават как работи 3D принтерът и как се изработва пластмасова фигурка. Научават и за програмата Scratch и как тя се прилага в управлението на роботите Finch. Пчеличките Bee-Bot забавляват децата със своето придвижване по цветните платна. А очилата с виртуална реалност ги пренасят в света на Космоса и динозаврите.
Учителите от Регионалния център организират и читателски срещи в три училища с известния русенски писател Явор Цанев, който им представи своя роман за деца.
„Всяка година залагаме в годишния си план различни дейности и прояви, в които включваме децата със специални потребности. Но за съжаление, епидемичната обстановка през последните две години осуети провеждането на много от тях. Например за ноември бяхме планирали Дни на отворените врати в Регионалния център, както и провеждането на невротренинг“, коментира Стоянова. И добавя, че когато ситуацията позволява, колегите ѝ успяват да проведат някои дейности и събития в детските градини и училищата.
Около 600 са децата със специални потребности в област Русе. 270 от тях се подпомагат от специалистите от Регионалния център. С останалите деца работят екипите, назначени в детските градини и училищата. За част от децата се грижат и в Центъра за специална образователна подкрепа – Русе.
Екипът на РЦПППО – Русе, е от 36 души педагогически и непедагогически персонал. Ресурсните учители, логопедите, психолозите, рехабилитаторът на слуха и говора, учителят на деца и ученици с нарушено зрение и сензорният терапевт на Регионалния център всяка година развиват своята квалификация, за да бъдат максимално полезни на децата, с които работят. Повишава се броят на педагогическите специалисти с II и III ПКС. Провеждат се и множество обучения – поне едно външно и вътрешни всеки месец. „Разполагаме с добър екип, който за мен работи с висок професионализъм“, отбелязва Стоянова.
Регионалният център оказва методическа подкрепа на колегите си от екипите в детските градини и училища от областта. Организира и провежда обучения на педагогическите специалисти и помощници на учителите от детските градини и училищата в областта.
„От началото на учебната година имаме проведено обучение за „помощник на учителя“ на изпълняващите тази длъжност по училища и детски градини и обучение на тема „Технология на интерактивното обучение на деца и ученици със специални образователни потребности в общообразователната среда“. Радваме се на изключителен интерес от педагогическите специалисти, работещи с деца и ученици със специални образователни потребности. Предвидили сме и последващо такова на тема „Адаптиране на учебен материал при работа с деца и ученици със специални образователни потребности“, в което се надяваме да има същия интерес“, споделя директорката на РЦПППО – Русе.
Базата на Регионалния център на този етап осигурява нормалното протичане на неговата дейност.
А сред придобивките, които радват екипа, е създаването през пролетта на 2021 г. на нова и модерно оборудвана сензорна зала. Изграждането ѝ става възможно с помощта на местни дарители. Тя разполага с огледална сфера, звуков УВ панел, водна кула, светлинен панел, криви огледала, меки модули, образователни игри, пъзели и много други. Стол барбарон с приказна завеса пък изкушава за приятна почивка.
Кръглият стенен панел е с различни елементи за тактилна, зрителна и слухова стимулация. Може да се избира от общо 64 различни звукови сигнала. Панелът засиява ярко, когато се освети с УВ светлина. Така с помощта на фенерче-писалка може да се рисува и пише със светлината.
Стаята разполага и с комплект от 8 маслени гел плочи с подсветка.
Всяка плоча е пълна с течен гел, който при натиск или стъпване върху нея се движи и образува впечатляващи фигури. Сред придобивките е и ъглов подиум с водна кула, оборудвана с цветен диск с двигател, който променя цвета на водата – червено, синьо, жълто и зелено, с приблизително 10 оборота в минута. Използва се и въртяща се огледална сфера с огледални фасети и спот прожектор със сменящи се цветове, тематични дискове и LED технология.
Залата предоставя възможност за мултисензорна стимулация, когнитивно развитие, развиване на различни умения, забавни и приятни занимания за децата със специални потребности. Сесиите в нея са 30-минутни, като се работи върху петте сетива – зрение, слух, вестибуларен апарат, допир и обоняние. Атмосферата и заниманията подпомагат успокояването на децата и предразполагането им за работа.
