Чатботовете навлизат в ПГ по икономика „Проф. д-р Димитър Табаков“ в Сливен
Интерес към специалностите ни има. През последните три години учениците ни се увеличиха с 90. В този период заявяваме пет паралелки и осъществяваме прием в тях. През тази учебна година не успяхме да приемем всички желаещи да се обучават при нас седмокласници. Радостни сме, че се вдига летвата за прием.“ Така започва разговорът ми с Димитър Добрев – директор на Професионална гимназия по икономика „Проф. д-р Димитър Табаков“ в Сливен. В училището се обучават 554-ма ученици от Сливен, от околните населени места и дори от Ямболска област. Близо 60 – 70 от тях пътуват всеки ден, когато формата е присъствена.
Специалностите в последните няколко години, които привличат гимназистите, са „Банково дело“, „Оперативно счетоводство“, „Митническа и данъчна администрация“, „Икономическа информатика“ и „Електронна търговия“. „Последните две са STEM специалности и при тях се изучават балансирано както технологии и програмиране, така и икономически дисциплини. А учениците придобиват дигитални компетентности и финансова култура, изучават разширено и английски език“, уточнява събеседникът ми.
Гимназията е иновативно училище, като през тази учебна година приключва 4-годишният проект „Въведение в икономиката“.
С него са въведени различни атрактивни дисциплини, като повечето са с икономическа насоченост. „Целта бе да се създаде интерес у учениците към икономиката, да им се дадат базови знания. Например в VIII клас се изучава „Икономика на домакинството“, после продължават в IX клас с иновативния предмет „Имам бизнес идея“. Във връзка с него се правят състезания за предприемачески и бизнес идеи, като най-добрите продължават и в национални надпревари.
И наистина се разработват много интересни проекти. В Х клас имаме и предмет „Млад предприемач“, разказва директорът Добрев.
Сега е готов с нов тригодишен проект за иновации – „По пътя на икономиката и технологиите“. В неговите рамки остават част от старите дисциплини, но учениците в XI и XII клас ще придобиват знания и умения и по предмети като „Чатботове в икономиката“, който е свързан с навлизането на изкуствения интелект в икономиката, „Инвеститор“, „Управление на нематериалните активи“ и „Графичен дизайн“. „И всичко това е съчетано със STEM паралелки, с продукти, свързани с електронната търговия, презентации, програми, проекти, сайтове. В обучението ще се залага и на междупредметни връзки, ще бъдат създадени и софтуерни продукти и електронни помагала, чрез които децата ще се обучават“, отбелязва събеседникът ми.
За реализирането на тези идеи работи екип от 47 учители и трима лектори. „В колектива ни има и млади колеги. Почти всички възпитаници на гимназията продължават образованието си във висши училища, като мнозина избират икономически специалности, а други – педагогически или ИТ специалности. Значителна част от тях се връщат в града и региона. В последните години имах удоволствието да назнача няколко възпитаници на ПГИ. Нашите бивши ученички и понастоящем колежки преподават с ентусиазъм и огромно желание „Информатика“, „Финанси“, „Счетоводство“, „Български език и литература“ и „Немски език“. Мога да кажа, че има повишен интерес към нашата професия“, коментира Добрев.
Директорът споделя още, че част от часовете по предприемачество и финанси се водят от преподавател в Тракийския университет, доктор на икономическите науки. Както други колеги, така и той подготвя отбори за състезания, организира конкурси за предприемачески идеи, съдейства при разписването на проекти.
В момента тече цялостна реновация на гимназията по проект, финансиран от ОП „Региони в растеж“. Всички класни стаи и кабинети са ремонтирани и модерно оборудвани. В коридорите са обособени пространства с 65 инча тъчскрийн дъски за провеждане на иновативни занятия. Изгражда се и физкултурен салон, какъвто училището никога не е имало. Събеседникът ми отбелязва и една от другите амбициозни задачи – изграденият преди години на груб строеж триетажен втори корпус да бъде завършен и оборудван. Това не само ще позволи училището да премине на едносменен режим, но и ще даде възможност в него да бъде изграден STEM център. „При първото кандидатстване по програмата за изграждане на училищна STEM среда не бяхме одобрени, но ще продължим да следваме мечтите си. Още миналата година сме подали проект и по новата тригодишна програма на МОН за изграждане и реконструкция на ясли, детски градини и училища, за да направим това разширение на базата. Защото ние, като си мечтаем, и се случват нещата“, заявява директорът.
