Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 17, 2022

Училището трябва да е цветно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2022
в Брой 17, 2022
A A
Учениците
обичат да учат
в класната стая на открито. Непосредствено до нея е и опитното поле, където отглеждат зеленчуци,
билки и цветя

Надя КАНТАРЕВА

Ноевци е село, в което рядко идват гости. То е само на 7 километра от Брезник, а жителите му са близо 700 души. Малко е и училището. Не като сграда. В последните осем години броят на учениците не надхвърля 50 заедно с групата от 12 деца в детската градина.
През 2007 г., когато Ивелина Ангелова идва като учителка тук, децата са 120. Тенденцията следва икономическите реалности. Семействата напускат, за да търсят работа в други региони.
Как успяват да запазят училището? По думите на Ивелина Ангелова – днес вече директор на ОУ „Христо Смирненски“, дължи се на желанието на местните жители и подкрепата на Общината. При по-малко ученици бюджетът съответно е по-малък. Общината финансира това, което не достига. Но специално за ремонтите разчитат на собствените си ръце. През лятото учителите имат дежурства – боядисват, почистват, обновяват старите класни стаи. Реставрират над стогодишни чинове, шкафове и маси, останали отпреди пет-шест поколения. Всичко – класни стаи, библиотечни шкафове, рафтовете за музейната сбирка, носи история.
„Училището ни е като музей, но със съвременна атмосфера. Участваме с проекти по национални програми на Министерството на образованието и успяваме да получим това, което е необходимо за качествено обучение. Имаме деца от осем села в общината. Първата година на дистанционното обучение по време на епидемията на всеки две седмици обикаляхме домовете на учениците в различните селища, за да им раздадем печатни материали с уроците. Вече не е така“, уточнява директорката.
По проект „Равен достъп“ и Национална програма ИКТ получават техника, с която обезпечават децата за дистанционното обучение. Купуват и карти за безжичен интернет, защото не навсякъде има достъп до мрежата. По проект „Образование за утрешния ден“ успяват да направят малък компютърен кабинет. На учениците с изразен дефицит на знания и умения сериозна помощ оказва проектът „Подкрепа за успех“, към който са включени от три години.
Невинаги разработените от екипа на ОУ „Хр. Смирненски“ проекти са печеливши. Не успяват, когато кандидатстват за обновяване на библиотеката. Но не вдигат ръце от добрата идея да имат кът за четене, привлекателен за децата. Сами правят открита библиотека от реставрирани (от самите педагози) рафтове, открити на последния етаж на сградата. Наричат я открита, защото е в едно от фоайетата на училището. Старото помещение иска по-сериозен ресурс, а го нямат.
Също по проект, заедно с Общината и фирма от местния бизнес, обновяват с рециклирани материали една от класните стаи. Откриват я преди три години – купуват за нея аквариум с рибка, ще има и хамстер, морско свинче, за да илюстрират на живо уроци по „Човекът и природата“. В двора на училището създават открита класна стая, до нея засаждат опитно поле. В него учениците отглеждат нарисуваните в учебниците билки, зеленчуци, цветя.
Най-новата идея е за клуба по интереси „Млад изследовател“. Определили са вече свободно помещение, ще го преустроят за работилница, в която младите учени от Клуба да правят експериментите си. При лошо време тук ще преместват интегрираните уроци от откритата класна стая.
Като че ли най-атрактивна е музейната сбирка. Повечето експонати в нея са намерени в самата училищна сграда. Показаните уникални документи са отпреди повече от 100 години. Такива са удостоверенията за преместване на ученик през учебната 1898/1899 г. и за назначаване на нов учител през 1923 г. Експонирани са предмети от някогашния клуб по кинематография, старите училищни печати, ученически бележник от 1854/1859 година, дори пощенски плик с оловен печат, църковни книги, спасени при пожара на старата църква в селото. Обособен кът на музиката представя тромпет, винилови плочи… Лично място е отредено на указа за удостояването през 1986 г. на ОУ „Христо Смирненски“ – с. Ноевци, с орден „Кирил и Методий“ – І степен, по повод 100-годишнината от основаването му. Оригинална е идеята буквите от кирилицата да се съчетаят с имената на хан Аспарух, хан Тервел, Христо Ботев, Васил Левски, Найден Геров, Индже войвода, Райна Княгиня, Владимир Димитров, Дечко Узунов…
„Тръгнали сме от килийното училище към църквата в Ноевци. Днес всичко това е част от историята. Искаме да излезем от учебника. Онагледяваме събития и личности, за да почувстват децата миналото, не просто да го приемат
като поредния урок“, обяснява Ивелина Ангелова. Самата тя преподава история. Когато става директор на училището в Ноевци, завършва и начална педагогика. Пътува всеки ден от Брезник, така както и другите осем учители. Допреди три години имало и местни учители, сега всички са от близките градове.
В селското училище класовете са слети – само VII е самостоятелно. Децата от V и VI клас, от III и IV и от I и II клас са заедно в час. Макар и при слети паралелки, учителите смятат, че успяват да дават пълноценно образование, защото вниманието е персонално към всяко дете. Преподавателите така подготвят и разпределят темите, че ако трябва да преподадат нов урок на един клас, за другия подготвят упражнения за самостоятелна работа.
При усвояване на знания много важно е дали ученикът има подкрепяща среда вкъщи. В училището близо 80 на сто от децата са от уязвими групи. Сложно, е когато дете не е било на детска градина например, а тръгва в първи клас. Големият проблем на ОУ „Хр. Смирненски“ е текучеството на учениците. Обикновено те са от семейства на сезонни работници. Ако са намерили работа в тази община, записват ги тук. След време отиват на друго място и съответно децата им напускат училище. Някои се връщат, но са загубили много, изостават от съучениците си. Тук усилията на учителите са насочени преди всичко да им помогнат за социализиране, не само да наваксат учебния материал. Обгрижват ги да са със самочувствие, за да не изостават.
„Плюсът на училището с малко ученици е, че педагозите могат да отделят повече време за индивидуална работа с тях. Истината е, че колегите ми са учители не само по диплома, а по призвание. Имаме дете със специални образователни потребности. Сега е IV клас. Никога не е самó в междучасието, винаги го придружават други деца от класа. След звънеца се връщат в час пак заедно. Вече и на спортното игрище тича със съучениците си. Успяваме, защото ги учим на съпричастност“, споделя с усмивка директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Отложеният юбилей ОУ „Иван Вазов“ – Видин, с дух на новаторство Училище в квартала Копие на Самарското знаме се вее в бургаско школо

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

ОУ „Иван Вазов“ – Видин, с дух на новаторство

Следваща статия

Да научиш децата да мислят и общуват

Следваща статия
Да научиш децата  да мислят и общуват

Да научиш децата да мислят и общуват

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

Майстори  на мебели

Майстори на мебели

Последни публикации

  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"