Регионалният център разполага и със зала за невротренинг (EEG biofeedback). Това е доказано безопасен и високоефективен метод за диагностика чрез измерване на проявената честота и амплитуда на различни мозъчни вълни в определени точки и за терапия и трениране на мозъчна активност чрез осъществяване на биологична обратна връзка, визуализирана чрез игра. Осъществява се с помощта на апаратура, включваща специализиран софтуер и компютърна техника. Сензори за кожна проводимост регистрират сигналите на мозъчна активност. Те се преобразуват в дигитални и се визуализират на монитора на терапевта. Информация за работата на мозъка се получава под формата на видеоигра, която се управлява само от мисълта. Предимство на метода е, че развлекателно-съревнователният компонент позволява да се задържа вниманието по-дълго и така се постига по-висока ефективност при работа с деца. Съчетаването на визуален със звуков сигнал ускорява постигането на по-добри и устойчиви резултати.
„Резултати от изследвания показват, че положителните промени, постигнати в хода на терапията, са по-устойчиви, ако се съчетават с образователни и други подходи. Една сесия трае около 1 час. За трайни ефекти са необходими 15 – 20 сесии.
15 деца участват в сензорна терапия и 4 – в групата биофийдбек (невротренинг). Тази учебна година са подновени и актуализирани изцяло софтуерът и апаратурата, необходима за биофийдбек терапията“, обяснява Стоянова.
„Определено има промяна в образователната система по отношение на приобщаващото образование. Разбира се, има още какво да се желае, но важното е, че промяната в нагласите е в ход. И вече единици са онези педагози в общообразователните училища, които имат някакви притеснения да работят с деца със специални потребности. При тях по-скоро става дума за незнание как да работят с такива ученици“, отбелязва още моята събеседничка. Директорката на Регионалния център коментира още, че нейните колеги често са търсени с различни въпроси и от родителите на децата със специални потребности.
По време на онлайн обучението специалистите от Регионалния център в Русе работят с учениците със специални потребности синхронно и асинхронно, като ползват избраните от училищата платформи или през MS Teams. А там, където родителите предпочитат, се разнасят и материали на хартиен носител. „Всички се мобилизираме в такава ситуация и се стараем да обхванем по един или друг начин всички деца от областта, които подпомагаме. Макар че трудно можем да сравним ефективността от работата онлайн и директната комуникация – коментира още Евгения Стоянова. – Не прекъснахме никъде и процеса на терапевтичната работа – нито на ресурсните учители, нито на логопедите, нито на психолозите. Бяха давани насоки към родителите как да работят със своите деца.“
В подкрепа на всички страни при обучение от разстояние в електронна среда на интернет страницата на РЦПППО – Русе, са качени онлайн ресурси за учители, родители и деца: учебни помагала и методически ръководства, указания за родители и различни онлайн игри за изтегляне.
Регионалният център използва част от базата на ПГ по речно корабостроене и корабоплаване – Русе. „Разполагаме с достатъчно обзаведени и оборудвани кабинети – заседателна зала, в която провеждаме общи събрания, педагогически съвети и обучения, сензорна зала, кабинет невротренинг, стаи за логопед и психолог. Всички са оборудвани със специализирана апаратура и помагала, които всяка година се обновяват. Предстои да се закупят и инсталират софтуери за допълнителна и алтернативна комуникация Communicator 5, който е много добър за работата с невербални деца и ученици. Всички педагогически специалисти разполагат със служебни лаптопи, които закупихме
предходната учебна година“, отбелязва още директорката на РЦПППО – Русе.

Your Image Description

Свързани статии:

Безопасното връщане в класните стаи Математикът „оракул“ За децата – само най-доброто Накъде води райският газ

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да заложиш на новаторството

Следваща статия

4 наши училища с награда за иновативно обучение

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

4 наши училища с награда за иновативно обучение

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Система за оценяване в образованието

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Още веднъж за деепричастията

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"