Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 8, 2021

Момчето, което мечтае за образование без дискриминация

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-02-2021
в Брой 8, 2021
A A
Йозер Шахоглу е убеден, че обществото се нуждае от промяна,
а двигател са младите хора

Бранислава
БОБАНАЦ
Наш кореспондент в Кипър

Аз съм кипърски активист на 17 години, който се опитва да създаде младежка промяна за недискриминационна образователна система и за по-добро бъдеще.“ Така лаконично се представя Йозер Шахоглу, който само за дни се превърна в „звезда“ в двете части на етнически разделения Кипър.
В края на януари дойде съобщението, че кипърският турски тийнейджър е номиниран за наградата „Млад европеец на годината 2021“ заради „изключителната си дейност на граждански активист в защита на правата на човека и усилията за премахване на преобладаващия в училищата сексизъм“. 17-годишният Йозер е най-младият претендент за престижното европейско отличие в цялата му история. Той е и най-младият гражданин от Острова на Афродита и първият непълнолетен активист за правата на човека, който е спечелил за свой проект финансиране от ЕС.
Младежът, който в момента е ученик в последния клас на гимназията, е номиниран и за Европейската младежка награда „Карл Велики“ на Европейския парламент за 2021 г.
„Най-ценното не са наградите. Важното е да се види, че обществото се нуждае от промяна сега и ние, младите, можем да я направим. Убеден съм в това и работя за равенството между половете, правата на човека и мира“, казва Йозер Шахоглу в интервю за „Аз-буки“.
„Изстрелването“ на Йозер в челото на най-активната европейска младеж е още по-значимо, тъй като той е представител на най-изолираните и забравени граждани на ЕС – кипърските турци. Въпреки че живеят в непризнатата от международната общност република, самообявила се в окупираната от Турция северна част на Кипър, те в същото време са с паспорти на Република Кипър и съответно – с равни права като всички европейци.
„Аз съм много горд с моята общност, която никога не се отказва да се надява и да се бори за по-добро утре. Ние притежаваме европейска идентичност като граждани на Европейския съюз и я защитаваме“, заявява младият ми събеседник, роден и живеещ в северната част на Никозия.
От училищен
проект – до Европейския парламент
„Всеки заслужава свободен и равен достъп до правата на човека и качествено образование без сексизъм, без дискриминация, основана на пола“, подчертава той отправната точка на гражданската си позиция.
Йозер започва проекта си „Кипърската младеж в предните редици на обществото“, спечелил му двете номинации на признание от Европейския парламент. Замисълът му е да изгради мост между младите хора и гражданското общество, като ангажира връстниците си с борбата за спазване на човешките права.
Младият активист насочва усилията си към справяне със сексизма и дискриминацията по пол, които намират място в учебната програма и управлението на училищата в окупираните северни територии на Кипър. Проектът му се базира и на неговия личен опит като жертва на такава дискриминация, уточнява Йозер.
Започва да събира данни за образованието, правата на човека и участието на младите хора в гражданското общество. Много участващи в изследването му ученици съобщават за отрицателното въздействие върху тях на сексистките правила в училищата, които са сериозно нарушение на универсалните човешки свободи.
В края на проучвателната си работа Йозер подготвя подробен доклад за установените нарушения. В него той защитава и тезата си, че „за да изградим основите на общност, където човешките права се зачитат, трябва да информираме и научим децата от ранна възраст. Трябва да осигурим на следващите поколения достъп до образование по човешките права в нашите училища, което е наистина много важно за поставяне на основите на една по-добра и мирна общност“.
97,6% от общо 296 участници подкрепят такава промяна в учебната програма, отчита Йозер най-убедителния резултат в своя проект.
Той също така организира семинари, на които се опитва да образова младите хора възможно най-много, за да предприемат действия за защита правата на човека. Много негови приятели и връстници подкрепят идеите му и популяризират още повече проекта.
С възрастните се оказва много по-трудно. Със своя доклад Йозер отива при местните власти, отговарящи за образованието. Идеята му е със статистическите данни и декларираното желание на младите хора да ги убеди да премахнат сексистките правила и дискриминацията в училищата и да въведат обучение по правата на човека.
„Чиновниците се държаха като че ли ме слушат, но в продължение на два месеца никой не ми отговори официално. Затова решихме да повишим гласа си, като организираме мирни протести. Те също бяха игнорирани от властите, но получиха много силна подкрепа в обществото“, разказва за перипетиите си Йозер.
С привличането на все повече млади хора проектът прераства в независима младежка организация, носеща същото име. „Целта на нашата платформа е промяна, ръководена от младите хора, в северната част на Кипър“, обяснява нейният организатор.
Заради големия си ефект за насърчаване борбата на младите хора проектът на Йозер Шахоглу е включен в „Картата на глобалните действия за 2020 г.“ на ООН.
Въпреки младостта си той вече има завидна биография от местни и международни правозащитни проекти. За първи път се проявява като отговорен гражданин
още на 13 години.
„Целта ми тогава бе да допринеса за разрешаването на кипърския конфликт чрез ангажиране и съвместна дейност с младежи от гръцката общност и да повлияя на хората да подкрепят обединението на моята разделена държава“, връща се в спомените си момчето.
По-късно Йозер Шахоглу става първият кипърец, който създава проект с финансовата подкрепа на базираната в САЩ организация Peace First, насочена специално към младите хора по света. Проектът му „Младежта в действие“ има за цел да създаде достъп до правни съвети, които да помогнат на младите хора в лобирането им пред местните власти за правна промяна в защита на правата на човека.
През 2017 г., през първата си година в гимназията, той е в Европейския парламент като участник в програмата Euroscola за изграждане на мира и младежкото сътрудничество.
Бъдещето от двете страни на демаркационната линия
Йозер, който е роден през 2003 г., далеч след разделянето на Кипър, е убеден, че младите хора трябва да бъдат заедно в решаването на Кипърския въпрос. За това могат да спомогнат общи проекти между двете общности съгласно регламентите на ООН и Европейския съюз за създаване на училища без омраза, тъй като образованието играе ключова роля за разпространението на речта на омразата, смята той.
Мечтата му за бъдещето е Кипър да се обедини отново и всеки човек, независимо от възраст, пол, националност или религия, да бъде третиран еднакво в обществото. „Срамно е, че все още има стена между двете части на острова. Хората от двете общности трябва да осъзнаят, че няма смисъл тя да ни разделя“, изповядва едно 17-годишно кипърско-турско момче, заслужило две европейски награди.

Your Image Description

Свързани статии:

Ражда се звезда Химията в помощ на природата В разгадаване тайната на генома Отново на училище в ЦЕРН

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учиш днес, за да можеш утре

Следваща статия

Молекули в огледалния свят

Следваща статия
Молекули в огледалния свят

Молекули в огледалния свят

Ражда  се звезда

Ражда се звезда

Химията в помощ на природата

Химията в помощ на природата

Последни публикации

  • Безплатни учебници и за децата в самостоятелна форма на обучение
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"