Интерактивни дъски повишават интереса на учениците в ПГ по хранене и земеделие „Д. Менделеев“ – Лом
Стоян СТОЯНОВ
За да се промени професионалното образование, трябва да се променят изискванията за назначаване на работа. Необходими са законодателни промени, така че подобно на редица страни от ЕС да не можеш да упражняваш дадена професия, ако нямаш документ за това. Искаме качествено обслужване – например в магазина и в ресторанта, но там продължават да се назначават хора без познания и подготовка.“
Това споделя пред „Аз-буки“ Захари Замфиров, директор на Професионалната гимназия по хранене и земеделие „Д. Менделеев“ – Лом. И добавя, че е важно на българския пазар на труда да се ценят издаваните от професионалните гимназии документи. „Това много ще помогне не само за професионалното образование в специалностите, в които обучаваме – бармани, сервитьори, готвачи и продавач консултанти, но и за други професии от сферата на услугите. Защото сега отива някой на двуседмичен курс и после започва да подстригва, да прави маникюр и да татуира“, отбелязва събеседникът ми.
По думите му, важна е и още една промяна – отношението на работодателите към техните служители. Заедно с неговите колеги и учениците виждат какво е то в други европейски държави по време на мобилностите по програма „Еразъм“.
„Само за месец, работейки в Брага, Португалия, например почти всички работодатели предложиха на нашите ученици да ги вземат на работа.
А подобно различно отношение е стимул за възпитаниците ни, 90% от които са билингви от уязвими групи. В крайна сметка, може да се окаже, че подготвяме кадри, които се реализират не толкова на българския пазар, колкото отиват на европейския пазар на труда“, казва той.
Гимназията участва с проекти по програма „Еразъм“ от 2008 г. Досега има реализирани
9 мобилности на ученици и учители в редица държави – Великобритания, Испания, Турция и Португалия. По време на стажовете там те усвояват нови знания и умения.
„От миналата година сме училище с акредитация по Европейската програма, което улес-
нява работата ни. След Брага през 2021 г. предстои мобилност в Малага, Испания.
А догодина отново ще се върнем в Португалия. Включваме се във всякакви инициативи и дейности, които са свързани с специалностите ни и с професионална подготовка“, разказва още директорът Замфиров. Гимназията участва и в проект „Ученически практики“.
През настоящата учебна година в ПГХЗ „Д. Менделеев“ – Лом, се обучават 189 ученици. За съжаление, броят им намалява в последните години заради демографските тенденции в Северозападна България. Едно от предизвикателствата пред екипа на гимназията е недостатъчната подготовка на голяма част от учениците в основното образование, което налага с тях да се работи допълнително, за да се наваксат, доколкото може, натрупани през годините образователни дефицити.
„Убедено мога да заявя, че в последните десетина години държавните зрелостни изпити са може би най-следените, строги и честни изпити в страната. И нашите ученици успяват да се справят. Разбира се, може да има много по-добри резултати, ако я има основата, върху която екипът ни да надгражда“, коментира събеседникът ми. Отбелязва още, че едва ли е единственият директор в страната, който алармира за опасността от това, че по закон децата до IV клас не могат да повтарят, ако не се справят. „Когато не се справят с четенето и писането в V клас, те няма как да се подготвят по нито един предмет. И с годините пропуските се задълбочават“, казва Замфиров.
За следващата учебна година в гимназията планират прием на две паралелки с обучение по досегашните професии „Търговски представител“ и „Ресторантьор“, по които подготвят търсени от работодателите кадри в сферата на обслужването.
За 2023 г. обмислят замяна на първата професия с друга, по-привлекателна, от същото направление. Именно поради неатрактивност за младежите преди години отпадат паралелките по специалностите „Лозаро-винар“ и „Агроеколог“, макар регионът да е земеделски.
Колкото до партньорствата с бизнеса, директорът Замфиров казва, че поддържат контакти с почти всички работодатели в сферата на услугите в Лом и региона. На този етап не вижда възможност за предлагане на дуално обучение. За това е необходим стабилен партньор с дългогодишен и сериозен бизнес, който може да прогнозира в годините напред от какви кадри ще има необходимост.
