Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 17, 2022

Училището трябва да е цветно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2022
в Брой 17, 2022
A A
Учениците
обичат да учат
в класната стая на открито. Непосредствено до нея е и опитното поле, където отглеждат зеленчуци,
билки и цветя

Надя КАНТАРЕВА

Ноевци е село, в което рядко идват гости. То е само на 7 километра от Брезник, а жителите му са близо 700 души. Малко е и училището. Не като сграда. В последните осем години броят на учениците не надхвърля 50 заедно с групата от 12 деца в детската градина.
През 2007 г., когато Ивелина Ангелова идва като учителка тук, децата са 120. Тенденцията следва икономическите реалности. Семействата напускат, за да търсят работа в други региони.
Как успяват да запазят училището? По думите на Ивелина Ангелова – днес вече директор на ОУ „Христо Смирненски“, дължи се на желанието на местните жители и подкрепата на Общината. При по-малко ученици бюджетът съответно е по-малък. Общината финансира това, което не достига. Но специално за ремонтите разчитат на собствените си ръце. През лятото учителите имат дежурства – боядисват, почистват, обновяват старите класни стаи. Реставрират над стогодишни чинове, шкафове и маси, останали отпреди пет-шест поколения. Всичко – класни стаи, библиотечни шкафове, рафтовете за музейната сбирка, носи история.
„Училището ни е като музей, но със съвременна атмосфера. Участваме с проекти по национални програми на Министерството на образованието и успяваме да получим това, което е необходимо за качествено обучение. Имаме деца от осем села в общината. Първата година на дистанционното обучение по време на епидемията на всеки две седмици обикаляхме домовете на учениците в различните селища, за да им раздадем печатни материали с уроците. Вече не е така“, уточнява директорката.
По проект „Равен достъп“ и Национална програма ИКТ получават техника, с която обезпечават децата за дистанционното обучение. Купуват и карти за безжичен интернет, защото не навсякъде има достъп до мрежата. По проект „Образование за утрешния ден“ успяват да направят малък компютърен кабинет. На учениците с изразен дефицит на знания и умения сериозна помощ оказва проектът „Подкрепа за успех“, към който са включени от три години.
Невинаги разработените от екипа на ОУ „Хр. Смирненски“ проекти са печеливши. Не успяват, когато кандидатстват за обновяване на библиотеката. Но не вдигат ръце от добрата идея да имат кът за четене, привлекателен за децата. Сами правят открита библиотека от реставрирани (от самите педагози) рафтове, открити на последния етаж на сградата. Наричат я открита, защото е в едно от фоайетата на училището. Старото помещение иска по-сериозен ресурс, а го нямат.
Също по проект, заедно с Общината и фирма от местния бизнес, обновяват с рециклирани материали една от класните стаи. Откриват я преди три години – купуват за нея аквариум с рибка, ще има и хамстер, морско свинче, за да илюстрират на живо уроци по „Човекът и природата“. В двора на училището създават открита класна стая, до нея засаждат опитно поле. В него учениците отглеждат нарисуваните в учебниците билки, зеленчуци, цветя.
Най-новата идея е за клуба по интереси „Млад изследовател“. Определили са вече свободно помещение, ще го преустроят за работилница, в която младите учени от Клуба да правят експериментите си. При лошо време тук ще преместват интегрираните уроци от откритата класна стая.
Като че ли най-атрактивна е музейната сбирка. Повечето експонати в нея са намерени в самата училищна сграда. Показаните уникални документи са отпреди повече от 100 години. Такива са удостоверенията за преместване на ученик през учебната 1898/1899 г. и за назначаване на нов учител през 1923 г. Експонирани са предмети от някогашния клуб по кинематография, старите училищни печати, ученически бележник от 1854/1859 година, дори пощенски плик с оловен печат, църковни книги, спасени при пожара на старата църква в селото. Обособен кът на музиката представя тромпет, винилови плочи… Лично място е отредено на указа за удостояването през 1986 г. на ОУ „Христо Смирненски“ – с. Ноевци, с орден „Кирил и Методий“ – І степен, по повод 100-годишнината от основаването му. Оригинална е идеята буквите от кирилицата да се съчетаят с имената на хан Аспарух, хан Тервел, Христо Ботев, Васил Левски, Найден Геров, Индже войвода, Райна Княгиня, Владимир Димитров, Дечко Узунов…
„Тръгнали сме от килийното училище към църквата в Ноевци. Днес всичко това е част от историята. Искаме да излезем от учебника. Онагледяваме събития и личности, за да почувстват децата миналото, не просто да го приемат
като поредния урок“, обяснява Ивелина Ангелова. Самата тя преподава история. Когато става директор на училището в Ноевци, завършва и начална педагогика. Пътува всеки ден от Брезник, така както и другите осем учители. Допреди три години имало и местни учители, сега всички са от близките градове.
В селското училище класовете са слети – само VII е самостоятелно. Децата от V и VI клас, от III и IV и от I и II клас са заедно в час. Макар и при слети паралелки, учителите смятат, че успяват да дават пълноценно образование, защото вниманието е персонално към всяко дете. Преподавателите така подготвят и разпределят темите, че ако трябва да преподадат нов урок на един клас, за другия подготвят упражнения за самостоятелна работа.
При усвояване на знания много важно е дали ученикът има подкрепяща среда вкъщи. В училището близо 80 на сто от децата са от уязвими групи. Сложно, е когато дете не е било на детска градина например, а тръгва в първи клас. Големият проблем на ОУ „Хр. Смирненски“ е текучеството на учениците. Обикновено те са от семейства на сезонни работници. Ако са намерили работа в тази община, записват ги тук. След време отиват на друго място и съответно децата им напускат училище. Някои се връщат, но са загубили много, изостават от съучениците си. Тук усилията на учителите са насочени преди всичко да им помогнат за социализиране, не само да наваксат учебния материал. Обгрижват ги да са със самочувствие, за да не изостават.
„Плюсът на училището с малко ученици е, че педагозите могат да отделят повече време за индивидуална работа с тях. Истината е, че колегите ми са учители не само по диплома, а по призвание. Имаме дете със специални образователни потребности. Сега е IV клас. Никога не е самó в междучасието, винаги го придружават други деца от класа. След звънеца се връщат в час пак заедно. Вече и на спортното игрище тича със съучениците си. Успяваме, защото ги учим на съпричастност“, споделя с усмивка директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Отложеният юбилей ОУ „Иван Вазов“ – Видин, с дух на новаторство Училище в квартала Копие на Самарското знаме се вее в бургаско школо

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

ОУ „Иван Вазов“ – Видин, с дух на новаторство

Следваща статия

Да научиш децата да мислят и общуват

Следваща статия
Да научиш децата  да мислят и общуват

Да научиш децата да мислят и общуват

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

Майстори  на мебели

Майстори на мебели

Последни публикации

  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"