Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 9, 2021

Между отговорността и формалността

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-03-2021
в Брой 9, 2021
A A

„Квалификационните обучения в тематично и организационно отношение да бъдат контекстуализирани на базата на идентифицираните дефицити в знанията, уменията и компетентностите на конкретни учители или групи учители в конкретно училище.“ Това е основната препоръка, до която са достигнали учените от Педагогическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Те са провели три изследвания в периода 2015, 2019 и
2020 г. за ролята, качеството и значението на продължаващото обучение на педагогическите специалисти. Проучването е направено с цел да се оптимизира използването на средствата, които се влагат в тази толкова важна за качеството на образователно-възпитателния процес дейност и да се подобрят политиките, свързани с квалификацията на директори и учители. Резултатите от изследването бяха представени на онлайн форум с участието на осъществилия го екип, представители на МОН – Национална програма „Квалификация“, на експерти, педагогически специалисти, синдикати.
„В края на 2020 г. е проведено изследване за актуалното състояние и развитие на системата за продължаваща квалификация на педагогическите специалисти спрямо 2014 г., като то е заложено в НП „Квалификация“, припомня проф. Бончо Господинов. Целта е да се идентифицира ефектът на квалификацията на учителите върху качеството на преподаване и възпитание и да се формулират препоръки за конкретни политики за подобряване на програмите за квалификация.
През 2015 г. 70% от директорите отговарят положително на необходимостта от продължаваща квалификация на учителите. Последните също я определят като необходима в 49,5%. През 2019 г. гимназиалните учители в 36,18% определят посетените от тях квалификационни курсове като полезни, а в 23,68% от случаите – като отговарящи на индивидуалните професионални потребности. През 2020 г. педагогическите специалисти оценяват съществуващата у нас система за продължаваща квалификация като необходима в 57,49% от случаите, като удовлетворяваща – 24,94%, като системна – 24,89%, като отговаряща на потребностите на учителите – 23,62%. „През 2015 г. 94% от директорите и 88,4% от учителите оценяват системата за продължаваща квалификация като необходима, а през 2020 г. това е така за 89,16% от всички педагогически специалисти“, обобщава проф. Господинов.
И един друг ракурс. Близо половината от педагогическите специалисти – 45,39%, оценяват продължаващата квалификация като формално отчитаща интересите на учителите. 25,32% я оценяват като несъгласувана, проблематична – 25,27%, а неефективна – 24,49%.
Какви са проблемите – прекомерно много доставчици на квалификационни дейности, които предоставят обучение с различно качество; липсва единна система за мониторинг на качеството и на удовлетвореност от квалификационните дейности; системата за квалификация не отчита потребностите и спецификите на отделните видове образователни институции и на потребностите на специалистите в тях; недостатъчно финансиране; не са осигурени равнопоставен и справедлив достъп до обучение и дейности за всички учители; липсва координация между отделните структурни звена в системата на продължаващата квалификация.
Като минуси са посочени още – липсва разнообразие на предлаганите теми, те не са съобразени с учебните предмети, не са с достатъчна практическа насоченост; липсва адекватност на доставчиците и не е добра професионалната подготовка на лекторите; съществуват гласни или негласни ограничения в достъпа до квалификация, например възрастови; квалификацията не се отразява на заплащането на педагогическите специалисти. Като минуси се посочва и формализмът на курсовете както и липсата на координация и съгласуваност на квалификационните курсове.
А кои са източниците на финансиране. През 2015 г. в 72,4% от случаите това са делегираните бюджети. През 2020 г. 59,87% от педагогическите специалисти посочват делегираните бюджети. От национални проекти процентите са съответно 51,42% (2015 г.)
и 40,48% (2020 г.). При проектните средства процентите са съответно 34,3% и 26,53%. През 2015 г. лични средства за участие в квалификационни инициативи са вложили 23% от учителите, а през 2020 г. – почти 30%.
Най-често с потребностите на учителите от квалификация са се съобразявали образователните институции, в които те работят – 49%, е един от важните изводи. Финансовите средства не са основният фактор, обуславящ избора на квалификационни дейности в училищата и детските градини. Висок е делът на педагогическите специалисти, които предпочитат организатори на обученията да бъдат училищата.
И все пак, близо половината оценяват квалификацията като формално отчитаща интересите на педагозите, а 25% – като проблемна и неефективна.

Your Image Description

Свързани статии:

Наука и иновации срещу COVID кризата Търсят се българските следи по света Google ни предоставя дигитални инструменти Над 200 компании са готови за договори с бъдещи специалисти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Google ни предоставя дигитални инструменти

Следваща статия

Над 200 компании са готови за договори с бъдещи специалисти

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Над 200 компании са готови за договори с бъдещи специалисти

В ход е дигиталното обучение

Над 37 000 студенти на практика

Вестник "Аз-буки"

Необходимост

Последни публикации

  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"