Морската ни столица стана пионер с разкриването на уникална за училищната мрежа образователна институция
Интервюто взе
Айсехел РУФИ
Г-жо Генова, за първи път от много години през 2020 г.
във Варна е разкрито ново държавно училище в партньорство с два университета – това ли е бъдещето? Предвижда ли се за следващата учебна година преобразуване на училища и разкриване на нови паралелки?
– Уникална за регионалната училищна мрежа образователна институция – Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи, започна работа на 15 септември 2020 г. във Варна. Новото държавно училище се създаде по инициатива на министъра на образованието и науката и се реализира като успешно сътрудничество между Техническия и Икономическия университет в града. Предметите от специфичната професионална подготовка се водят от преподаватели от двата университета, а за част от изучаваните дисциплини се използват учебните лаборатории на висшите училища. Тази гимназия въвежда успешно хоризонталната проходимост между средното и висшето образование, водена от желанието да се наложи като иновативно училище на бъдещето. За тази година новост има при Основното училище в с. Любен Каравелово, община Аксаково. Със заповед на министъра на образованието и науката от 21.01.2021 г.
то е преобразувано в обединено училище и за първи път направи предложение за обучение в VIII клас в професионална паралелка „Оператор на компютър“.
Междувременно всички 126 училища в областта направиха своите предложения за държавен план-прием, като са предвидени 7 нови професионални паралелки, които осигуряват по-голям избор на завършилите VII клас ученици.
– Какви са предварителните изводи от тази учебна година?
– Добрата разяснителна кампания, която РУО и директорите на училищата проведоха, доведе до това, че всички заявени паралелки от държавния план-прием се реализираха, нямаше закрити паралелки и всички ученици от випуска, завършили основното си образование, намериха подходяща за тях паралелка – професионална или профилирана. Очакваме в тези трудни и изпълнени с предизвикателства дни учебната 2020/2021 г. да е успешна за всички ученици. А за тези в VIII клас да работят с удовлетворение и убеденост, че направеният от тях избор през отминалото горещо лято на кандидатстване е правилният.
По отношение на държавния план-прием за тази и следваща учебна година превес имат професионалните паралелки. Запазваме тенденцията от 3 години. Ясно се отчете потребността на бизнеса от средна работна ръка. Направено проучване показа, че около 80% от завършващите професионалните гимназии или работят по същата или близка специалност, по която са учили, или продължават образованието си във висши училища от същото направление.
– Кои са най-предпочитаните училища във Варна и региона?
– Предпочитани са училищата, в които качеството на учебния процес е на високо ниво. Най-честият критерий за избор на профилирано или професионално образование е възможността, която дава на младия човек да продължи да се образова, развива и да се реализира в родния си град. Търсени са институции, които имат традиции и дават самочувствие на възпитаниците му, че стъпват в стъпките на успешните хора преди тях или предлагат широк хоризонт към бъдеща реализация. Но трябва предварително и осмислено да бъде извършена професионалната ориентация. Без съмнение успешно е онова училище за избралия го ученик, в което той се чувства на своето място, сигурен и удовлетворен – самостоятелно да намира нужните му отговори или да е сигурен, че винаги има учител, който да е до него в търсенето и откривателството. Това е присъщо за всеки ученик, стига да бъде умело и професионално насърчен.
С този ред на мисли предпочитаното училище е различно за различните млади хора, стига в него да намират достатъчно пространство и време за личностното си развитие през отговорите на интересуващите ги въпроси.
А младите хора имат толкова много и разнообразно влечение към непознатото. Затова и в предложенията за държавен план-прием се включват максимално разнообразни паралелки и форми на обучение.
– Тази година избрахте нови директори на десетина училища – какви са първите Ви впечатления от работата им? Има ли недостиг на учители в региона и по кои предмети са „дефицитните“ преподаватели?
– РУО – Варна, оказва непрекъсната методическа подкрепа на новоназначените директори. Отчитаме променената философия в работата на регионалните управления на образованието, разписана в правилника за устройството и дейността им, както и от потребността на новите директори.
По линия на регионалния методически съвет, секцията на директорите, наскоро се проведе обучение по възлови за директорите теми като контролна дейност, подготовка за външните оценявания и държавни зрелостни изпити, работа със задължителната училищна документация, специфика на преподаването в електронна среда и др.
Добрата екипност между експертите в Регионалното управление и новоназначените директори е необходимо условие за успешното им навлизане в длъжността и оттам – развитието на училищата, които ръководят.
По отношение покритието с учители, образователната система в региона е добре обезпечена. Директорите са осигурили кадрово изпълнението на учебните планове. Кадровите банки в училищата и в РУО – Варна, дават възможност да се заместват учители, които отсъстват по болест или излизат в пенсия.
Много сме обнадеждени от факта, че в системата постъпват млади колеги. Дано останат в нея, като намерят не само препитание и личностна и професионална реализация, но и удовлетворение от общуване с бъдещето чрез учениците си. Продължава търсенето на още преподаватели по природни науки, чужди езици, ресурсни учители, учители по специалните предмети в професионалните гимназии. Недостигът на начални учители вече в голяма степен е преодолян.
– Друга актуална тема – дуалното образование, развива ли се във Варна?
– Дуална форма на обучение прилагат пет училища в региона, като в две от тях са с по две паралелки – в Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Васил Левски“ по специалностите „Геодезия“ и „Строителство и архитектура“ и в Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ по специалностите „Интериорен дизайн“ и „Мебелно производство“. Другите училища, които въведоха дуална система, са Варненската търговска гимназия „Г.С. Раковски“, Професионалната гимназия по химични и хранително-вкусови технологии „Дмитрий Менделеев“ във Варна и Професионалната гимназия по селско стопанство „Земя“ – Провадия.
– Готови ли са училищата в региона за връщане в клас на по-големите ученици?
– Много внимателно следим анализите и решенията на компетентните органи, за да се извърши плавно преминаване към прилагане във всяко училище на алгоритъма за превключване от електронна в присъствена среда на преподаване и обратно.
Всички училища имат изработен още преди началото на учебната година алгоритъм за превключване от един към друг вид работа, като редуват класовете. От миналата година е натрупан достатъчно организационен опит, който сега се надгражда, оптимизира и прилага при все по-малък стрес и при все по-укрепнала увереност в успешните крайни резултати в обучението. Всичките 126 училища в област Варна не само са в готовност, но и непрекъснато намират конкретните решения учебният процес да се провежда все по-ефективно и резултатно в ситуацията на пандемия.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg