Шанс за развитие и последваща реализация на учениците дават в Професионалната гимназия „Алеко Константинов“ – Мездра
Стоян СТОЯНОВ
Започнахме учебната година със 147 ученици. В последните години на фона на демографските процеси успяхме да увеличим двойно своите ученици“, споделя пред „Аз-буки“ инж. Христинка Минова, директор на Професионалната гимназия „Алеко Константинов“ – Мездра. А на въпроса как успяват да направят това, отговаря: „С много работа, амбиция, упоритост, добър екип. И не се отказваме. Колегите не се плашат от допълнителна работа“. Екипът залага и на работа по проекти. Търсят и нови начини на преподаване. Учебната практика се провежда и в реална работна среда, а производствената практика е изцяло при партньори на училището.
„Когато през 2015 г. станах директор, учениците в дневна форма бяха 74 – припомня си инж. Минова, която има зад гърба си 27 години в гимназията. – Бяха четири паралелки, а вече са девет.“ За настоящата учебна година са сформирани две паралелки, едната с 25 ученици, а другата – със 17. В гимназията се води обучение по професиите „Ресторантьор“ (специалност „Кетъринг“ и специалност „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“), „Готвач“ (специалност „Производство на кулинарни изделия и напитки“) и „Сервитьор барман“ (специалност „Обслужване в заведенията за хранене“). За новата учебна година отново залагат на прием по професии „Готвач“ и „Ресторантьор“, които са включени в списъка с очакван недостиг на пазара на труда.
„Готвачите са без разширено и без интензивно изучаване на чужд език. А ресторантьорите са с разширено изучаване на английски език“, казва събеседничката ми.
В ПГ „Алеко Константинов“ – Мездра, развиват и дуалното образование. В момента в тази форма се обучават ученици от IX клас по специалност „Кетъринг“. Директорката Минова подчертава много доброто партньорство с „Тера Тур Сервиз“ – София. Една дуална паралелка вече е завършила и част от учениците са започнали работа при тях. Възпитаниците на гимназията ходят на практика в хотел „РИУ Правец голф и спа резорт“ – Правец. Наскоро отново са на посещение там по проект в подкрепа на дуалната форма на обучение на първо пробно стажуване.
„Имаше време преди пандемията, когато всяка седмица в определен ден един клас отиваше на практика в Правец. Партньорите ни заплащаха транспорта на учениците. А те виждаха какво се случва на реалните работни места“, разказва още директорката. Затова и с колегите си се стреми да изгради подходяща учебна среда в гимназията. Това става основно с участието по програми и с добро управление на собствени средства.
„От 2010-а обучаваме в училището по тези професии и учебната кухня в началото бе оборудвана със средства на училището – печка, хладилник и маси от закрито училище, непрофесионални мивки. След това по международен българо-сръбски проект успяхме да закупим още две печки и един хладилник, аспиратори, хубава маса. През 2021 г. по проект „Подкрепа за дуалната система за обучение“ ни бе дадена възможност да дооборудваме и вече всичко е професионално. Имаме конвектомат, модерен аспиратор, професионална печка, професионални маси и мивки. Всичко онова, което възпитаниците ни ще срещнат в една професионална кухня в заведение“, обяснява директорката. А базата за подготовка е особено важна, тъй като, ако учениците не са виждали конвектомат, няма как да се справят с него при отиването на практика.
Но сега екипът на училището е изправен пред друго предизвикателство – кухнята е само една, а броят на учениците е нараснал. Това налага част от часовете по практика да се провеждат в заведения на партньори от Мездра и в Правец. И се редуват – една седмица единият клас е в учебната кухня, другата седмица – другият. Защото именно в нея учениците получават базови познания и умения, които
да надградят след това в реална работна среда по време на учебна и производствена практика. „Не че не бихме кандидатствали с нови проекти за още една кухня, но ни свършиха и класните стаи. Нямаме и физкултурен салон – пригодена е класна стая“, отбелязва събеседничката ми.
Екипът на гимназията е от 18 педагогически специалисти, сред които и млади педагози. „Единият ни ресурсен учител е под 30 години, ръководителят на направление „Компютърни технологии“ също е под 30 години. Бях изключително притеснена как ще намерим учител по математика. Обърнах се към „Заедно в час“ и оттам изпратиха настоящата ни колежка. Тя е много амбицирана и имам надежда, че ситуацията с математиката ще се подобри“, казва директорката. Колегите ѝ се включват редовно и в различни обучения. „Надяваме се на повече възможности за обмен на добри практики през тази година. Преди пандемията посещавахме други училища, при нас идваха колеги и си сверявахме часовника и обменяхме опит“, допълва тя.
В последните години в училището се обучават все повече ученици от уязвими групи. „Децата си знаят, че ако отсъстват и не са се обадили предварително, още след първия час или класният ръководител, или зам.-директорът, или аз звъним на родителите. Не ни е страх да се изкаляме. Познават ни във всички махали и общности. Малко са учителите, които ходят толкова много да си търсят децата. И когато има правила и те се спазват, нещата се получават“, споделя директорката Минова. От тази учебна година в гимназията е назначен и образователен медиатор.
В работата с учениците екипът на училището залага много на разнообразни занимания по интереси. В тях изработват тейбъл картички за празниците. Правят и стъклописи. Развиват се и в карвинга – изкуството на красивата храна. Издирват и записват стари рецепти, традиции и обичаи. „Дори ги пресъздаваме, като каним гости. Тук идват от различни читалища сладкодумни дами, които разказват много увлекателно. Опитваме се да предаваме на децата българщината и традициите, защото се забравят. Имаме завършили ученици, които ни търсят с въпроси и молба за съвети. Това е моята цел – създаване на усещане за общност в училище. И заради това мисля, че нямаме проблеми с конфликти на етническа или друга основа“, отбелязва директорката Минова.
В училището имат и традиция за 19 февруари да организират надпревара по лъвски скок. Учениците са много въодушевени и участват с огромно желание. „Защото не всички са отличници, но имаме много добри спортисти“, добавя събеседничката ми. Възпитаниците на гимназията печелят награди
и от различни творчески конкурси.
Например десетокласничките Ивета Стефанова и Цветинка Цветкова и единайсетокласничката Алекс Димитрова са отличени в проведения през януари конкурс „Пътешествие с Алеко“. А Инна Атанасова печели награда в раздел „Поезия“ в националния конкурс „Рождество на Спасителя“ и приз от конкурса „Морето не е за една ваканция“.
Преди две години е реализиран проект „Заедно в делници и празници“ с финансиране от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Тази година е подготвен нов проект – „Заедно за по-добро бъдеще на децата ни“, който също е одобрен от
ЦОИДУЕМ. „По него са предвидени различни извънкласни дейности, като включваме и много родители. Привличаме ги като наши партньори, което е работещ механизъм“, казва събеседничката ми.
Освен това по проект „Подкрепа за успех“ в училището са създадени и работят две групи за допълнително обучение по български език и една по математика, в които се наваксват натрупани в предходни години дефицити.
Гимназията участва и по проекти по програма „Еразъм+“. Преди години в партньорство с неправителствена организация осъществяват проект за триседмична практика на ученици в Римини, Италия. През 2015 г. следва проект за обучение на ученици и учители в Портсмут, Великобритания. В момента в ход е проект за учители „Мултикултурното училище на XXI век“, като през април седем педагози пътуват до Истанбул, Турция. „Подали сме още две проектни предложения за следващата учебна година. Надявам се да бъдат одобрени и да можем да продължим да водим ученици на практики в други държави“, отбелязва директорката.
В гимназията се обучават и 21 деца със специални образователни потребности. С тях работи назначен екип за подкрепа. „Има деца, които се справят отлично – и в учебната кухня, и по време на практиките в реална работна среда. Но има и такива, на които им е много трудно. По принцип нямаме проблеми с приобщаването на децата със специални потребности. Понякога обаче имаме проблеми с работодателите, защото част от учениците със специални потребности са и от уязвими групи. Но промяната е дълга, засяга цялото общество и няма как да се случи изведнъж“, коментира Минова.
По думите ѝ, част от възпитаниците на училището продължават да учат след завършване на гимназията. През 2021 четирима от 16-те зрелостници влизат във висше училище. Други осем пък работят по професията, изучавана в гимназията.
Христинка Минова, директор:
Опитвам се да дам шанс за развитие и последваща реализация на учениците, които са избрали нашето училище. Работим в посока представители на бизнеса да влизат в класните стаи. Правим и срещи с известни имена от нашата сфера. През февруари имахме открит урок по сомелиерство, в който гост обучител ни беше Димитър Чобанов – управител на хотел „РИУ Правец Ризорт“, както и Денис Ненчев – негов ученик и управител на ресторант „РИУ Правец Ризорт“. Атрактивната демонстрация бе придружена от представяне на оригинални винени листове, богат арсенал от специални аксесоари, които са изключително важни за работата на сомелиера. Гостували са ни и други сомелиери и готвачи, като Асен Чаушев, който направи демонстрация в кухнята с учениците.
По време на Седмицата на професията през април очакваме друг известен кулинар да посети нашата гимназия и да демонстрира тънкости на професията. Имаме и уверенията на „РИУ Правец“, че оттам също ще изпратят майстор на кухнята.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg