Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 10, 2022

От 69 преподаватели 25 са възпитаници на гимназията

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-03-2022
в Брой 10, 2022
A A
Отличниците на гимназията

Донка ТЪНКОШИЕВА

Гимназията за романски езици в Бургас е наследник на едно от най-старите училища в града. Историята ѝ започва през 1888 г. със създаването на трикласно училище „Г. С. Раковски“. От 1916 г. е Мъжка гимназия. През миналия век се утвърждава като училище, предоставящо високо качество на класическо средно образование. Сред випускниците му има както учени в различни области, така и известни артисти и представители на културата на Бургас.
През тази година училището има своеобразен „юбилей“ – 40 години от развитието на гимназията като езиково училище. Първите паралелки с разширено изучаване на френски език се разкриват през 1982 година. Десет години по-късно, през 1992 г., гимназията е преименувана на Гимназия за романски езици „Г. С. Раковски“ с изучаване на френски, испански и италиански език.
„Стремим се да бъдем в крак с новите тенденции, като залагаме на качествено обучение по езиците и по отделните предмети, като някои от тях се изучават и на съответния профилиращ език. Носители сме на знак за качество в билингвалното обучение Label France Education от френска страна“, казва директорката на училището Радостина Георгиева.
ПГРЕ „Г. С. Раковски“ е едно от първите училища в област Бургас, което започва работа по европейски проекти в сферата на образованието още от 2000 година. Само в последните пет години са реализирани 10 проекта с партньори от различни европейски страни и Канада. 30 преподаватели и ученици са участвали в различни мобилности.
„Почти всяка година училището ни подава предложения в конкурсните процедури към Центъра за развитие на човешките ресурси и често получаваме много висока оценка и одобрение за тях. Гимназията е търсен партньор. Като безспорен лидер в дейностите по европейски образователни програми, в ПГРЕ „Г. С. Раковски“ – Бургас, получава висока оценка и признание от Европейската комисия и ЦРЧР. Имаме множество присъдени награди за различни проекти. Последното отличие, което получихме, е престижната награда e-Twinning School за периода 2021 – 2022 година, с която училището ни е удостоено за втори път. Гордеем се с постиженията си и с поздравителния адрес на госпожа Мария Габриел – европейски комисар за иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж. Благодарим и на екипа на e-Twinning в България – наши ментори и партньори в стремежа ни към европейско качество на образованието“, казва директорката.
Училището участва и в реализацията на проекти и по национални програми на МОН – „Иновация в действие“, „С грижа към всеки ученик“. А най-новият проект, в който ще участва като училище лаборатория, е „Отворено и приобщаващо за всички училище“ OES (Open and Empathic School), с координатор от българска страна РУО – Бургас. Това е децентрализиран проект по програма „Еразъм+“,
насочен към превенция на отпадане на ученици, приоритетна тема на Европейския съюз.
„В този проект с участието на РУО и управляващи органи на образованието от Франция, Испания, Италия, Финландия и Турция експерти и учители ще работят по проблема три години. България ще сподели своя опит и ще изработи интелектуален продукт за последната година от Проекта“, разказва Георгиева.
Във Френската гимназия, както е известно училището сред бургазлии, работят и различни клубове за извънкласни дейности. В тях се развиват креативното мислене, спортните и артистичните заложби на учениците. Разширява са кръгозорът им по различни злободневни теми на обществото, като екологична култура, финансова грамотност и зелено предприемачество. Участници в Клуба за творческо писане на английски език вече две години поред издават книга с творбите, написани от тях, които се разпространяват сред техните връстници и родители.
През последните години фокусът в образованието се измества към STEM направлението.
Въпреки че профилът на училището е чуждоезиков и децата, които постъпват, имат по-скоро хуманитарана нагласа, през последните години се предлага и избор в XI и XII клас на профили от природните науки: математика с информационни технологии, биология и химия и профил изобразително изкуство и информационни технологии, който е част от STEАM направлението.
„От учебната 2021/2022 г. приехме ученици и в една паралелка с профил „Предприемачество“, към която чувстваме, че има интерес сред родители и деца. Затова тази година увеличаваме приема с още една паралелка. Голямо предимство в този профил е, че той се реализира със сътрудничеството на Бургаския свободен университет и преподаватели от висшето училище участват в учебния процес“, обяснява директорката.
Почти всяка година ученици от ПГРЕ „Г. С. Раковски“ се класират на националните кръгове на олимпиадите по френски, испански и италиански език. Има и в призовата тройка и в първите десет от всички участници от страната. Учениците се включват и в различни конкурси, организирани от културните институти на Франция и Испания. Това са маратон по писане на френски език, франкофонски кариери и международният конкурс „Златното перо“.
„През миналата година Василена Димитрова от XI клас стана първа в света по френски език на престижния конкурс „Златното перо“. За нас нейното отличие е признание за нивото на обучение, което предоставяме“, споделя директорката. И допълва, че има ученици, които печелят награди в областта на философията, историята, българския език и литература, в конкурси за рисунки и спортни състезания.
През последните години се наблюдава тенденция учениците да се ангажират с различни доб-
роволчески инициативи – благотворителни коледни базари, като събраните суми се даряват за конкретни инициативи. Другите се реализират от абитуриентите. Средствата, които се набират по време на заключителния им концерт, с който ги изпращат от училището, се даряват на нуждаещи се от операция и рехабилитация деца или на домове за деца. Випуск 2020/2021 дарява на децата на Центъра за настаняване от семеен тип „Ронкали“ ученически пособия за 3000 лв.
Учителският колектив в ПГРЕ „Г.С. Раковски“ е със средна възраст 49 години. От 69 преподаватели 25 са възпитаници на гимназията и това са хора, които преподават както чужди езици, така и общообразователни предмети. Предпочитат се бивши възпитаници при избора на учители, тъй като с тяхна помощ може да се предоставя билингвално обучение по различни предмети: география и икономика, биология, история, физика и други.
Първоначално обучението от разстояние в електронна среда по време на пандемията е възприето като предизвикателство от страна на всички. Учителите трябва бързо да се ориентират в дигиталните ресурси и повечето от тях се справят прекрасно. „Благодарение на различните проекти, които имахме преди това, този процес навлезе доста плавно и с много подкрепа от ръководството на училището и учителите по информационни технологии – казва Георгиева. – Част от учителите вече използваха различни платформи и възможности за представяне на дигитално съдържание и обучиха останалите колеги. Имаме прекрасни продукти от учители и ученици в електронната библиотека на сайта на училището от този период.
С помощта на програмите на МОН осигурихме техническа поддръжка на всички преподаватели и ученици, които нямаха устройства за работа.“
За съжаление, това, че ситуацията се проточва във времето, несигурността и непредвидимостта довеждат до спад в мотивацията на учениците и загуба на навици за учене. Това затруднява работата на учителите, на които се налага да проявяват много гъвкавост и диференциран подход към всяко от децата. Това ги натоварва допълнително и се отразява на психическото им състояние.
„Постарах се да влизам в положението на учители, ученици и родители, които трябваше за кратко време да се адаптират към ОРЕС, да организираме курсове, открити уроци и други форми на квалификация, насочени най-вече към развитие на дигиталните умения на учителите – подчертава директорката. – Опитвам се да ги мотивирам със създаване на библиотеки и масиви с различни уроци и дигитални ресурси, които да са в помощ на преподаватели от различни дисциплини. Работата с учениците беше силно затруднена, но на тях предоставих отворена линия с възможност за споделяне и задаване на въпроси, които ги вълнуват и тревожат“, говори за новата реалност Георгиева.
Училището е изпитен център за изпити DELF Scolaire за ниво на владеене на френски език, на изпити DELE по испански език и на международно признати изпити за Pearson English International Certificate. Това подпомага учениците и техните семейства, на които не се налага да пътуват до други градове. От своя страна, това е свързано с квалификация и изпити на изпитващите учители на всеки четири години. И още едно доказателство за качеството на педагозите в гимназията.

Your Image Description

Свързани статии:

Уроци, които си струва да бъдат повтаряни Учене на три скорости Виена е отново на българска вълнa Подкрепа за украинските студенти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Успехи, постигнати с умение и сърце

Следваща статия

За ползата от доброто образование

Следваща статия
За ползата от доброто образование

За ползата от доброто образование

Учител по рисуване илюстрира учебно помагало

Учител по рисуване илюстрира учебно помагало

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Подкрепа за украинските студенти

Последни публикации

  • МОН ще предложи промени в учебните планове в гимназиален етап
  • Министър Вълчев откри обновената сграда на Националната финансово-стопанска гимназия
  • Парламентът реши да бъде открит Факултет по фармация към Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“
  • Висшето училище по застраховане и финанси със седалище в София се преобразува в Университет по застраховане и финанси
  • Добър 4,27 по български език и литература за випуск 2025
  • 23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни
  • МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика
  • Приемат 41 566 студенти държавна поръчка наесен
  • Екипът на издателство „Аз-буки“ поздравява министър Вълчев по случай юбилея
  • Регионалното управление на образованието в Пловдив отличи заслужили директори и учители
  • 23 отбора показват умения по безопасност на движението по пътищата на националното състезание за ученици от V и VII клас
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4s/2025, година XCVII
  • Вид воден саламандър е застрашен в дивата природа
  • Приказка за България
  • 11 училища развиват критично мислене и медийна грамотност в лаборатория в Бургас
  • Висшето училище по сигурност и икономика в Пловдив става академия
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2025, година XCVII
  • Заместник-министър Таня Михайлова участва във фестивала „Дом на каузите“
  • В преследване на мечтите си
  • Заместник-министър Лазарова приветства участниците в ромския детски фестивал „Отворено сърце“
  • Очила за разходка в Космоса
  • Откриха STEM център на името на Валя Балканска

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"