Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 5, 2021

Платформата „АзБуки.ML“ разбира български език

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-02-2021
в Брой 5, 2021
A A
Радостин Чолаков с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев при получаването на поредното признание за своите разработки

Радостин Чолаков е деветокласник в Пловдивската математическа гимназия и е самоук програмист, който жъне успех след успех. Занимава се с програмиране от съвсем малък. Израства в
с. Барутин, Смолянска област, без да е заобиколен от технологии и компютри. Но още от много малък е любопитен да разглежда смартфоните и лаптопите на свои познати, да рисува на тях и да търси интересна за него информация.
„В моето семейство взехме лаптоп, когато бях в III клас – разказва Радостин. – Първите няколко месеца само го разучавах. Повечето деца, които имат компютри, започват да играят игри. Но аз не съм се отпускал само да си играя, опитвах се да разгадая как работи компютърът. Една вечер ни гостуваха леля ми и нейният съпруг от Пловдив, видях какво могат да правят – те са програмисти. Преди това само бях чувал, че човек може да си направи сайт в интернет например. Стана ми супер интересно, исках да мога да правя същото. Това беше началото.“
Радостин започва да се самообучава, налага му се да се справя сам с много неща. И намира това за изключително ценно. Трудно му е, защото дори не знае как да търси в мрежата това, което го интересува. По това време още не знае и английски, а информацията за компютрите е основно на този език.
„Доста време имаше проби-грешки – това е много важна част от самия процес. Да не остане някой с впечатление, че сядам на компютъра и почвам да правя някакви магии – подчертава Радостин. – Много неща не се получаваха, но с времето трупах опит. Когато виждах нещо интересно на нечий компютър или телефон, обикновено исках да направя нещо подобно. Постепенно почнах да си измислям малки проектчета – като игра на шах например. Докато ги правех, изникваха проблеми, с някои се справях, с други – не, но пък непрекъснато научавах полезни неща.“
Постепенно идеите на Радостин стават по-сложни. През 2018 г. получава по мейла съобщение за конкурс на „Гугъл“. Трябва да се направят няколко приложения. Поощряват се всички предложени проекти, а тези, които стигнат 10 000 души потребители, получават награда. Целта е не само да се реализира дадена идея, но тя да бъда използвана от много хора. Темата на конкурса е за гласовата платформа Google Assistant, която е за приложения, работещи с гласови команди – човек може да пита например какво ще е времето. Радостин предлага приложение, базирано на проекта му за игра на шах. Свързването на шаха с платформа позволява отделните ходове да се местят с гласови команди.
А кой помага на младия програмист? Отговорът му е изненадващо категоричен: „Винаги съм сам. Дори и сега. И не само за програмирането. В VII клас например – всички ходят на уроци, аз не съм го правил.“
Преди време Радостин разработва приложението AnyGoal, в което хората да си записват напредъка по дадени задачи. Събужда интереса на мнозина с историята как яде много шоколад, която записва и която става доста известна, а с това и самото приложение. Изминалото лято то прераства в нещо по-амбициозно и се изгражда цялостна социална мрежа, в която потребителите могат да се предизвикват един друг и да качват видеа, показвайки как изпълняват дадено предизвикателство, за да е максимално развлекателно и в същото време да е полезно. То вече се използва от стотици и дори някои известни инфлуенсъри го показват на аудиторията си.
В момента Радостин разработва платформата „АзБуки.ML“ с изкуствен интелект, чиято задача е да разбира български език. Идеята му идва, докато прави различни гласови приложения, за които е нужен софтуер, обработващ самата реч. Такива програми имат поддръжка за английски и други езици, но българският не е сред тях, установява младият програмист. Поддръжка за български има само в „Гугъл преводач“, но не и на други места, където също е важно – особено за говорещи асистенти, чатботове и други възможни приложения на т.нар. изкуствен интелект.
„Вероятно в бъдеще тези платформи ще направят поддръжка и за български език, но това още не се е случило. Затова ми хрумна, че мога да направя нещо, доколкото ми е по силите – казва той. – Това е обемиста работа и от научна гледна точка, и от гледна точка на програмирането на този изкуствен интелект – макар че по-точният термин е машинно обучение. Идеята за самата „АзБуки.ML“ е първо да се направят програми, които да обработят речта на езиково ниво – т.е. алгоритъм или модел от машинното обучение, който да се научи да прави граматичен анализ, смислов анализ и изваждане на ценна информация от даден текст. Примерно имам модел, който да поставя запетайки – програмата анализира някакъв текст и на база на други прегледани милиони текстове машината се е научила да поставя запетаите. Имам и друг модел, който може да открива емоции в текста – дали даден коментар в интернет е позитивен, или не. Имам модели, които разпознават частите на речта и на изречението – например коя дума е подлог, сказуемо и т.н. Тези модели могат да се използват в мои бъдещи проекти, както и от други хора и така да се осигури поддръжката на българския език в различни приложения, които тепърва ще се правят.“
Негови съученици се шегуват, че е измислил програма за слагане на запетайки, тъй като не се справял с пунктуацията като по-малък. „Това със запетайките е шега, слагах ги доста добре – уточнява ученикът. – Но на една олимпиада по български език вместо пълните 30 точки имах 29 само заради пропуснати запетайки и от там идва шегата.“
Миналата година Радостин Чолаков става лауреат на Националната олимпиада по информационни технологии. Специалното в случая е, че той, който тогава е VIII клас, се състезава в по-голямата възрастова група – XI – XII клас, защото проектът му – минисоциалната мрежа AnyGoal е наистина сериозен. Завоюва първо място и на Националния есенен турнир по информационни технологии „Джон Атанасов“. Радо е и доброволец към фондация „Усмивка за Африка“, където разработва платформа за онлайн дарения. През нея се събират средства за базови нужди за сиропиталища в Уганда, Гана и др.
Мечтата му е да си направи собствена софтуерна компания. Смята, че интернет дава добри възможности за разпространение на разработките му, защото, когато правиш нещо интересно за останалите, то може да се разпространява и без човек да има бюджет за маркетинг.

Your Image Description

Свързани статии:

Деца създават математически сборник Признание за талантливите Предприемчивите математици Наши ученици спечелиха 28 медала

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ЗнаниеКрасив умПоколение 21

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учител по руски печели международен конкурс за Достоевски

Следваща статия

Да растеш по време на пандемия

Следваща статия
Да растеш по време на пандемия

Да растеш по време на пандемия

Д-р Венцеслава Генова, началник на РУО – Варна: Обнадеждени сме, че в системата постъпват млади учители

Д-р Венцеслава Генова, началник на РУО – Варна: Обнадеждени сме, че в системата постъпват млади учители

Където мечтите стават реалност

Където мечтите стават реалност

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"