Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 6, 2021

Интегрираният подход в часовете

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-02-2021
в Брой 6, 2021
A A

Географията винаги и по презумпция се интегрира с историята, с природни науки. Идеята ми бе да създадем помагало, в което на практика се прилагат интегрираният подход и междупредметните връзки, за които толкова много се говори. За съжаление, доста често това остава пожелание и приложението на такива уроци по-скоро е рядкост.“
Това коментира за „Аз-буки“ Снежина Георгиева, която е сред членовете на екипа към столичното 105. СУ „Атанас Далчев“, създал помагало по география и икономика с интегрирани уроци по история и цивилизация на английски език. Останалите двама автори са доц. д-р Надежда Илиева от Националния институт по геофизика, геодезия и география при БАН, която преподава и в столичната Професионална гимназия по аудио-, видео- и телекомуникация „А.С. Попов“, както и Чавдар Ветов – учител по история в 105. СУ, София. Редактори са преподаватели по английски език в гимназията.
„Това помагало дава изключително широко поле за подобен интергриран подход между два учебни предмета. Защото, изучавайки настоящето на региони и държави, историческият преглед помага и създава интерес както към географията, така и към историята“, категорична е бившата зам.-директорка и преподавателка по география и икономика и по английски език в 105. СУ, която понастоящем ръководи 43. ОУ – София. Тя добавя, че работата върху помагалото се превръща в прекрасно предизвикателство за нея, тъй като преподаването на география на английски език е любимата ѝ материя.
„Нямаше затруднения по време на работата. Заедно с колегите автори и редактори работихме в облак. Всеки урок се редактираше и проверяваше от всички останали. Идеята бе помагалото да бъде максимално изчистено от граматически, лексикални и фактологически грешки. И съответно да бъде подредено и форматирано според изискванията. Тъй като английският език носи своята терминология, беше изключително важно да я предадем такава, каквато реално се използва. По-скоро предизвикателство бе краткият период, в който трябваше да бъде разработено помагалото“, отбелязва още Снежина Георгиева. И добавя, че със сигурност би се включила като автор в подготовката на подобно помагало и за X клас, ако създаването му бъде заложено в продължението на Националната програма.
Събеседничката ми отбелязва, че тази програма е една от най-полезните инициативи на Министерството на образованието и науката. „Самото преподаване или изучаване на общообразователен предмет на чужд език е предизвикателство за всички учители. Самата аз съм се сблъсквала с трудностите от липсата на такива помагала в работата си като преподавател по предмет на чужд език. Извън програмата за изграждане на училищна STEM среда, тази програма е най-значимият и важен проект на МОН. Там, където учители в съвместен труд създават помагало, което да бъде в полза на всички останали колеги. Мисля, че това е страхотна идея. И радостното е, че продължава“, казва Снежина Георгиева.
Мнението ѝ за важността на тази национална програма споделят и другите двама автори на помагалото по география и икономика с интегрирани уроци по история и цивилизация на английски език за IX клас. Те са категорични, че отново биха се включили в подобен проект, тъй като създаването на подобни материали е от голяма полза и за учителите, и за учениците.
„Идеята беше помагалото да бъде направено така, че да развива уменията на учениците.
В учебниците е пълно с излишна информация. Особено по география има факти, които просто няма нужда да се помнят. Искахме в помагалото накратко да се представи основното съдържание, което учениците трябва да усвоят. И от там нататък да се наблегне на развиване на уменията им да анализират, да достигат сами до изводи и до резултати на база представеното в урока. Един от основните проблеми в съвременното образование е това, че много трудно се прави връзка между отделните предмети, трудно си пробива път използването на междупредметни връзки“, коментира доц. д-р Надежда Илиева, която има зад гърба си опита на учител и зам.-директор на ПГАВТ „А.С. Попов“. Затова според нея е важно да се създават повече подобни образователни ресурси, които да се разпространяват и да улесняват колегите ѝ във всекидневната работа с учениците. „От друга страна, те спокойно могат да се използват и в обучението на български език, защото много лесно могат да се преведат и да бъдат прилагани и в останалите училища“, смята още събеседничката ми.
„Когато се учи география, много неща не могат да се разберат, без да се познават някои проблеми от историята, без те да се поставят в историческия контекст – например темите за кръстоносните походи или за колонизацията. Затова с колегите решихме, че създаването на такива интегрирани уроци ще бъде полезно“, отбелязва, от своя страна, и учителят по история в столичното 105. СУ Чавдар Ветов. По думите му, най-голямото предизвикателства по създаването на това помагало е било да подбере термини, които да носят ново знание на учениците, а текстовете да са на разбираем за деветоклас-
ниците английски език. Споделя още, че ще използва помагалото и в часовете по история на класовете, които не изучават предмета на английски език.
„Подобни помагала ще са много полезни както за колегите, така и за учениците. Особено за онези, които ще се занимават с международни отношения, право, търговия или изучават специалности, свързани с обществото в Западна Европа и Америка“, заключава Чавдар Ветов.

Your Image Description

Свързани статии:

Всеки учител с онлайн профил за професионална квалификация За училището с любов МОН създаде каталог с хиляди безплатни уроци 100 млн. лв. за ремонт на общежития

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Всеки учител с онлайн профил за професионална квалификация

Следваща статия

За училището с любов

Следваща статия
За училището  с любов

За училището с любов

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Заедно за по-добър интернет

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Правят платформа за талантите в Европа

Последни публикации

  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"