Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 12, 2022

Чужд език се учи по-лесно с повече дисциплини

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-03-2022
в Брой 12, 2022
A A

МОН финансира за втора година Националната програма „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“. По модул „А“ на Програмата – „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език“, е одобрено изготвянето на 27 учебни помагала. 7 от тях създават автори от ПЕГ „Екзарх Йосиф I“ – Ловеч, 6 – педагози от 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ –
София, 4 – екипи от ЕГ „Фредерик Жолио-Кюри“ – Варна,
3 – учители от ЕГ „Иван Вазов“ – Пловдив, по 2 – колективи от ПЕГ „Йоан Екзарх“ – Враца, от Първа езикова гимназия – Варна, и от ЕГ „Христо Ботев“ – Кърджали, и едно е дело на преподаватели от 2. АЕГ „Томас Джеферсън“ – София. Общият бюджет за модула е 725 хил. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ отново се включи в работата по подготовката на учебните помагала и тяхното отпечатване.
В. „Аз-буки“ представя училищата, чиито педагогически екипи са разработили 27-те учебни помагала по общообразователни предмети на немски, английски, испански, италиански и френски език.
Новите помагала са достъпни на интернет сайта на МОН – https://www.mon.bg/bg/100940.

В часовете по история на френски и италиански език в ЕГ „Иван Вазов“ – Пловдив, учениците
ще могат да ползват новите учебни помагала, създадени от преподаватели в гимназията

Деляна ЛУКОВА

Възпитаниците на пловдивската Езикова гимназия „Иван Вазов“ овладяват италиански, испански, английски, немски, френски и руски език и редовно участват в олимпиадите по съответните езици. Преди дни учениците от немските паралелки участваха в литературното състезание „Четящи лисици“ и се представиха много добре. Те дискутираха по проблемите на двата младежки романа – „Беше славеят“ и „Страничен ефект“, и аргументирано изразиха позиции по въпроси, свързани с тормоза в училище, опазването на околната среда и вегетарианското хранене. Училищен победител стана Дафина Цветкова от XЗ клас. През май тя ще представи своето училище на националния кръг в Ловеч и за тази цел ще направи литературен прочит и на книгата „Когато протегнем ръка към звездите“.
И учениците, и учителите от Езиковата гимназия, ръководена от Вихра Ерамян, са много мотивирани. Затова не е изненадващо, че два учителски екипа от „Иван Вазов“ създадоха първите учебни помагала по история на италиански и на френски език, специално разработени за чуждоезиково обучение в България и одобрени от МОН.
„Динамичните глобални процеси в различни области на обществения живот изискват езикови умения от всички граждани като условие за пълноценна професионална и личностна изява. Това предизвикателство в голяма степен се приема от училището – място, където младите хора могат да придобият езикови компетентности. Според Плана за дейност за изучаването на езиците на Съвета на Европа най-доброто преподаване преминава през една по-възприемчива училищна структура“, казва преподавателят по история на италиански език в гимназията Антон Атанасов.
Според него важен елемент от езиковото обучение е изучаването на една или повече учебни дисциплини на чужд език. По този начин придобиването на езикови умения е улеснено, защото се извършва спонтанно, докато учениците изучават съдържанието на друг учебен предмет. Преподавателят е с дългогодишен професионален опит е автор на две помагала – за IX и за X клас.
Изработените от него помагала по история на италиански език съдържат много кратък обяснителен текст по темите от учебната програма.
Фокусът е поставен върху дейностите, свързани с приложение на основните езикови умения, които учениците трябва да придобият. За да направи обучението по-атрактивно за младите хора, той предоставя линкове към кратки видеофилми, съобразени с нивото на езиковите им умения, както и фотогалерии, към които има поставени практически задачи. И в двете помагала има зададена работа по проекти от различен характер.
На въпрос какъв е бил мотивът му за участие в конкурса на МОН, Атанасов обяснява, че в България липсва съвременен учебник по история на италиански език за езиковите гимназии и профилираните паралелки с изучаване на чужд език. До настоящия момент това става по текстове или чужди учебници, подбрани от учителя, което поражда сериозни трудности сред учениците.
„Текстът на чужд език понякога е обемен и не е съобразен с възможностите им на съответния етап на обучение. Което прави съдържанието трудно разбираемо. Изисква се много време в клас и при подготовката извън урока, за да бъде осмислено и приложено. Неразбирането от страна на учениците поражда у тях чувство за неспособност за справяне със задачите, малък напредък при постигане на целите и оттам – липса на мотивация. Всичко това ограничава възможността да разширят своите лексикални умения и да усвоят специфични за дисциплината термини“, обяснява Атанасов.
Надеждата му е новите помагала да подобрят уменията на гимназистите да разбират общото съдържание и основната тема, както и подробности от текста.
Да обогатят лексикалния си запас и да овладеят граматичните и правописните норми на езика с цел по-добро писмено и устно изразяване. Идеята е чрез помагалата те да се научат да опис-
ват основни политически възгледи и модели на управление; да използват основни понятия при представянето на исторически събития и процеси; да откриват причини и последици; да оценяват идеи и действия на личности от миналото и да интерпретират информация от писмени документи, карти, изображения, схеми. Не на последно място – да създават писмен текст по зададен исторически проблем.
Още едно помагало по история за IX клас, но на френски език създава старши учителят по история и цивилизации в ЕГ „Иван Вазов“ Бонка Борукова-Костадинова. Вече 12-а година тя преподава история на френски и на испански.
„Модерният живот изисква от всеки не само да владее достатъчна по обем и съдържание информация, но и да притежава опит за нейното непрекъснато обогатяване, развиване, ползване и споделяне. Важен белег на многостранното развитие е способността и нагласата да се усвояват умения за свободно общуване и критично мислене на изучавания чужд език в гимназиалния етап“, категорична е Костадинова.
Това е основната ѝ мотивация за разработването на учебното помагало по история на френски, чиято цел е подобряване на езиковите умения, мултикултурен и мултидисциплинарен подход към познанието. Главната задача е да се даде възможност на учениците за затвърждаване и практическо прилагане на придобитите знания и умения по предмета.
Темите в помагалото обхващат цялото учебно съдържание по история и цивилизации за IX клас. Групирано е в раздели, като след всеки са предвидени теми за обобщение с практическа насоченост за проверка на усвоените компетентности. Посочени са въпроси и задачи, както и речник с новите понятия към всеки урок. В рубриката „Да научим повече“ има линкове към материали, които да задълбочат знанията и да се използват от учителя за поставяне на задания, базирани на съвременните технологии. Според Костадинова чрез тях се усвояват и затвърждават допълнителни умения на учениците.

 

Учебни помагала за изучаване на предмети на чужд език, разработени от авторски екипи към Езикова гимназия „Иван Вазов“ – Пловдив:

„История и цивилизации“ за IX клас на френски език – Бонка Борукова-Костадинова (автор на текста), Мария Атанасова (преводач), Бонка Борукова-Костадинова (графичен дизайн и автор на корицата).
„История и цивилизации“ за IX клас на италиански език – Антон Атанасов (автор на текста), Румяна Златева (преводач и редактор), Антон Атанасов (графичен дизайн и автор на корицата).
„История и цивилизации“ за X клас на италиански език – Антон Атанасов (автор на текста), Маргарита Василева (преводач и редактор), Антон Атанасов (графичен дизайн и автор на корицата).

Your Image Description

Свързани статии:

Горска педагогика за най-малките 15 млн. лева за неделните училища в чужбина Изготвят концепция за обединяване на университети Как се подготвяме за цифровата ера

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ректор разяснява финансовата грамотност

Следваща статия

Ирена Анастасова – председател на Парламентарната комисия по образование и наука, пред в. „Аз-буки“: За да станеш гражданин на света, първо трябва да си гражданин на страната си

Следваща статия
Ирена Анастасова – председател на Парламентарната комисия по образование и наука, пред в. „Аз-буки“: За да станеш гражданин на света, първо трябва да си гражданин на страната си

Ирена Анастасова – председател на Парламентарната комисия по образование и наука, пред в. „Аз-буки“: За да станеш гражданин на света, първо трябва да си гражданин на страната си

Желаното училище

Желаното училище

В Белослав правят макет на кораб

В Белослав правят макет на кораб

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"