Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 17, 2022

Да научиш децата да мислят и общуват

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2022
в Брой 17, 2022
A A
Всички ученици от начален етап са на целодневна организация на учебния ден

Антоанета НАЙДЕНОВА

От тази учебна година в СУ „Проф. д-р Асен Златаров“ в Първомай въвеждат часове по „Творческо мислене и общуване“ за учениците от I, V и IX клас. Прилагат се методиките на Едуард де Боно и Джани Родари от „Граматика на фантазията“.
При малките ученици часовете по мислене се провеждат в заниманията по интереси, а при по-големите – във факултативните учебни часове. Догодина към иновацията ще се включат новите първи, пети и девети класове, а тези, които са започнали от тази година, ще продължат със заниманията и през следващите 3 години.
В рамките на тези часове се преподават, упражняват и усвояват различни инструменти за творческо мислене по методиката на Де Боно като „Плюс – минус – интересно“, „Отчитане на всички фактори“, „Важност и приоритети“, „Намиране на варианти“ и други. А така също и техниките  „6 мислещи шапки“, „Мозъчна атака“, методите „Дискусия“, „Дебат“, „Кръгла маса“ – инструменти за творческо мислене по методиката на Джани Родари.
„Всеки инструмент за мислене се въвежда поетапно. Първо учениците се запознават с него чисто теоретично – какво представлява и как се използва. А след това го прилагат при търсенето и намирането на решения в съответните казуси“, обяснява директорът на училището Чавдар Здравчев. И уточнява, че всъщност инструментите са едни и същи, но казусите са различни за учениците от първи, пети и девети клас, защото са максимално съобразени с тяхната възраст.
Например при работата с инструмента „Плюс – минус – интересно“ учениците от начален етап трябва да решат дали идеята всички коли да бъдат червени, е добра. Тези от прогимназиален етап – дали предложението всяка година учениците да гласуват кои учители да останат на работа в училище, е разумно.
А тези от гимназиален етап – дали хората да си закупят и да носят значки с екранче, на което се изписват мислите и чувствата на човек в момент на общуване. Инструментите са доста популярни в света и се използват за намирането на решения на различни проблеми“, категоричен е Чавдар Здравчев.
„Решихме в иновацията да включим и модул „Общуване“, в който чрез сюжетно ролеви игри се усвояват знания и се развиват умения по темите „Поведение на обществени места“, „Изкуството на говоренето и презентирането“, „Умението да се съгласяваш и да не се съгласяваш“, „Как да бъдем интересни и различни“, „Здравословен начин на живот“, „Национални и културни различия“, „Бизнес етикет“ и др. Игрите отново са съобразени с възрастта на учениците. Например по темата „Поведение на обществени места“ за най-малките е предвидено да се упражняват как да се държат в автобуса, за тези от прогимназиален етап – в кинозалата, а за гимназистите – в ресторанта.
Чрез иновацията учениците ще се научат как да взимат ефективни решения в различни ситуации, да мислят творчески. Ще усвоят умения за работа в екип. Ще развият своето критично мислене, гражданските си умения и не на последно място – функционалната си грамотност. Това е втората иновация за първомайското училище. Първата е свързана с интегрирано изучаване на английски език и учебно съдържание от различни учебни предмети. Изучава се английски език и за нуждите на профилите, които се преподават в училище, като се използват дигитални инструменти. Към момента в училището има профилирани паралелки „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Чужди езици“ и професионални паралелки по специалностите „Икономическо информационно осигуряване“ и „Туристическа анимация“. От следващата учебна година ще бъде въведена и специалността „Електронна търговия“.
„Миналата година решихме да въведем иновацията, и обучихме учители“, казва директорът на СУ „Проф. д-р Асен Златаров“. – От години се говори, че трябва да преминем на друго ниво на преподаване, а за целта използването на уменията за творческо мислене е ключов момент. Защото наистина не е достатъчно само да караме учениците да наизустяват информация, а да ги научим да мислят, да създават, да намират решения, да разплитат казуси“.
Училището разполага с добре оборудвани кабинети по различните учебни предмети, както и с компютърни зали, ресурсни кабинети, логопедичен кабинет, кабинет на психолога, игротека, столова, фитнес зала, спортен комплекс.
Вярно ли е, че директорът е инвестирал лични средства в обновяването на училищната среда?
„Да, в началото, когато дойдох през 2014 г., защото училището имаше нужда“, отговаря Чавдар Здравчев. Средствата са инвестирани в ремонт на училищната столова, в купуването на интерактивни дъски, реновирането на мебели и купуването на нови. Защо не е изчакал да кандидатства по различните проекти и програми за подобряване на учебната среда? „Защото исках по-бързо да се случат нещата, и успяхме“, отговаря директорът. И веднага добавя, че въпреки това има още много какво да се прави, и продължават в тази посока. Сега поетапно обновяват таваните. Той непрекъснато търси варианти за финансиране, с което да подобри учебната среда. От администрацията на Община Първомай в продължение на години финансират ремонтирането на санитарните възли на СУ „Проф. д-р Асен Златаров“. Здравчев е общински съветник и тази заплата също ползва за текущи нужди на училището.
И резултатът не закъснява. През 2014 г., когато Здравчев става директор, учениците са 520, а сега са 844. Даже в началото на тази учебна година разкриват два нови кабинета, за да могат да поемат нарасналия брой деца. За тяхното обучение се грижат над 90 души персонал, от които педагогическите специалисти са повече от 80.
Всички ученици от начален етап са на целодневна организация на учебния ден с по двама учители. От V до VII клас също се предлага целодневна организация, която обаче е по желание.
Учителите са мотивирани,
познават съвременните тенденции в методиката на обучението по различните учебни предмети и се стремят да отговорят на нуждите, възможностите и способностите на днешното поколение ученици. Приоритет в работата им е използването на новите технологии в образователния процес, проектно базираното обучение и компетентностния подход. Работят с интерактивни дъски, електронни учебници, дигитални приложения и образователни платформи.
„Поне от 6 – 7 години успешно използваме новите технологии, но винаги се опитваме да съчетаваме старото с новото, за да намерим баланса – твърди Чавдар Здравчев. – Сега чета книгата „Винтидж иновация“. Там се казва, че човек никога не трябва да обръща гръб на старото и да използва само новото и модерното. Винаги да използва и стари инструменти наред с новите при реализиране на идеите си. Точно това обмислям да въведем, тъй като в момента проектно базираното обучение е актуално като подход, но и при него можем да разчитаме на тази хубава комбинация от старо и ново. Опитваме се да пробваме от всичко, което е актуално. Но винаги да го съчетаваме с вече изпробваните неща, за които се знае, че работят. За нас водеща е идеята децата да са доволни, после идват родителите и накрая сме ние.“
Училището вече разполага и със STEM център „Дигитални създатели с прогресивно мислене“, в който отново водещи са мисленето и технологиите – тоест пак старото и новото. Идеята е в него да се поставят на учениците казуси от реалния живот, на които те да предлагат решения, прилагайки прогресивно мислене и новите технологии. Центърът, който разполага с работилница с лего конструктори и две компютърни зали, ще се ползва от всички ученици.
Училището е работило и продължава да работи по много проекти, като „Подкрепа за приобщаващо образование“, „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, „Образование за утрешния ден“, „Подкрепа за успех“, както и по националните програми „Заедно в грижата за всеки ученик“, „Участвай и променяй – родителят, активен партньор в училищния живот“, а отскоро и по Програмата за училища посланици на Европейския парламент.
„Много от нашите ученици напускат града, след като завършат. Повечето продължават обучението си – казва директорът. – Някои от тях след това се завръщат в Първомай. Вече имаме ученици, които заминаха, завършиха и се върнаха при нас като учители по информационни технологии, биология, химия, физическо възпитание и спорт и др. Има и такива, които още учат и също искат да се върнат при нас като учители по български език литература, математика, информационни технологии и др.“
Според Чавдар Здравчев има логика в това трудът на педагогическите специалисти и директорите да се оценява на базата на резултатите на децата и учениците. Защото „ние затова сме тук. Това е най-голямата мотивация за учителите. И ако резултатите на децата и учениците нямат значение, се превръщаме в социална институция, а ние сме образователна“.

Your Image Description

Свързани статии:

Образованието на XXI век изисква личностен подход Обречени да успяват Доц. Антоний ГълъбовКомпетентността е умение да съчетаваш възможности Средата трябва да провокира любопитството

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училището трябва да е цветно

Следваща статия

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

Следваща статия
В Славейковото училище има баланс на опит и младост

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

Майстори  на мебели

Майстори на мебели

Те могат. И знаят как

Те могат. И знаят как

Последни публикации

  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"