Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 21, 2022

Наесен с актуализирани учебни програми

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-05-2022
в Брой 21, 2022
A A

Учебните програми ще бъдат актуализирани за началото на новата учебна година. Това заяви министърът на образованието и науката акад. Николай Денков пред БНТ. По думите му нови учебници ще отнемат повече време.
Министърът подчерта, че прегледът на учебните програми вече е към края си. „Ще използваме лятото, за да ги променим, така че съдържателно да имаме това, което трябва да залегне в учебниците. Успоредно развиваме и средствата – електронния облак с безплатни ресурси и квалификациите на учителите, за да могат да ги използват“, обясни акад. Денков. По повод проучванията на МОН относно учебниците той коментира, че като проблем се очертава несъгласуването на материала с възрастта на децата. В много случаи учители и ученици казват, че съдържанието не е ясно подбрано и е поднесено на неподходящ за децата академичен стил. Те често не разбират защо се учи едно или друго нещо, и това намалява мотивацията им. А в много случаи децата се загубват при прехода от интегрални предмети към отделни дисциплини.
„Този академичен стил затруднява и децата,
и учителите, и родителите. Затова в прегледа на програмите водещи са учителите, за да преценят кое е разбираемо, кое не е, в коя възраст могат децата да го осъзнаят, как да се свърже един предмет с друг“, подчерта акад. Денков.
Той допълни, че трябва да се осигурят повече материали на по-високо ниво за всички деца.
И най-бързият път за това са електронните ресурси. Затова и приоритетно е стартирано изграждането на електронната платформа, която от 15 септември би трябвало да е достъпна за всички ученици.
„Материалът, който се преподава в училище, трябва да бъде разбираем за всички деца, които полагат усилия“, обясни министърът. Според него целта е да се наблегне на това, което развива уменията – да мислиш, да формулираш тези, да ги защитиш и представиш по съответния начин. „Идеята е не да се опрости материалът, а да се промени целта на самото образование“, категоричен е министър Денков.
„Ще видим как ще завърши дискусията със социалните партньори относно промяна в началото и продължителността на учебната година. За мен приоритет е какво е най-полезно за децата. Аргументите, които чувам против започването на учебната година по-рано, са неубедителни. Може ли да бъде по-важно лятното море за тях от това, че учат месеци по-малко от своите връстници в други държави. Как ще бъдат конкурентни?“, отбеляза министърът на образованието и науката.
Лансираните към момента промени предвиждат начало на учебната година на 7 септември, като дните от тази седмица повече се използват за един по-ритмичен цикъл учене – ваканция. Предвиждат се допълнително и две седмици в края на I до VI клас за затвърдяване на материала, за проектно обучение, за излизане сред природата. Така от I до III клас децата ще учат до 15 юни, а от IV до VI клас да са до 30 юни.
Пред бТВ министър Денков обяви, че около 5%, или близо 44 хил. деца, не посещават образователните институции. „В редица общности няма усещането, че образованието е нещо, което ще даде на децата им по-добро бъдеще. Там борбата е да разберат, че образованието и успехът в живота са свързани. И усилията на учителите и директорите са огромни. Там, където има подход и система, те успяват“, коментира той.
Заплатите на педагозите в средното образование за следващата календарна година със сигурност ще бъдат актуализирани, анонсира министър Денков. Целта е те да се поддържат на ниво 125% от средната работна заплата. По думите му към момента няма проблем с покриването на режийни разходи на образователните институции. За актуализацията на бюджета ще се направи преглед на настоящата ситуация, така че да се осигурят средства за новата учебна година.
По отношение на висшите училища министър Денков заяви, че бюджетът за висше образование е увеличен с 10% тази година. Пред бТВ той обясни, че ще има промяна в бюджета за тази година, в който отпускането на допълнителни 20 млн. лв. на държавните висши училища е обвързано с промяна на правилниците им съобразно новите критерии и методика за атестиране на академичния състав, предложени с решение на МС. „В същото време, ще предложа промени в Закона за висше образование, където е мястото на такава реформа“, каза министърът.

Your Image Description

Свързани статии:

Най-малко 1724 лв. заплата за директорите Наградиха 25 млади учени от БАН Творчески и логически задачи на НВО в IV клас Състезания по грамотност на Базара на книгата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Оцеляли или оцелели

Следваща статия

Най-малко 1724 лв. заплата за директорите

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Най-малко 1724 лв. заплата за директорите

Наградиха 25 млади учени от БАН

Наградиха 25 млади учени от БАН

В ход е дигиталното обучение

Творчески и логически задачи на НВО в IV клас

Последни публикации

  • Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма
  • Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа
  • Един учебен час… по дантела
  • Учени отгледаха модел на човешки мозък
  • Социални техники и изкуства на личността
  • Децата на Родопите – пазители на традициите
  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ
  • България с четири отличия на Международната олимпиада по икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"