Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев провери как се възобновява присъственото обучение в столичната Професионална гимназия „Хенри Форд“
Учениците от 12 паралелки в VIII клас и 7 паралелки в XII клас се върнаха за присъствено обучение в Професионалната гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд“ – София, на 4 февруари. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев посети училището, за да види как и при какви условия и мерки за безопасност се провеждат часовете и практическите занятия с учениците.
Възстановено е и практическото обучение по реални работни места във фирмите за учениците от XI и XII клас, които са в дуална форма на обучение. За всички останали ученици е възобновено практическото обучение в лабораториите на ПТГЕ още от средата на януари. „Само двама души са заявили желание да се обучават от вкъщи, защото нашите специалности и професии изискват реално обучение в работна среда. Голяма част от уменията, които ще придобият в учебните лаборатории, ще имат значение и за успешното полагане на държавните зрелостни изпити по теория и практика по специалността“, обяснява за „Аз-буки“ директорът на ПГТЕ „Хенри Форд“ Таньо Стойчев.
Всяка сутрин преди започване на обучението се дезинфекцират помещенията на всичките
40 лаборатории и 51 класни стаи в учебния корпус на гимназията. За учениците са осигурени индивидуални работни места във всяка лаборатория и работилница. Те работят с маски и ръкавици и след приключване на учебните занятия дезинфекцират всички инструменти, уреди и техниката, които са използвали. На всички входове в училището са монтирани автомати за дезинфекция на ръцете и обучението се извършва при спазване изискванията на
МЗ и МОН за осигуряването на безопасни условия.
Министър Вълчев разгледа най-напред общежитието, на което беше извършен основен ремонт на три етапа и включваше саниране на сградата и покрива, смяна на електроинсталацията, осветлението и подовите настилки, боядисване, ремонт на отоплителната инсталация и монтиране на пожароизвестителна техника. Общата стойност на ремонта е 1,3 млн. лв., от които МОН отпуска над 720 000 лева през миналата година. С парите са подменени санитарните възли в стаите и са обновени кухненските блокове, разположени на всеки етаж от общежитието.
В общежитието са създадени много добри битови условия за повече от 90 ученици от други населени места. Около 20% от тях учат в ПГТЕ, а останалите – в други общообразователни и професионални гимназии в София, включително в НПМГ и Спортното училище, което също разполага с общежитие, но капацитетът му не е достатъчен.
В корпуса за практическо обучение министър Вълчев влезе в залите, разговаря с учениците и попита как се реализира СТЕМ проектът в училище. „Ние сме едно от
50-те училища, които бяха избрани в края на 2020-а за финансиране изграждането на СТЕМ центрове в тях. Надяваме се през септември да е готов, въпреки че закупуването на оборудването минава през обществени поръчки и това малко забавя нещата – обяснява Стойчев. – Нашият център ще включва
5 учебни зали и лаборатории по химия, физика, биология, математика и кабинет, свързан с хидравлика и хидравлични машини, промишлена електроника и роботика. Той ще бъде за нуждите на учениците от новата специалност по промишлена електроника.
Министър Вълчев разгледа и новата лаборатория по подемна и асансьорна техника, в която гимназистите ще получат необходимите знания и практически умения за работа в областта на монтажа, поддръжката и проектирането на различни видове асансьорни уредби и подемни съоръжения. За нейното изграждане са отпуснати 180 000 лева.
„Приключихме с ремонтните дейности и климатизацията на новата лаборатория по асансьорна и подемна техника и вече имаме съвременен асансьор, който е монтиран и работи. За целта в халето с височина 8 м се наложи да изградим специална площадка като спирка на асансьора – разказва директорът на ПГТЕ. – Сега очакваме да получим и ескалатор. Предвидено е място за него, той ще започва от кота 0 и ще излиза на същата площадка, на която спира и асансьорът. Поръчали сме ученическото обзавеждане – чинове, маси, шкафове, инструментална екипировка, за дооборудването на тази лаборатория и очаквам за новата учебна година да бъде готова. Това ще бъде уникална лаборатория без аналог в България и ще дава възможност за пълното практическо обучение на учениците от защитената специалност „Подемна и асансьорна техника“. По нея през миналата година приехме 26 ученици, като при нас паралелката е и дуална, поради необходимостта от усвояване на много умения в реални работни условия, необходими на бъдещите асансьорни техници.“
Лабораториите на ПГТЕ са със съвременно оборудване, каквото има по фирмите и предприятията, за да се гарантира доброто професионално обучение по всички специалности. Така учениците излизат напълно подготвени да заемат работните си места, без да е необходима допълнителна квалификация или обучение от страна на работодателите.
Наесен се очаква да бъде готово и новото заваръчно отделение, в което учениците от всички специалности ще могат да изучават три вида заваряване по иновативни учебни планове и програми. Оборудването вече е закупено, но предстои да се направи основният ремонт на лабораторния корпус за практическо обучение, финансиран по ОП „Региони в растеж“.
