Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 14, 2022

Необикновено селско школо със 150-годишна история

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-04-2022
в Брой 14, 2022
A A

Повече от век и половина история и огнище на родолюбие и просвета – това е само част от необикновената съдба и мисия на едно „обикновено“ селско основно училище – ОУ „Св. св. Кирил и Методий “ в с. Старо Оряхово. И макар днес 80% от децата да са от т.нар. уязвими групи, школото остава желана територия за всички, има собствен спортен отбор, реализира десетки проекти към национални програми и проекти. От години обучава деца със специални образователни потребности.

Спортните занимания на открито са сред най-любимите
на учениците

Айсехел РУФИ

Училището е открито през далечната 1866 г. и е второто по големина в община Долни чифлик. От години обучава и деца от съседните села: Рудник, Детелина, Ново Оряхово и Шкорпиловци, които се извозват с два модерни автобуса, получени от МОН.
„Училището ни е обикновено основно училище като всички останали в страната. Но преподаватели, ученици, родители и непедагогически персонал работим с ентусиазъм за изграждане на добър микроклимат, по различни проекти и програми. Красноречиво говори фактът, че текучество няма дори сред пътуващите учители от областния и общинския център“, споделя пред в. „Аз-буки“ директорът на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ Юлияна Йорданова.
Училището е пионер в работата с ученици със специални образователни потребности от 2012 г. като приемник на паралелка от помощно училище „Братя Миладинови“ – Варна. „В общината при нас е единственият назначен към училище екип за подкрепа за личностно развитие, който осъществява обща и допълнителна подкрепа на учениците, както и работа с децата със СОП. Включва ресурсен учител, логопед и психолог, а отскоро – и педагогически съветник. За интеграция на децата със специални потребности през 2014/2015 г. към училището е разкрита паралелка за деца с множество увреждания, през следващата година са направени две – за деца от начален етап и за ученици от V – VII клас. Сега при нас се обучават 20 ученици със СОП, интегрирани в масовите паралелки. Работата и грижата за тях протичат в сътрудничество и взаимопомощ с РУО – Варна, РЦПППО – Варна, колеги ресурсни учители от ПГГСД
„Н. Хайтов“ – Варна, и екипи на дневните центрове за работа с деца с увреждания в Рудник и Долни чифлик“, разказва Юлияна Йорданова, която е начело на школото в Старо Оряхово вече 19 години.
В момента възпитаниците на ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ са около 300 – от подготвителна група до VII клас. Обучението се осъществява в две сгради с 19 класни стаи, включително кабинети по физика, биология, музика и изобразително изкуство. „През 2016/2017 г., когато чествахме 150-годишния юбилей, учениците бяха около 500, но поради миграцията към Варна, и най-вече в чужбина, броят им драстично намаля. Основната причина за заминаването на семействата е липсата на работа в региона, но последните две години се забелязва обнадеждаваща тенденция за завръщане след престой в чужбина“, споделя моята събеседничка.
През 2015 г. училището регистрира свой спортен клуб – „Камчиец 2015“, към който са сформирани футболен отбор, мажоретен състав, група за спортна гимнастика и каланетика и отбор по борба. Клубът е единственият регистриран училищен спортен клуб в общината. „С активното участие на колегите по физическо възпитание и спорт сме инициатор и домакин няколко поредни години на спартакиада между училищата в община Долни чифлик, която се превърна в ежегодна общинска спартакиада – разказва Юлияна Йорданова и допълва, че има и други традиции в спортните мероприятия. – Вече шеста поредна година нашите ученици участват в инициативите на „Бъди активен“ – Европейски ден на спорта, и се нареждат в челната петорка.“ Футболният отбор за момчета, както и състезателите по борба на школото заемат призови места и носят много медали от състезанията. Отборът на момичетата по футбол е добре познат с успехите си в цяла Варненска област.
Етническият състав на учениците в школото е разнороден: българи, роми, турци и други етноси. За много от тях българският език не е майчин, а и за доста от родителите образованието на децата им не е приоритет. Това налага да се работи допълнително с децата при постъпването им в първи клас, за да се ограмотят.
„От години работим по Механизма за обхват заедно с РУО – Варна, агенция „Социално подпомагане“ и служители на Районното управление на полицията. Наш съмишленик с децата от уязвими групи за постигане на по-високи резултати е и Центърът за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. Част сме от мрежата „Всеки ученик ще бъде отличник“ и даже заслужихме грамотата „Училище отличник“. Партньорските ни усилия дават резултати: работим по проект „Заедно за всяко дете“, което активира родителите за участие в училищния живот – включване в тържества, инициативи за мартенски, великденски и коледни базари, помощ при спортни мероприятия, екскурзии и празненства“, обяснява директорът на „Св. св. Кирил и Методий“. „Амалипе“ им оказва ценна методическа помощ както с родителите, така и с образователния медиатор, като организира обучения и срещи с успели роми, които да служат за пример. Възпитаници на школото участват в инициативи и конкурси, организирани от „Амалипе“. През 2018 г. Марин Маринов – ученик от VIБ клас, печели във Френското посолство първо място в конкурс за есе „Защо средно образование?“, организиран по повод 8 април – Международния ден на ромите.
От 2021 г. школото в Старо Оряхово реализира и проект „Култура и идентичност в училищната общност“, финансиран от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етнически малцинства. Допълнителната работа по овладяване на българския език се извършва в групи по занимания по интереси и по проект „Активно приобщаване в системата на пред-
училищното образование“. По него учителите работят от 2019/2020 г., като обхващат всички малчугани от подготвителната група. Това допринася за развитие на свързаната реч и обогатява речниковия запас на децата. С цел интеграция и допълнително ограмотяване училището се включва и в НП „Заедно за всяко дете“ по модула „Добри практики за взаимодействие с родителите на институциите от предучилищното и училищното образование“, НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ по модулите „Културните институции като образователна среда“ и „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“, НП „Без свободен час“, по които работата продължава. Предвидени са например посещения на подводницата и Завода за стъкло в Белослав, изградена е площадка за използване в часовете по БДП и др.
За подобряване на базата също се използват възможности по редица програми. В дворното пространство на училището са изградени кът за отдих и спортна площадка по кампанията „За чиста околна среда“ към МОСВ – ПУДООС. През 2021 г. е спечелен проект за доизграждане на екокът в двора и превръщането му в привлекателно място за отдих. Изградени са и класни стаи на открито. Училището участва и в проект „Да засадим гора заедно“, като става едно от стоте училища, които получават 100 дръвчета за озеленяване.
„Благодарение и на сътрудничеството с родителите изградихме приятно дворно пространство за обучение и отдих. Продължаваме да оборудваме кабинети и класни стаи, спортни съоръжения и осигуряваме компютърна техника и безжичен интернет в сградата, 3 интерактивни дъски и интерактивен екран – по проект „Подобряване на качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневна организация на учебния процес“, съфинансиран по ОП „Развитие на човешките ресурси“ и НП „ИКТ в системата на предучилищното и училищното образование“. По проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“ получихме компютри за дистанционното обучение“, разказва Юлияна Йорданова и изрежда още десетки реализирани проекти.
Доста са и даренията, получени през годините от родители и общественици – компютри, телевизори, климатици, спортни уреди и пособия. „Амалипе“ и УНИЦЕФ даряват на училището 10 таблета, които са ползвани от деца при въвеждането на дистанционната форма на обучение заради пандемията. Предизвикателството с онлайн обучението за екипа на школото в Старо Оряхово се оказва доста сериозно, защото много от учениците му не разполагат с необходимите устройства и връзка с интернет. На тях и на децата със СОП се налага да се раздават работни листове, материали, задачи по отделни учебни предмети от образователните медиатори.
„Дистанционното обучение се оказа възможност да се възпита у учениците отговорност и да бъдат научени на самостоятелно планиране и спазване на дневен режим. Но тази форма на обучение има и своите недостатъци – не крие директорът на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“. – Учениците ни може и да не постигат най-високите резултати на НВО, но затова пък са особено добри, както в спортните мероприятия, така и с изявите на сцената“, допълва Юлияна Йорданова.
Традициите в училище се съхраняват – отбелязване на всички празници от националния и народния календар – коледари и лазарки, които възраждат обичаите в родните си села, кукери, които участват няколко поредни години във Фестивала на маската, организиран от Община Варна. Вокалните групи и групата за обработен фолклор и училищен хор на училището се включват в редица мероприятия на общинско и областно ниво.

Your Image Description

Свързани статии:

В обувките на учителя Проект на петокласник се превръща в събитие в село Чавдар Където всеки учи да може всичко по свой начин Румънската гимназия набира скорост

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Партньорство с университета от училищната скамейка

Следваща статия

Тук се подготвят победители

Следваща статия
Тук се подготвят победители

Тук се подготвят победители

Най-важният урок

Най-важният урок

STEM кабинетите – голямото предизвикателство

STEM кабинетите – голямото предизвикателство

Последни публикации

  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"