„В последните две години направихме много ремонти на училищната база. Реновирахме санитарните помещения, физкултурния салон и спортни площадки. Изградихме отделно фитнес, площадка за шах на открито, игрища за плажен волейбол и за бадминтон. Подменихме и осветлението на училището. А тази година сменихме и всички чинове, маси и столове в класните стаи“, изрежда директорът. Гимназията разполага и с учебен ресторант с голяма кухня и зала за сервиране. Следващата задача е обновяване на настилката на училищния двор.
Друга придобивка, която подобрява учебната среда, подпомага обучението и привлича учениците, е поставянето на интерактивни дъски в класните стаи. „Те помагат много в работата на колегите и променят интереса на децата. Защото те са свикнали с подобни електронни устройства и са част от едно поколение, което по-лесно възприема информацията визуално“, казва директорът.
Екипът на гимназията се състои от 20 преподаватели. „В момента моята идея е подмладяване. Имам четирима преподаватели пред взимане на държавните изпити. Насърчаваме младите. Трудно е, но сме с най-високите заплати в общината и това ни прави атрактивни на пазара на труда“, споделя Замфиров, който от две години ръководи гимназията, която завършва и в която преподава вече 28 години. В екипа се държи и на квалификацията, като педагозите се включват в различни обучителни курсове.
Акцент в работата на учителите е и приобщаването на децата от уязвими групи и със специални образователни потребности.
„Имаме назначен ресурсен учител, през годините с децата работят и специалисти от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Монтана. Но основната работа се пада на колегите учители. Може би най-големият успех е работата с другите ученици, които да приемат и да приобщят своите връстници със специални потребности.
И те наистина помагат в работата с тях“, разказва директорът.
В заниманията по интереси преобладават групите за песни, танци и спорт. „Участваме в състезания на регионално и национално ниво, в благотворителни мероприятия. Нашите ученици много обичат изявите от всякакъв характер. Участват в различни конкурси и в спортни състезания по футбол, лека атлетика и тенис на маса“, казва събеседникът ми. Възпитаници на гимназията се включват и в регионалното състезание в Благоевград по професии в категориите за „Най-добър млад готвач“ и „Най-добър млад сервитьор“. Една от тях се класира за националния кръг в София в надпреварата за сервитьори.
„Участвахме и в инициатива на читалище „Постоянство“ – Лом, за преписване на „История славянобългарска“ във връзка с обявяването на 2022-ра за година на Паисий Хилендарски. Задачата бе посрещната с много ентусиазъм от учениците ни. Справиха се с отредените им страници само за два дни. В деня на библиотекаря – 11 май, на официална церемония преписът беше подарен на читалищната библиотека, а две наши ученички бяха отличени за работата си“, информира директорът. Отбелязва още, че училището участва и в Коледния базар със собствен щанд. Допринася и за провеждането на редица събития, организирани от Общината.
Професионалната гимназия се включва и в проекти, финансирани по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ и насочени към осигуряването на достъп до качествено образование и интегриране в образователната система на деца и ученици от маргинализирани общности. В техните рамки се осигурява допълнително обучение за учениците, обмяна на опит и добри практики с други образователни институции. А по една от тях се предвижда издаване на каталог и диск „Ромски и български ястия за общите ни празници и делници“.
„Не очаквам проблеми на предстоящите държавни зрелостни изпити, на които втората матура задължително ще бъде по професионална подготовка. Ще заложим на начина, по който досега възпитаниците ни са се явявали на тези изпити. Защото новите два варианта – тестове и защита на дипломна работа, на този етап не са най-подходящите за нашите ученици“, коментира още събеседникът ми.
В заключение казва, че близо 90% от възпитаниците на гимназията заминават зад граница след завършване на средното си образование. „Тук не става дума само за нашите ученици. Просто Северозападна България върви към Западна Европа. Част от тях работят по специалнос-
тите си, други избират друг път на реализация. Разбира се, има и наши ученици, които продължават образованието по специалността си – най-вече в Университета по хранителни технологии в Пловдив“, обобщава директорът на ПГХЗ – Лом.
А относно дебатите „за“ и „против“ мандатността на директорите е категоричен, че я подкрепя по принцип, но тя не бива да е самоцел. „Необходимо е атестиране и там, където колеги не се справят, да се потърси смяна. Но съм против въвеждането на самоцелна мандатност. Защото къде е гаранцията, че този, който те смени, ще се справи по-добре“, смята Замфиров.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg