Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 10, 2022

Украински учени избират реализация у нас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-03-2022
в Брой 10, 2022
A A

„Получаваме информация вече за няколко украински преподаватели и изследователи, които ще бъдат назначени в български висши училища и научни организации.“ Това коментира министърът на образованието и науката акад. Николай Денков в отговор на актуални въпроси в Ресорната парламентарна комисия. По думите му, отварянето на специална програма, която да подпомогне учени от Украйна, е възможност, но в момента се събира информация какви ще бъдат нуждите. „Но и сега има достатъчно възможности и те вече се използват“, отбеляза той. Министърът заяви още, че информация за всякакви опции за трудова реализация ще бъде събрана на едно място и от МОН, освен от Ситуационния център, който координира дейността по приемането на бежанци от Украйна.
В отговор на въпрос министър Денков поясни, че процедурата, по която украински деца могат да влязат в българските училища, не е сложна, но има и въпросителни. Всеки украински гражданин, получил съответния статут у нас, може да попълни декларация до съответното регионално управление на образованието по образец, който е достъпен вече на сайта на МОН. В нея се описва името на детето, неговата възраст, знае ли някакви езици и друга полезна информация. След това регионалните управления, които имат вече опит от работа с бежанци, трябва да насочат детето към съответно училище.
„Тук обаче идват трудни въпроси, които МОН не може да реши само –
например за здравния статус на децата и поставените им ваксини. В диалог сме със здравния министър, като от МЗ се опитват да получат максимално бързо нужната информация по този въпрос от Украйна. В момента, в който децата имат зелена светлина от регионалните здравни инспекции, те ще могат да влязат в училище.

Ще разпределяме децата в отделни паралелки, а там, където се получи голямо натрупване, ще се сформират и нови паралелки“, заяви министър Денков. Приетите деца ще имат и 60 до 180 часа специално обучение по български език.
В отговор на въпрос за прекратяване на тестването в училище министър Денков обясни, че това е от компетенциите на министъра на здравеопазването. „Категоричен съм, че в следващите седмици трябва да отпаднат ограниченията в училище. Ще изпратим официално писмо до МЗ в тази посока. И експертите на Здравното министерство ще преценяват дали ситуацията в страната се променя с влизането у нас на бежанци от Украйна и с това, че искаме украински деца да учат в нашите училища“, коментира той. Според него достъпните в момента на пазара въздухопречистватели не са способни да улавят вируси. В разработка са уреди със специални филтри, но цената им би била над 10 000 лв. Министър Денков поясни, че икономисаните от предвидените средства за закупуване на тестове ще се задържат до есента, за да се гарантира възможност за реакция, ако има нова ковид вълна. Ако няма такава, те ще бъдат насочени към други части на образователната система.
Министърът на образованието и науката информира още, че въвеждането на безплатните учебници за всички ученици от I до XII клас, записано в коалиционното споразумение, ще стартира от учебната 2023 – 2024 г.
В отговор на въпрос министър Денков коментира, че в момента се сформират екипите, които ще направят преглед на учебните програми и на учебниците. В тях ще влязат основно експерти, излъчени от социалните партньори на МОН. Планът е до края на учебната година да се направи първо преглед на учебните програми – кои са достатъчно добри и кои имат нужда от промяна, за да се знае при последващия преглед на учебниците през лятото как евентуални проблеми в програмите са пренесени в тях. Ще бъде направено и официално социологическо проучване за това къде и какви са проблемите в общообразоветелните предмети. Отделно ще бъде организирано допитване до ученическите съвети.
„В момента преглеждаме списъка с националните програми за развитие на образованието. Голяма част от тях ще продължат, а част ще бъдат спрени, тъй като се дублират с други източници на финансиране. Обмисляме и няколко нови програми“, съобщи още министърът на образованието и науката. Най-мащабна е програмата за извънкласни дейности, свързани с изкуствата и спорта, която ще започне още през летните месеци. За нея в бюджета са определени 90 млн. лв. Скоро се очаква тя да бъде публикувана за обществено обсъждане. „Работим съвместно с министерствата на културата и на младежта и спорта, така че в училищата да влязат дипломирани в съответните области специалисти, които да работят съвместно с учителите“, поясни министърът.
Той отбеляза, че благодарение на защитените пред финансовия министър преходни остатъци в училищните бюджети е имало средства, с които да се посрещне ръстът на режийните разходи. МОН следи внимателно училищните бюджети и за момента в огромната част от тях няма особени проблеми. „Очакваме при такива да бъдем сигнализирани своевременно, така че да помогнем за решаването на всеки конкретен случай“, каза министър Денков.

Your Image Description

Свързани статии:

В какво вложи ФНИ 17 млн. лв. Мотивирани учители и ученици са добрата рецепта за желано училище Default ThumbnailСкачат парите за транспорт на учителите 25 млн. лв. за изкуства и спорт в училищата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пощадете природата

Следваща статия

Дзен будизъм, дзенбудизъм или дзен-будизъм

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Дзен будизъм, дзенбудизъм или дзен-будизъм

Когато кухнята е… лаборатория

Когато кухнята е… лаборатория

В ход е дигиталното обучение

„Млади таланти“ очаква проекти

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"