Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 6, 2021

Проф. Илия Гюдженов, председател на Държавната агенция за българите в чужбина: Политиката за сънародниците ни зад граница не е партийно оцветена

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-02-2021
в Брой 6, 2021
A A
Проф. Илия Гюдженов
е известен математик.
Бил е зам.-ректор и два мандата ректор на ЮЗУ „Неофит Рилски“, член на Акредитационния съвет и зам.-председател на Националната агенция за оценяване и акредитация. От декември 2020 г. е председател на ДАБЧ.

Интервюто взе
Надя Кантарева

Проф. Гюдженов, колко са българите, които живеят извън границите на страната? Няма официална статистика, откъде разчитате на достоверна информация?
– За съжаление, едва ли някой може да отговори с точност какъв е броят на сънародниците ни, живеещи по света. Споменават се различни числа, но те са ориентировъчни и не почиват на прецизно преброяване. Дори и да са правени проучвания за броя на българите в чужбина, то те се съотнасят към определена дата. При българите в чужбина има голяма динамика. Във всеки случай, говорим за няколко милиона.

– Агенцията, която оглавихте, е една от първите новосъздадени институции след промените преди 30 г. Кои са функциите ѝ, които определяте като важен инструмент за управлението на съвременна държава?
– Още от самото създаване на Агенцията през 1993 г. нейната централна функция се състои в реализацията на държавната политика за българите, живеещи извън Република България. Основните механизми за осъществяването на тази функция са разработване и обсъждане на проекти на нормативни актове, отнасящи се до дейността на Агенцията.
Освен това Агенцията е ангажирана да координира дейността на държавните институции при изпълнението на тази политика, да поддържа контакти и да подпомага изградените структури на българите в чужбина. Целите, които са поставени пред Агенцията, са съхраняване на българското етнокултурно пространство, духовно единение на всички българи в страната и по света и създаване на българско лоби в чужбина.
Като председател на Държавната агенция за българите в чужбина, бих искал да споделя и друго свое виждане – става дума за необходимостта да бъдат подпомагани и българските медии по света. Независимо че са на хиляди километри, те работят за името на страната ни, изграждат авторитета на българите като дисциплинирани и социално ангажирани.

– Изграждане на български лобита в чужбина е и стратегическа цел на ДАБЧ. Как на практика виждате нейното осъществяване?
– Разбира се, когато говорим за българско лоби, е необходимо да отбележа, че Агенцията осъществява интензивна съвместна работа с представителите на българските общности и с техните организационни структури извън Република България. Чрез тях да се привлекат наши сънародници и граждани на други страни да инвестират както в България, така и в районите на страни, където има исторически обособени български общности.
Тук искам да отбележа, че е важно да се установи и да се проследи колко са студентите, завършили по 103. ПМС (отнася се до обучение в български вис-
ши училища на граждани от български произход, живеещи в други страни), колко от тях са останали в страната, колко са се върнали по родните си места или са устроили живота си в трети страни.
И още нещо, специално внимание трябва да се обърне на младото поколение българи, получили образованието си в чужбина и намерили реализация там. Много от тях могат да са ядро на българско лоби. Постиженията на българските творци, изследователи и спортисти в чужбина също допринасят за неговото разширяване.

– Първата Ви среща за 2021 г. е с новоназначения ни посланик в Париж. На какво акцентирахте в разговора във връзка с работата ви с българските общност?
– Практика е новоназначените посланици да се информират за постиженията и проблемите на българите и българските организации в страните, за които те заминават.
Новият посланик беше запознат със съществуващите организирани структури на българите във Франция, с техните интереси и културен живот. Като приоритет обсъдихме възможнос-
тите за подобряване на комуникацията между отделните организирани структури.

– Може ли да се открои специфика в потребностите на т.нар. стара и нова диаспора?
– Под така наречената стара диаспора се разбират исторически обособени общности на българи, живеещи в други държави, които не са граждани на страната ни. Вярно е, че през последните години голяма част от тях придобиха и българско гражданство. Важно е да се отбележи, че в съответствие с техните потребности е необходимо Агенцията да работи за това на желаещите да се осигури възможност да се завърнат и устроят в България.
Ще дам за пример зачестилите проекти, с които наши работодатели привличат на работа българи от Молдова, Украйна и други места, населени с етнически българи. Предлага се работа и за студентите от българската диаспора, които учат тук по условията на
103. ПМС. Така те не само получават образованието си в България, но и им се осигурява работа по специалността, което ги мотивира да останат в прародината си.
Към така наречената нова диаспора се причисляват граждани на Република България, които живеят и работят в други страни. Обикновено те имат дом тук, идват в родината за ваканции, поддържат връзка с роднини, приятели, изпращат средства за издръжка на своите близки и по този начин подпомагат българската икономика. Българската държава ги подкрепя финансово и организационно, като поддържа съботно-неделни училища за обучение по български език, история на България, български фолклор и народни танци.
Според мен българите по света трябва да получават подкрепа от държавата независимо дали участват в организирани структури, или не.

– Проф. Гюдженов, имаме не един документ, регулиращ работата със сънародниците зад граница. Смятате ли, че се налагат промени в Закона и в Стратегията за българите зад граница?
– Навярно имате предвид Закона за българите, живеещи извън Република България. Според него трябва да се създаде Национален съвет на бюджетна издръжка, а такъв не е създаден. От друга страна, Законът не регламентира целите, функциите и задачите на Агенцията. Парадокс. При всички случаи Законът се нуждае от промени.
Що се отнася до Стратегията – нейната реализация изисква да има дългосрочен план, който да не е обвързан с мандатни промени. Държавната политика по отношение на българите в чужбина не е партийно оцветена. Тя е национална политика.

– Една от най-новите постоянни комисии на НС е тази за българите в чужбина. Ще участвате ли в работата ѝ?
– Да, вече участвах в едно заседание. Агенцията се включи и в работна група по измененията на Закона за българското гражданство. Ще добавя, че с новия текст ще се облекчи работата на Агенцията при удостоверителната ѝ дейност за български произход на кандидатите за гражданство и ще се осигури повече време за работа с българите по света.

– Агенцията подпомага и българските училища по света. В това отношение ще имате ли приоритет като председател на ДАБЧ?
– Трябва активно да работим с младото поколение българи, които израстват извън пределите на страната, за да съхраним българския език, самосъзнанието им на българи. Трябва да се има предвид, че немалка част от българчетата по света посещават съботно-неделни училища. Част от тези деца са билингви. Трябва да ги обучават учители, които да са специално подготвени да преподават български език в чужда културна среда. В това отношение би било добре по-широко да използваме програми като „Еразъм“.
Висшите училища могат да изпращат на практика зад граница повече студенти от различни специалности за работа с българските ученици. Агенцията подпомага новооткрити училища с материали за обучение до включването им за финансиране от МОН.

Your Image Description

Свързани статии:

Полезната и проверена информация е при нас Превръщам мечтите в реалност Трудът на българските физици е високо ценен Биопечатат човешка кожа за козметични цели

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Личностна подкрепа по време на пандемия

Следваща статия

Дигитална библиотека

Следваща статия
Дигитална библиотека

Дигитална библиотека

Да спортуваш пред компютъра

Да спортуваш пред компютъра

В ход е дигиталното обучение

По следите на Еркюл Поаро

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"