А своеобразният училищен кампус ще бъде завършен от пет беседки – класни стаи на открито, и Алеята на икономиста. Идеята е на учениците и се ражда след участие в един от многобройните международни проекти на гимназията. Директорът Добрев с удоволствие разказва и за общо 16-те проекта по „Еразъм+“, в които участва гимназията в последните 5 години. „Преди пандемията се пътуваше изключително много – изпращахме ученици и учители в една посока и приемахме в същото време гости от други държави по различни мобилности. Обменихме опит и намерихме приятели в Испания, Гърция, Португалия, Турция, Северна Македония, Шотландия, Румъния, Италия, Полша… Всяка година в Барселос, Португалия, провеждахме двуседмична производствена практика на английски език в реална работна среда. Участваха по 20 деца. И това са най-добрите, защото в екипа се влиза след тестове по английски език и финансова грамотност“, подчертава той.
Последната подобна практика се провежда през миналия ноември, като поради епидемията учениците от XII клас не са на реални работни места, а в защитена среда в офисите на партньора Mobility Friends. Разделени на 4 екипа, те създават стартиращи иновативни предприятия по зададена сфера на дейност, фокусирана върху решаване на проблемите и идентифициране нуждите на хора в затруднено и неравностойно положение. Четирите иновативни стартиращи предприятия имат за дейност създаване на мобилни приложения за хора с увреждания, бежанци и имигранти и грижа за деца със синдром на Даун. И всеки екип пише бизнес план.
В края на посещението си учениците получават сертификати за практическото обучение и сертификати за мобилност Europass.
В рамките на други проекти учители и ученици се обучават в използването на образователни платформи и различни обучителни инструменти, с които да прилагат интерактивни методи и технологии в класната стая, запознават се с тънкостите на електронната търговия и развиват ключови компетенции чрез драма и изкуство. „Имаме училищен театър, като в рамките на един от проектите групата ни пътуваше до Румъния и Северна Македония, където представихме шест малки пиеси на икономическа и предприемаческа тематика“, уточнява Добрев.
Освен театрална група в гимназията дейност развиват близо 40 различни клуба, част от тях финансирани по проект „Подкрепа за успех“. От десетки години в гимназията има голям интерес към извънкласните дейности. Оказва се, че бъдещите икономисти са одухотворени, с афинитет към различни спортове, култура, общество, наука, технологии. Част от клубовете са икономически – „Моята първа фирма“, „Млад предприемач“, „В света на бизнеса“, „Моята община“, „Управлявам, проектирайки“, „Моята счетоводна концепция“, „В света на статистиката“, „Финансов свят“, други са по общообразователни предмети или в други сфери – „Журналистика“, „Медиатор“, „Народни танци“, „Мажоретен състав“, „Родолюбие“, „Природолюбител“, „Направи сам“, „Кино“. „Имаме две формации „Гейминг концепции“, в които момчетата се учат на социален живот, здравословно хранене, спортна култура. Същевременно „геймърите“ участват в първата училищна национална лига по електронни спортове и водят в класирането“, разказва Добрев.
Има и спортни клубове по волейбол, футбол, хандбал, баскетбол, лека атлетика, тенис на маса, като най-малко 150 са активно спортуващите ученици. „За жалост, не успяха да се проведат Ученическите игри, където те се изявяват доста успешно. В последните няколко години спечелиха над 40 купи. Спорт номер 1 е волейболът, имаме многократни шампиони“, отбелязва директорът.
По думите му поради епидемичната обстановка сега повечето клубове работят онлайн, което не е най-доброто. „Децата искат да се върнат вече в класните стаи – искат си часовете, контактите с приятелите, искат да се влюбват“, казва по този повод Добрев. Отбелязва още, че макар през миналата пролет да превключват към онлайн обучение с някои трудности, сега учебният процес се осъществява редовно и по програма чрез MS Teams. На нуждаещи се ученици са раздадени и електронни устройства. С дарения помагат и бивши възпитаници на гимназията, реализирали се на различни нива в страната и в Европа.
„За производствени практики в Х и XI клас имаме готовност, но се налага да се съобразим със ситуацията. В зависимост от епидемичната обстановка и готовността на партньорите може да се наложи да се провеждат и онлайн, при специфични условия“, продължава директорът. Практиката основно се води в счетоводни къщи, банки, учреждения и застрахователни компании. Има и практики в съда и в общинската администрация.
„Въпреки всичко – имаме си план! В 21-вата година на XXI век да развием и поддържаме сериозно сътрудничество с 21 бизнес партньора. Идеята в това двустранно партньорство е възпитаниците ни да се обучават в практики в реална среда, а след завършването си и да работят там. И не само партньорите да ни помагат чрез срещи, информация и участие в квалификационните изпити, но и ние да им помагаме с каквото можем – популярност, човешки ресурси, иновативни добри практики…“, завършва директорът Добрев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg