Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 7, 2021

Фабрика за медалисти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-02-2021
в Брой 7, 2021
A A

Международният център по математически науки (МЦМН) към Института по математика и информатика (ИМИ) – БАН, е създаден с решение на Научния съвет на Института от юли 2019 година с подкрепата на Министерството на образованието и науката. Основната му цел е развитие на най-нови направления в математиката и широко разпространяване достиженията от изследванията сред математическите и научните общности в света. Идеята за Центъра се заражда в разговори между акад. Благовест Сендов, чл.-кор. Олег Мушкаров и проф. Людмил Кацарков от Университета в Маями, който има опит в работата с такива центрове, поддържа активни контакти с Националната научна фондация на САЩ и познава много от световноизвестните математици. По-късно тази идея се реализира с помощта акад. Юлиан Ревалски – председател на БАН, и акад. Веселин Дренски – директор на ИМИ. Първи директор на МЦМН е акад. Сендов.

 

Акад. Сендов винаги е бил визионер с авангардни идеи в областта и на математиката,
и на образованието, подчертават неговите колеги

Акад. Сендов беше визионер – казва сегашният директор на Центъра чл.-кор. Олег Мушкаров. – Още като ректор на Софийския университет, той въведе в Математическия факултет тристепенното обучение, известно като модел на Сендов, което го нямаше тогава и в Западна Европа. После с голям колектив от учени, образователни специалисти и интелектуалци разработи т.нар. система на Сендов в средните училища, което беше опит да се въведе принципно нов начин на обучение не само по математика. Той винаги мислеше с няколко стъпки напред и често казваше – ние, математиците в България, винаги сме били хората, които в областта на науката и образованието са давали най-авангардните идеи. Сред основните задачи на Центъра са активизиране на международното сътрудничество и оказване на помощ за научното израстване на младите математици. Впечатлението на мнозина хора в България е, че ние разполагаме с неограничено количество талантливи деца в областта на математиката. И че едва ли не нашите ученици са шампиони на всички олимпиади. Това впечатление се създаде благодарение на големите успехи на нашите отбори на международните олимпиади през последните 20 години на миналото столетие, което беше плод на една много добре обмислена и успешно реализирана система за ранно откриване и развитие на математически таланти.
Но не трябва да си крием главата в пясъка. Постепенно по различни причини интересът към математиката спадна, нивото на преподаване и в средното училище, и в университетите – също. Затова създаването на Центъра цели да даде импулс за повишаване на този интерес, както и да бъде естествена връзка между нас и нашата математическа диаспора по света, която е доста голяма. Често казвам, че покрай олимпиадите познавам толкова много вече утвърдени наши математици, че където и да отида в Америка или Европа в голям университет, все има български математик, който да ме покани на гости. Иска ми се Центърът да надгради и дейността на Ученическия институт към ИМИ в работата със студенти, докторанти и постдокторанти.“
Освен засилване на контактите на международно ниво и работа с младите друга важна цел на Центъра е свързана с трансфера на знания“, допълва проф. Величка Милушева – научен секретар на Института по математика и информатика. От планираните за миналата година дейности не всичко се осъществява заради пандемията. Но за късмет на организаторите в началото на март м.г., малко преди да се въведат мерките срещу пандемията, се провежда първият уъркшоп по теория на Ходж, на който като лектори идват светила в математиката. Като слушатели в него участват асистенти, главни асистенти, докторанти и постдокторанти от университети на съседни страни като Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, а също така и от Италия, Англия, Унгария, Русия. Друга част от проявите се реализират онлайн, като например курсовете за млади математици, които провеждат водещи в света лектори. Освен значимостта им като образователни дейности подобни прояви спомагат да се привлече вниманието на международната общност към българската школа по математика. Така се задълбочава сътрудничеството на български математици с учени от водещи университети в чужбина, което ще обогати и разшири натрупания опит и знания на българските млади математици.
През декември м.г. се провежда и онлайн конференция „Жените в математиката в Югоизточна Европа“, в която като лектори участват учени от България, Гърция, Румъния, Северна Македония, Сърбия, Турция. Специален гост е проф. Мина Тайчер от Израел. От Центъра планират това да се превърне в регулярно събитие.
Заради пандемията отпада планираното централно събитие, което е замислено да бъде и официалното откриване на Международния център – конференцията „Комплексна геометрия“, която трябваше да се проведе по време на голямата конференция „Дни на математиката в София“. Това е третото издание на тази международна конференция, организирана по идея на акад. Ревалски, една от целите на която е да събере български математици, работещи по цял свят, като по този начин се осигури разширяване и обогатяване на научните връзки между математическата колегия в България и представителите на българската математическа диаспора.
„Много се радваме на успеха на наскоро организираната онлайн лекция в памет на акад. Сендов от Международния център, Математическия институт на Университета на Маями и Съюза на математиците в България. На нея Филдсовият медалист проф. Теренс Тао разказа за своя голям пробив в доказателството на хипотезата на акад. Сендов за разположение на критичните точки на произволен полином с комплексни коефициенти. Тао е легенда в съвременната математиката – подчертава чл.-кор. Мушкаров. – Това е най-доброто, което можеше да се направи в памет на акад. Сендов. Интересът към събитието от страна математиците по света беше огромен – то беше наблюдавано от над 400 участници. Друго, с което можем да се похвалим, е, че по предложение на Научния съвет на ИМИ Филдсовият медалист проф. Максим Концевич – един от най-прочутите математици на нашето време, беше избран за чуждестранен член на БАН и чакаме подходящо време да го поканим да посети Академията, Математическия институт и Международния център.“
През 2020 г. Институтът по математика и информатика чрез Международния център става член на консорциум от няколко университета в САЩ, Южна Америка, Канада и Европа и като част от този консорциум е съорганизатор на още 7 – 8 събития. Повечето от тях са организирани от института в Маями, чийто научен директор е проф. Кацарков, и от аналогичен център в Москва.
Една от целите, която заради пандемията още не е осъществена, е създаването на работни групи, които да фокусират работата си върху актуални теми в математиката и да привличат за шестмесечен престой у нас известни математици, казва проф. Милушева. Обмисля се в бъдеще Центърът да организира не само събития, свързани с фундаментални изследвания, но и свързани с приложни знания.

 

Антони Рангачев

Идеи за реинтегриране на български кадри

„Аз съм от първите випуски на Ученическия институт – казва Антони Рангачев, преподавател по математика в Университета на Чикаго. – За първи път участвах с проект през 2003 г., завършил съм Софийската математическа гимназия. През 2004 г. бях избран за Лятната изследователска школа в Масачузетския технологичен институт, където по-късно завърших математика. Но още като студент се включвах в тези школи и само с едно прекъсване съм бил лектор и научен ръководител на 17 проекта в
11 школи. Някои от тези ученици завършиха математика в Оксфорд, Принстън, а част от тях дори успяха да направят докторантури. Смятам, че Ученическият институт се оформи като фабрика за българки математици и информатици.
След като завърших докторантурата си, от 4 години съм главен асистент в Университета на Чикаго. Моите интереси са в областта на алгебричната геометрия, а Чикаго е от световните центрове в тази област (има двама Филдсови медалисти – един руснак и един французин). Продължих да се занимавам с Ученическия институт, макар и с по-малък интензитет, защото имам много работа и в Университета. Но винаги съм имал поглед върху ставащото в България. Миналата година кандидатствах за реинтеграционен грант по програма „Петър Берон и НИЕ“ на Фонд „Научни изследвания“ с научен ръководител чл.-кор. Мушкаров. Спечелих го и от следващата година се връщам в Института по математика и информатика. Това е един начин, по който е възможна някаква реинтеграция на български кадри. Имаме идеята Центърът да се превърне в притегателна сила за наши млади български математици в чужбина, а те не са никак малко. Планираме преди 24 май Центърът да организира конференция за млади български математици, на която да се обсъдят нашите идеи за реинтегриране. Ситуацията в Западна Европа и САЩ се влошава заради пандемията и за млади специалисти като мен е по-трудно да си намерят постоянна работа на хубаво място, където да имат възможност за повече научни изследвания, а не само за преподаване. И това отваря възможности пред България. Центърът, в чийто Консултативен борд присъстват имената на световноизвестни математици, ще бъде едно средище за тези млади математици. За хора като нас, които сме свикнали да имаме досег със светила на Запад, най-голямото притеснение е да не останем изолирани, като се върнем в България. Центърът е точно това звено, което ни дава възможност да контактуваме с най-добрите в света, а и те също да се запознават нашата работа.“

Your Image Description

Свързани статии:

Разкриха тайната на Стоунхендж Животът на белоглавите лешояди отблизо С името на розата Експедиции във времето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Експедиции във времето

Следваща статия

Милена Дамянова, председател на Парламентарната комисия по образованието и науката в 44. народно събрание: Ако успеем да дадем на новите поколения нужните знания и умения, всички ще живеем по-добре

Следваща статия
4-годишните ще учат, докато играят

Милена Дамянова, председател на Парламентарната комисия по образованието и науката в 44. народно събрание: Ако успеем да дадем на новите поколения нужните знания и умения, всички ще живеем по-добре

Търси се родителят

Търси се родителят

В ход е дигиталното обучение

Прием в 108 паралелки ще обяви РУО – Стара Загора, за учебната 2021/2022 г.

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Ще инициирам промяна, която да ограничи възможността кметовете да обявяват неучебни дни
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"