Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 15, 2022

Днешният ден на едно 90-годишно училище

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-04-2022
в Брой 15, 2022
A A
В Професионалната гимназия
по облекло
и дизайн в Кърджали редовно организират срещи с родителите, за да ги убедят
в нуждата от образование
на децата им

Надя КАНТАРЕВА

Евридика“ е училището в Кърджали, което се отличава. Не само с достолепната си възраст – първата професионална гимназия в града е открита през 1932 г., а и с днешния си облик. Още оградата, дворът, часовникът във фоайето – всичко е пипнато, както казва директорката Зорница Иванова. На децата трябва да им е приятно, ако не ги привлече училището, то къде отиват… За това „привличане“ Професионалната гимназия по облекло и дизайн „Евридика“ има преимущество. Просто изучаваните професии искат фантазия и красиви резултати – дизайнът на облекла и фризури е по вкуса на младите хора.
От учебната 2019/2020 г. ,,Евридика“ е иновативно училище. При обмяната на опит по Националната програма ,,Иновации в действие“ партньори на гимназията стават ПГ по облекло ,,Станка Николица Спасо-Еленина“ в Разград и ПГ по лека промишленост, екология и химични технологии в Ямбол.
Специалностите в училището са две – ,,Производство на облекло от текстил“ и ,,Организация и технология на фризьорските услуги“. При първата учениците получават втора степен на професионална квалификация, а при втората – трета степен, която им дава възможност не само да усвоят професията, а дори да отворят свой собствен фризьорски салон с повече от един работник.
В „Евридика“ не крият гордостта си от успехите – второ и трето място завоюват възпитаниците на гимназията в Международния ученически конкурс по фризьорство, проведен в София. Първо и второ място печелят за най-добър маникюр и прическа на ученическо национално състезание във Варна. Многобройни са отличията от националното състезание ,,Млади таланти в модата“.
„За съжаление, децата в училищата намаляват – споделя Зорница Иванова. – Предишната учебна година учениците ни бяха 132, а тази са 107. Спадът не е само при нас, а и при колеги от сродни професионални гимназии. С малки изключения те споделят същото по отношение броя на учениците, който е доста по-нисък от капацитета на училищата им. Вероятно значение има и ковид епидемията. Но при нас причината не е само тази. Имаме ученици, които заминават при родителите си в чужбина. Майките и бащите живеят и работят там, а оставят децата на грижите на баби и дядовци. И за съжаление, ние, учителите, не сме сигурни, че тези деца ще продължат образованието си. Затова търсим начини да им помогнем. След време записваме голяма част от тях в самостоятелна форма на обучение, за да имат шанс да усвоят професия или да добият нови умения“, споделя директорката.
Ранните бракове също са сериозен проблем. Не минава ден, без учителите да разясняват на учениците си за възможностите, които ще се разкрият пред тях, ако завършат XII клас. Разговарят и с родителите, за да ги убедят в значимостта на образованието. „Важно е и институциите да имат връзка едни с други и да взаимодействат на практика. И друго – наказателните мерки да са по-строги към родители, които не спазват родителските си отговорности. Ако искаме децата ни да вървят напред, трябва да се търси системна връзка на институциите с училището и с родителите.“
Зорница Иванова твърди, че има много добра представа за всичко, което се случва в гимназията. Самата тя е с професионални умения и правоспособност да упражнява и двете изучавани в училището професии. Най-голямото ѝ предизвикателство е да мотивира учениците си. Не е лесно, но когато успее, чувството на удовлетворение е незаменимо. Като директор, прави много и за модерното цялостно оборудване на двата учебни салона по фризьорство за практическите часове. Ремонтиран е основно физкултурният салон, обновени са учебните работилници по облекло и машинният парк. Учениците разполагат с безжичен интернет и над 100 нови лаптопа и таблета.
,,На децата трябва да им е приятно. Участваме в проекти и програми, за да им осигурим добри условия. Виждаме как всяко усилие е имало смисъл. На учениците им харесва да са при нас и с нас! За трета година училището получава финансиране и по ,,Еразъм+“, благодарение на което учениците имат възможност да обменят опит за професионално израстване.“
По-тежък е проблемът с недоброто владеене на български език от някои деца. Средата на децата билингви, в която не се говори на български език, ги ощетява. Още от 15 септември учителите започват работа с тях, за да наваксат. Невладеенето на български не се отнася само до децата, чийто майчин език е различен от официалния. Според Зорница Иванова неправилно е решението да не се повтарят началните класове. Липсата на базова подготовка в началните класове става и една от причините учениците да не успяват да издържат матурите. В тези случаи добро решение е сертификатът след завършен Х клас.
Помощта на образователния медиатор е ценна, особено когато дете не идва на училище. „Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници“ е националната програма, която ги подпомага. С 10-те милиона лева по нея се финансират не само възнагражденията на близо 900 социални работници и медиатори, а и дейности с родители, за които образованието не е ценност. Целта е техните деца да влязат в детски градини или училища. Педагозите ще разчитат и на НП „Заедно за всяко дете“. През 2022 г. ще продължи подпомагането на екипите за обхват за включване на децата и учениците в задължителна предучилищна и училищна възраст в образователната система.

Your Image Description

Свързани статии:

Гората на нашите деца Всички столични училища са с видеонаблюдение Маратон на четенето Спортното в Бургас по-близо до нова сграда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пробните матури осигуряват спокойствие

Следваща статия

Гората на нашите деца

Следваща статия
Гората на нашите деца

Гората на нашите деца

В ход е дигиталното обучение

Всички столични училища са с видеонаблюдение

Средище, където се раждат идеи

Средище, където се раждат идеи

Последни публикации

  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"