Регистър на МОН ще дава информация за кариерното развитие на педагогическите специалисти
Министерството на образованието и науката разработва нов информационен регистър, в който ще има пълни и подробни данни за професионалното и кариерното развитие на учителите. Базата ще постави основата на информационна система за бъдещото атестиране на педагогическите специалисти. Това стана ясно на редовното заседание на Отрасловия съвет. „Най-важната задача на МОН е да има квалифицирани учители“, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Първото атестиране на учителите, което бе отложено заради пандемията и новата организация на учебната година, може да се проведе онлайн. Възможността за това ще бъде обсъдена в работна група, в която участие ще вземат и началници на регионалните управления на образованието. Задачата на групата е да разработи ясни правила и подробен механизъм за провеждането на атестирането. Идеята е да се улесни процесът и да се скъси времетраенето му.
Ще бъде осигурен и мониторинг относно качеството на обучението и събраните кредити на педагогическите специалисти. Предвижда се всеки педагогически специалист да има профил, който да показва неговото професионално и кариерно развитие.
Работата от разстояние също ще се удостоверява с квалификационни кредити. Това наложи промени в Наредба 15 за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Целта е да се облекчат условията за провеждане на обученията и достъпът до тях и да се осигури мониторинг върху качеството им. Идеята е да има и доказателства, че обученията се провеждат в реално време.
Другото изискване е да се поддържа запис на обучението. Всеки учител трябва да има и служебен акаунт, който ще бъде поддържан от МОН. Направени са административни промени в регистъра. Там освен одоб-
рените от министъра на образованието национални програми ще присъстват и имената на обучителите за улеснение на педагогическите специалисти. От регистъра ще могат да бъдат управлявани и самите обучения.
На заседанието на Отрасловия съвет бяха представени и етапите на изпълнение на дейностите по проектите в областта на предучилищното и училищното образование, финансирани по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“
(ОПНОИР 2014 – 2020). Данните представи директорът на Дирекция „Управление и изпълнение на проекти“ към МОН Владимир Станчев. Към момента в качеството си на бенефициент МОН изпълнява 6 такива проекта и е в процес на договаряне на още един – „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“. Станчев посочи, че за второто полугодие на 2020 г. са отчетени два пъти и половина повече средства (68 млн. лв.) от първите шест месеца на миналата година (25,5 млн.лв.).
По проекта „Квалификация за професионално развитие на педагогическите специалисти“ са приключили три от общо четирите кампании. В тях са сформирани над 1700 групи, като близо 36 000 педагогически специалисти са преминали успешно обучение. Четвъртата кампания е започнала на 1 октомври 2020 г. и в нея са се включили 456 учители. Въпреки пандемията дейностите по проекта не са прекъсвали и общо
12 719 педагогически специалисти от цялата страна са участвали в процедури за придобиване на ПКС.
По проекта „Подкрепа за успех“ са проведени квалификации на 255 обучители, които, от своя страна, ще обучат над 10 000 души. В дейностите са включени повече от 150 000 ученици в 1867 училища. В заниманията по интереси участие са взели 18 887 ученици.
В дейностите за предоставяне на допълнително обучение по български език за деца от уязвими групи към проекта „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ до момента са участвали 27 678 деца и 3757 учители от 1106 детски градини. В изпълнение на дейността за осигуряване на педагогическа, психологическа и социална подкрепа на деца от уязвими групи по проекта са назначени общо 258 педагогически и 782 непедагогически специалисти.
В изпълнението на дейността по възстановяване на разходите за такси са включени общо 1215 детски градини. Възстановени са такси на 40 405 деца. Обучени са 1630 учители за прилагане на скрининг тест за ранно откриване на обучителните затруднения и оценяване на потребностите от подкрепа за личностно развитие. Когато е възможна присъствената форма на обучение, ще бъдат обучени допълнително 850 учители. Планирани са и национални кампании за мотивация на родителите. Проектът се осъществява в партньорство с Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (ЦОИДУЕМ).
По проекта „Образование за утрешния ден“ са закупени и предоставени на училищата 2000 интер-
активни дисплея, 1986 преносими компютъра за 453 училища, 500 устройства за достъп до интернет с 500 предплатени пакета за интернет. За провеждане на обучения за преподаване на знания и умения по дигитална грамотност са сформирани 469 групи, в които са включени 7023 учители. Дейността по повишаване на дигиталната компетентност и умения се реализира под формата на клубове по интереси. Вече са създадени 3998 клуба с 37 393 ученици. Включените образователни институции са 2000.
По проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“, който започна от февруари 2020 г., са включени 131 професионални гимназии и средни училища с професионални паралелки, в които се обучават 5994 ученици. Те вече са финансирани за закупуване на оборудване, работно облекло, лични предпазни средства и учебни помагала. Планира се реализацията на дейности по разработ-
ване на учебни планове и програми, национални изпити за дуална система на обучение, инструменти за оценка и методически материали на национално ниво. Проектът „Подкрепа за приобщаващо образование“, който стартира в края на ноември 2020 г.,
към момента е на етап подготвителни дейности. Същинската работа в училищата и детските градини ще започне през април тази година. По Проекта ще бъдат изработени модели и инструменти за приобщаващо образование на деца и ученици, специализирани дидактически материали за работа с деца и ученици със СОП, хронични заболявания, деца в риск и такива с изявени дарби. Планирани са специализирани обучения на екипите за подкрепа за личностно развитие, както и закупуване на оборудване за специализирани кабинети.
Изпълнението на проекта „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“ се очаква да започне до края на февруари 2021 г.
Предвидено е закупуването на 82 500 лаптопи и таблети за нуждите на педагогическите специалисти и учениците. Те ще заменят морално остарялото оборудване на някои места и ще позволят на деца и педагогически специалисти, които нямат собствени технически средства, да се включат при необходимост успешно в обучението от разстояние в електронна среда. По Проекта е предвидено учениците, учителите, родителите и образователните медиатори да преминат краткотрайни обучения за придобиване умения за работа в електронна среда.
На срещата на Отрасловия съвет бе решено още през април да бъде направена проверка за изпълнението на Колективния трудов договор в образователните институции. По идея на СБУ ще бъде подготвено и реализирано национално анонимно анкетно проучване сред педагогическите специалисти за причините да не желаят да се ваксинират.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg