Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 11, 2022

Университетско лоби още от чина

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-03-2022
в Брой 11, 2022
A A
Учениците от СУ „Н. Й. Вапцаров“ – Петрич, участват в честването на всички големи дати от националния календар

Надя КАНТАРЕВА

За да изберем за поредния маршрут на в. „Аз-буки“ петричкото училище СУ „Н. Й. Вапцаров“, както се казва, виновни станаха самите петричани. От тях чухме: дисциплинирани, целенасочени, паралелките са пълни още след първо класиране, най-голямото е в Благоевградска област.
Така започва и разговорът с директора Живко Тулевски: „Да, най-голямото сме, 915 деца. Вярно е, не остават свободни места в гимназиалните класове. За другото няма да говоря. Правото на оценка е на родителите. Най-важното, което те гледат, са резултатите от националните външни оценявания – най-вече в VII и XII клас. Резултатите от матурите ни класират в челните места на областта. Имайте предвид, че това е в конкуренция с природо-математически гимназии в Благоевград и Гоце Делчев, с езикови гимназии.
От 2001 г. сме средно училище, днес имаме 10 паралелки в гимназиалната степен. Тенденция е децата да намаляват. При нас, засега, броят на учениците е постоянна величина. Защо ли? Плод на труда на екипа е.
Създали сме атмосфера на спокойствие, всеки колега може да покаже на какво е способен. Проблемни ученици нямаме, няма и отпадащи. Обичаме децата, а те ни имат доверие – това е!“.
Според директора на СУ „Н. Й. Вапцаров“ важно е да се съобразява интересът на ученика. Колкото и да си обича училището, той няма да остане в XI и XII клас, ако то ще му пречи да кандидатства, да продължи напред. Днес „Вапцаров“ има две профилирани паралелки в гимназиалната степен – по обществени науки – водещи са историята, географията и икономиката, а втората е по математика. Създали ги след анкети и разговори с деца и родители. От тази учебна година разкриват и паралелка с разширено изучаване на английски език. Това станало по желание на родителите.
За кариерното ориентиране на децата работата започва още от шестокласниците. За целта петричкото училище сключва договори с Югозападния университет „Неофит Рилски“, УНСС, Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. Така разчитат на систематична методическа помощ и университетски гост-преподаватели по различните учебни дисциплини. Лоби за СУ „Вапцаров“ в тези университети са възпитаниците му, днес студенти.
В СУ „Вапцаров“ учат над 200 деца от околните селища. Един не стига, три са училищните автобуси. Оказва се, че много родители предпочитат децата им да са в голямото училище в големия град. Логично следва въпросът: демографският срив и загърбване на местното училище не обричат ли малкото селище. Снежина Въчева – зам.-директор по учебната дейност, твърди, че дългогодишният ѝ педагогически опит показва, че за децата е добре да са в голямото училище. В него го няма делението, те бързо преодоляват смущението си от града.
Мнението споделя и педагогическият съветник Величка Митова, самата по образование психолог. Както личи, когато дете не е посещавало детска градина, далеч по-трудно се социализира, а това се отразява и на успеха му в училище. Така и ученикът от училището с 30 – 40
деца по-трудно се адаптира, когато поотрасне и трябва да смени средата.
В това отношение много помага партньорството по програма „Иновации в действие“ с други училища в страната. По „вътрешния „Еразъм“ посещават СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Пловдив, ЧАГ „Проф. Иван Апостолов“ в София, предстоят им срещи с ОУ „Цар Симеон I“ във Варна.
„Избрахме ги заради иновациите им – уточнява Снежина Въчева – Впечатлиха ни методите на преподаване в пловдивското училище. Демонстрираха интерактивен урок със смяна на средата на преподаване, направиха го в читалище. По биология шестокласниците изучаваха билките чрез народни обичаи и песни, с рисуване на билката, с информация за нея на английски. Разбрахме, че в края на учебната година, в рамките на седмица, обучението продължава задължително извън училище. С помощта на родителите използват производствено помещение, университетска лаборатория… Хареса ни и идеята на Езиковата гимназия в София да развиват предприемачески дух у младите хора. Например бяха разработили огромна бактерицидна лампа за дезинфекция на голямо помещение.
Търсим нашето място в света на иновативното преподаване. Може би ще се насочим в приобщаващото образование. Имаме добър опит. Училището е с модерен ресурсен център, имаме щатни психолози, логопед, педагогически съветник. Резултатът от работата им показва, че децата проявяват емпатия към съучениците си с проблеми. Толерантността се възпитава. Това се отнася и за самите родители“, допълва зам.-директорът.
Като в повечето български училища, на дневен ред за СУ „Вапцаров“ е политиката да се оформят СТЕМ паралелки. Но според директора: „В това отношение има слабо място. Математиката в горните класове! Губи се интересът у учениците. Трудно се справят и учениците от математическата паралелка. Все по-малко избират математиката за явяване на матура. Така е и с биологията. Допреди 2 – 3 години най-много ученици я предпочитаха за ДЗИ. Сега има рязък спад. Нещо отблъсква децата. „Необходимо е да се преразгледат учебните планове и програми, особено за профилирана подготовка – добре структурирани ли са.“
В този контекст поставя темата за учебниците Видка Опренова – учител по история. Според нея одобряването им е въпрос, изискващ прецизиране. „Пригодността на един учебник се вижда през втората година. Затова новият учебник, преди да се одобри или не, задължително е да се апробира поне една учебна година. В някои стилът е по-издържан, в други даден раздел е по-добър. Учителят ще вземе най-подходящото. И още, нивото на учениците, интересите им, особено след VII клас, са различни. Трябва да има повече учебници, съобразени именно с тези специфики – смята Опренова. И добавя: – Не на последно място, в предложението ми има и икономически смисъл. Учебникът, особено на хартия, е скъпо нещо“.

Your Image Description

Свързани статии:

Не учим за училище, учим за живота Кодово име „Живот“ Смисълът на оценките Госпожо, обичам ви

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Не учим за училище, учим за живота

Следваща статия

Кодово име „Живот“

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Кодово име „Живот“

В ход е дигиталното обучение

Смисълът на оценките

В ход е дигиталното обучение

Повече работа, повече почивка

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"