Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 5, 2021

Д-р Венцеслава Генова, началник на РУО – Варна: Обнадеждени сме, че в системата постъпват млади учители

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-02-2021
в Брой 5, 2021
A A
Венцеслава Генова е магистър по български език и литература и доктор по икономика и управление. Има над 36 г. опит в системата на образованието. От 2013 г. е началник на РУО – Варна. Изкачила е стъпка по стъпка професионалната стълбица – учител, педагогически
съветник и зам.-директор
в МГ „Д-р Петър Берон“-Варна, директор на Спортно училище „Георги Бенковски“, старши експерт в РУО. Била е хоноруван асистент в Шуменския университет и в МУ-Варна.

Интервюто взе
Айсехел РУФИ

Г-жо Генова, за първи път от много години през 2020 г.
във Варна е разкрито ново държавно училище в партньорство с два университета – това ли е бъдещето? Предвижда ли се за следващата учебна година преобразуване на училища и разкриване на нови паралелки?

– Уникална за регионалната училищна мрежа образователна институция – Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи, започна работа на 15 септември 2020 г. във Варна. Новото държавно училище се създаде по инициатива на министъра на образованието и науката и се реализира като успешно сътрудничество между Техническия и Икономическия университет в града. Предметите от специфичната професионална подготовка се водят от преподаватели от двата университета, а за част от изучаваните дисциплини се използват учебните лаборатории на висшите училища. Тази гимназия въвежда успешно хоризонталната проходимост между средното и висшето образование, водена от желанието да се наложи като иновативно училище на бъдещето. За тази година новост има при Основното училище в с. Любен Каравелово, община Аксаково. Със заповед на министъра на образованието и науката от 21.01.2021 г.
то е преобразувано в обединено училище и за първи път направи предложение за обучение в VIII клас в професионална паралелка „Оператор на компютър“.
Междувременно всички 126 училища в областта направиха своите предложения за държавен план-прием, като са предвидени 7 нови професионални паралелки, които осигуряват по-голям избор на завършилите VII клас ученици.

– Какви са предварителните изводи от тази учебна година?
– Добрата разяснителна кампания, която РУО и директорите на училищата проведоха, доведе до това, че всички заявени паралелки от държавния план-прием се реализираха, нямаше закрити паралелки и всички ученици от випуска, завършили основното си образование, намериха подходяща за тях паралелка – професионална или профилирана. Очакваме в тези трудни и изпълнени с предизвикателства дни учебната 2020/2021 г. да е успешна за всички ученици. А за тези в VIII клас да работят с удовлетворение и убеденост, че направеният от тях избор през отминалото горещо лято на кандидатстване е правилният.
По отношение на държавния план-прием за тази и следваща учебна година превес имат професионалните паралелки. Запазваме тенденцията от 3 години. Ясно се отчете потребността на бизнеса от средна работна ръка. Направено проучване показа, че около 80% от завършващите професионалните гимназии или работят по същата или близка специалност, по която са учили, или продължават образованието си във висши училища от същото направление.

– Кои са най-предпочитаните училища във Варна и региона?
– Предпочитани са училищата, в които качеството на учебния процес е на високо ниво. Най-честият критерий за избор на профилирано или професионално образование е възможността, която дава на младия човек да продължи да се образова, развива и да се реализира в родния си град. Търсени са институции, които имат традиции и дават самочувствие на възпитаниците му, че стъпват в стъпките на успешните хора преди тях или предлагат широк хоризонт към бъдеща реализация. Но трябва предварително и осмислено да бъде извършена професионалната ориентация. Без съмнение успешно е онова училище за избралия го ученик, в което той се чувства на своето място, сигурен и удовлетворен – самостоятелно да намира нужните му отговори или да е сигурен, че винаги има учител, който да е до него в търсенето и откривателството. Това е присъщо за всеки ученик, стига да бъде умело и професионално насърчен.
С този ред на мисли предпочитаното училище е различно за различните млади хора, стига в него да намират достатъчно пространство и време за личностното си развитие през отговорите на интересуващите ги въпроси.
А младите хора имат толкова много и разнообразно влечение към непознатото. Затова и в предложенията за държавен план-прием се включват максимално разнообразни паралелки и форми на обучение.

– Тази година избрахте нови директори на десетина училища – какви са първите Ви впечатления от работата им? Има ли недостиг на учители в региона и по кои предмети са „дефицитните“ преподаватели?
– РУО – Варна, оказва непрекъсната методическа подкрепа на новоназначените директори. Отчитаме променената философия в работата на регионалните управления на образованието, разписана в правилника за устройството и дейността им, както и от потребността на новите директори.
По линия на регионалния методически съвет, секцията на директорите, наскоро се проведе обучение по възлови за директорите теми като контролна дейност, подготовка за външните оценявания и държавни зрелостни изпити, работа със задължителната училищна документация, специфика на преподаването в електронна среда и др.
Добрата екипност между експертите в Регионалното управление и новоназначените директори е необходимо условие за успешното им навлизане в длъжността и оттам – развитието на училищата, които ръководят.
По отношение покритието с учители, образователната система в региона е добре обезпечена. Директорите са осигурили кадрово изпълнението на учебните планове. Кадровите банки в училищата и в РУО – Варна, дават възможност да се заместват учители, които отсъстват по болест или излизат в пенсия.
Много сме обнадеждени от факта, че в системата постъпват млади колеги. Дано останат в нея, като намерят не само препитание и личностна и професионална реализация, но и удовлетворение от общуване с бъдещето чрез учениците си. Продължава търсенето на още преподаватели по природни науки, чужди езици, ресурсни учители, учители по специалните предмети в професионалните гимназии. Недостигът на начални учители вече в голяма степен е преодолян.

– Друга актуална тема – дуалното образование, развива ли се във Варна?
– Дуална форма на обучение прилагат пет училища в региона, като в две от тях са с по две паралелки – в Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Васил Левски“ по специалностите „Геодезия“ и „Строителство и архитектура“ и в Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ по специалностите „Интериорен дизайн“ и „Мебелно производство“. Другите училища, които въведоха дуална система, са Варненската търговска гимназия „Г.С. Раковски“, Професионалната гимназия по химични и хранително-вкусови технологии „Дмитрий Менделеев“ във Варна и Професионалната гимназия по селско стопанство „Земя“ – Провадия.

– Готови ли са училищата в региона за връщане в клас на по-големите ученици?
– Много внимателно следим анализите и решенията на компетентните органи, за да се извърши плавно преминаване към прилагане във всяко училище на алгоритъма за превключване от електронна в присъствена среда на преподаване и обратно.
Всички училища имат изработен още преди началото на учебната година алгоритъм за превключване от един към друг вид работа, като редуват класовете. От миналата година е натрупан достатъчно организационен опит, който сега се надгражда, оптимизира и прилага при все по-малък стрес и при все по-укрепнала увереност в успешните крайни резултати в обучението. Всичките 126 училища в област Варна не само са в готовност, но и непрекъснато намират конкретните решения учебният процес да се провежда все по-ефективно и резултатно в ситуацията на пандемия.

Your Image Description

Свързани статии:

Димитър Асенов – директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти: Кризата е възможност и за развитие Милена Дамянова, председател на Парламентарната комисия по образованието и науката в 44. народно събрание: Ако успеем да дадем на новите поколения нужните знания и умения, всички ще живеем по-добре Н.Пр. Санджай Рана, извънреден и пълномощен посланик на Република Индия в България, пред вестник „Аз-буки“: Отношенията с България стават все по-близки и интензивни Проф. д-р Наталия Витанова, д.н., ректор на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“: Моя цел е да покрием критериите за изследователски университет

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да растеш по време на пандемия

Следваща статия

Където мечтите стават реалност

Следваща статия
Където мечтите стават реалност

Където мечтите стават реалност

Щастливи в училище

Щастливи в училище

Стъпка по стъпка към по-високи постижения

Стъпка по стъпка към по-високи постижения

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"