„Гладът за заварчици е голям, а ние ще можем да дадем на нашите ученици още една допълнителна професионална квалификация и така ще ги направим по-мобилни на пазара на труда и по-търсени като специалисти – категоричен е Таньо Стойчев. – Учениците се обучават по основната си специалност, но в рамките на избираемите часове ще придобият умения и по избран от тях тип заваряване, за който ще получат сертификат след успешното полагане на изпит за придобиване на тази квалификация. Всички наши възпитаници се обучават в различни допълнителни професионални умения, които се сертифицират. Например учениците от направление „Енергетика“ се обучават за огняри на котли. А тези от автомобилните направления се обучават и за усвояване на автобояджийство, авторепаратура и т.н.“
В ПГТЕ учат общо 1000 ученици, разпределени в 45 паралелки от VIII до XII клас. 20 от паралелките са дуални, което прави около 45%. „Горе-долу такова ще е съотношението и през следващата учебна година – увеличили сме план-приема с една паралелка и ще станат 13 по 13 специалности, от които 5 дуални – уточнява директорът на гимназията. – Няма да въвеждаме нови специалности през 2021/2022 г.,
но ще приемем цели паралелки по „Газова техника“ и „Възобновяеми енергийни източници“, които сега са по половин.“
За обучението на учениците в ПГТЕ се грижат 91 учители. Около и над 50 г. е възрастта на педагозите инженери. През последните две години в гимназията има и млади попълнения, но те са предимно от общообразователния и общопрофесионалния цикъл предмети. „Все още по-трудно намираме инженери – специалисти в направленията на автомобилите, енергетиката и електрониката, с която е свързана много голяма част от учебното съдържание“, споделя Стойчев. Той се надява, че с нарастването на заплатите от 1 януари ще се увеличи и интересът на младите инженери към професията.
Красимир Вълчев,
министър на образованието и науката:
Още около 200 000 ученици и 30 000 учители се върнаха в училищата от 4 февруари. Като прибавим към тях и 480 000 деца и ученици в предучилищна възраст и начален етап на обучение и техните учители, които възобновиха присъственото си обучение от 4 януари, общо около 730 000 деца, ученици и учители провеждат обучението си присъствено към момента. Близо 1200 ученици ще останат вкъщи на дистанционно обучение.
Февруари и март са месеците с най-много вируси и има опасност скоро пак да се мине на електронно обучение, ако се повиши заболеваемостта. Все още е много тежка ситуацията в цяла Европа, но няма как да спрем да живеем, да учим, да се движим. Образованието е това, за което си заслужава да поемем разумен риск, но сме готови по всяко време да предприемем мерки за затягане.
Мотивацията на учениците да учат в електронна среда, отслабва с времето. Общото правило е, че по-големите ученици, които са си изградили уменията и имат мотивация да учат самостоятелно, са по-малко засегнати от електронното обучение. Респективно по-малките, за които трябва пряко педагогическо взаимодействие, както и тези от семейства с по-ниска ангажираност на родителите с образованието им, са много по-засегнати.
Добрата новина за учениците от I до IV клас е, че към момента имат не по-малко присъствено обучение, отколкото е било през предишните години, когато се губеше по около 1 седмица за екскурзии и 2 – 3 седмици заради грипни ваканции. Тази година имаме средно 3 – 4 седмици обучение в електронна среда за началния етап на обучение и нямаме изоставане за учениците от I – IV клас, но за съжаление, при учениците от V до XII клас ще имат доста работа учителите да компенсират. Все пак разрешихме всички практически занимания от средата на януари, така че поне в това отношение успяха да наваксат.
Учениците, които са натрупали значителни дефицити, всяка година се обучават през лятото по линия на дейностите за преодоляване на образователните трудности. Учителите и сега ще положат усилия за компенсиране на образователни изоставания, доколкото е възможно. Още в началото на учебната година имаше такива допълнителни занимания за компенсиране в работа по групи и индивидуална работа с всяко едно дете.
Не възнамерявам да давам начало на следващата учебна година от 10 септември. Това, което направихме като възможност за удължаване на учебната година, е да има допълнителни 3 седмици за учениците от I и III клас и 2 седмици за тези от II и IV клас през юни. 313 училища предимно с концентрация на деца от уязвими групи, за които е най-важно да се работи пряко, избраха да учат повече през юни за сметка на декември, когато са осъществявали предимно проектни дейности по интереси. Останалите училища също ще предлагат проектни дейности през юни, но те няма да бъдат задължителни за децата и за родителите.
През април ще бъде анализирано дали и с колко да се съкрати изпитният материал за предстоящите външни оценявания и матурите. Децата няма по никакъв начин да бъдат ощетени. През последните няколко години се опитваме да мерим не само заучаването на фактология, а натрупаните знания и умения, така че дори и да отпаднат някои теми, ще има достатъчно материал, върху който да бъдат изпитвани децата.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg