Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 22, 2022

Малки стъпки към природните науки

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-06-2022
в Брой 22, 2022
A A

Три детски градини въвеждат през тази учебна година пилотно обучение в сферата на роботиката и точните науки STEАM – за развиване уменията на децата в петте ключови направления: наука (S), технология (T), инженерство (E), изкуства (A) и математика (M). Проектът е по образователна програма, насочена към деца от 4- до 6-годишна възраст. Той се осъществява от Центъра за творческо обучение, като тази учебна година темата е „Транспорт и доставки“. През следващите години темите ще бъдат други.

Децата от русенската ДГ „Звездица“ демонстрират въображение и сръчност при създаването на различни обекти по време на тематична работилница

Антоанета НАЙДЕНОВА

Малчуганите от II до IV група от детските градини „Чебурашка“ в София и „Детелина“ и „Звездица“ от Русе участваха в по 10 тематични работилници, по време на които работят в екипи, обсъждат, проектират и изграждат тематични модели, решават различни предизвикателства от реалния живот. Те са свързани с пренасянето на пратки, как се сортират и как после се транспортират по целия свят.
В ДГ. „Чебурашка“ и в ДГ „Звездица“ се провеждат финални състезания, на които децата показват какво са научили.
Целта на пилотната програма е да разпали любопитството на децата, да подпомогне тяхното развитие, както и уменията им за критично мислене, за кодиране и проектиране чрез забавно практическо обучение по STEАM и роботика с помощта на LEGO DUPLO тухлички. По време на заниманията се стимулират също откривателството, приобщаването, иновациите, работата в екип и забавлението при работата с най-малките.
„25 деца от нашата детска градина от II до IV група участваха във финалното състезание на 26 май. Те бяха разпределени в 5 отбора с по 5 деца и техните родители – разказва пред „Аз-буки“ директорът на русенската ДГ „Звездица“ Райна Великова. – Всеки отбор имаше свое име и трябваше да направи различни обекти, след което да ги транспортира до различни дестинации по света – от Южния до Северния полюс. Беше забавно и за децата, и за родителите, доста интересни неща се получиха.
Сред най-интересните са люлка за възрастни, иновативна рампа за транспортиране на доставки, както и сал, на който мече превозва конче и коте от единия до другия полюс. Много бяха забавните неща. Всяко дете има толкова идеи и свой собствен свят, който пресъздава с лего и обяснява какво точно е направило. Майките и татковците също бяха много изненадани какво могат децата им, защото вкъщи не всички имат лего. Това е много полезна за децата дейност, която развива не само моториката, а и въображението им.“
През цялото време на състезанието отборите са наблюдавани и оценявани от компетентно жури. Част от него са представителите на Центъра за творческо обучение Силвия Дечева и Венета Михайлова и началникът отдел „Образование, спорт и младежки дейности“ към Община Русе Таня Тодорова. Тя оценява работата на екипите, задава и много уточняващи въпроси на децата, като получава и куп интересни и изненадващи отговори. Силвия Дечева връчва и сертификати на всяко дете.
„Накрая всички бяха победители, разбира се – казва Райна Великова. – В предучилищна възраст оценката винаги трябва да е положителна и по-
ощрителна, за да мотивира децата и да им даде криле. Всички си тръгнаха със сертификати и награда – ученическа раничка, за да подготвим тези, които наесен ще тръгват на училище. Получи се истински празник на двора, с музика, флагчета, балони и масички за конструкторите.“
220 деца се обучават в ДГ „Звездица“, която е разположена в две сгради. Всички учители и възпитатели, които не са на смяна, съдействат на отборите и почти целият персонал се включва в празничното събитие. Децата от вторите групи, които са на 4 години, също се включват в пилотния проект, защото въпреки че са мънички, също са доста изобретателни. Всички деца много обичат да работят с лего конструкторите, и сами питат кога ще играят. Възприемат го като вид награда. Във всяка сграда на ДГ „Звездица“ има лего център, в който децата ходят на групи по график и се занимават, обучават и забавляват.
От Центъра за творческо обучение за участието в пилотния проект подаряват по 5 дискавъри комплекта „Лего“ на трите детски градини, но те си имат и други.
Община Русе е втората община в страната, която въвежда във всичките си 19 детски градини ученията „чрез игра“ и „чрез правене“, за да може всяко дете да развива дигиталните си умения от най-ранна детска възраст. На какво се дължи това?
„Зам.-кметът по хуманитарни дейности Енчо Енчев е инициатор за въвеждането на STEM обучението в детските градини – обяснява Райна Великова. – Той е много отворен за нови и иновативни подходи и практики и ни подкрепя във всяко начинание. Образованието се цени, затова при нас се получават нещата и вървим напред.“
На турнира по конструиране с деца и родители в ДГ „Звездица“ са поканени и гостуват и техните колеги от русенската ДГ „Детелина“, директорът Елена Славчева и главният учител.
През април в ДГ „Детелина“ деца и учители, разпределени в екипи, участват в открита игрова сесия на тема „Да транспортираме“. Децата проучват как се транспортират пратките и какви връзки да се използват. Строят и разиграват различни начини за товарене и разтоварване на пратки. Чрез игрово обучение създават решения и разрешават проблемите в екип. Гости на открития урок са началникът на отдел „Образование, спорт и младежки дейности“ в Община Русе Таня Тодорова, Валентина Венкова от Центъра за творческо обучение, както и представители от другите две детски градини, включени в проекта – ДГ „Чебурашка“ – София, и русенската ДГ „Звездица“, с които споделят опит.
„Колеги ходиха в Русе през април и представиха нашата работа, а русенските педагози направиха демонстрации на работата с децата при тях“, казва директорът на столичната 10. ДГ „Чебурашка“ Мария Шонева. И добавя, че при тях финалното състезание се провежда на 18 май.
В „Чебурашка“ внедряването на пилотния проект става в рамките на друг техен проект по НП „Успяваме заедно“ на МОН по модула за иновативна детска градина, по който печелят с проекта „С малки стъпки в STEM“. По него закупуват комплекти „Лего“ и получават методическа помощ от Центъра за творческо обучение.
По проекта „С малки стъпки в STEM“ в ДГ„Чебурашка“ е предвидено в отборите да бъдат включени деца с изявени дарби в конструирането и математиката, както и към тях да бъдат социализирани и приобщени деца със специални образователни потребности. Затова правят два отбора с по 6 деца от третите групи на детската градина, като във всеки от тях участват и по две деца със специални потребности.
По време на финалното състезание демонстрация пред родителите и експерти от Центъра за творческо обучение децата представят идеите си и това, което са конструирали. Задачата им е да направят сортировъчен център и да построят средствата за транспорт на пратките по суша, въздух и вода, както и да направят рампи за товарене на стоките на превозните средства и да намерят иновативни пътища, по които да ги придвижат до крайната точка.
„Имаме набор от лего комплекти и от предишни години и всички деца се занимават с тях – казва Мария Шонева. – Много им е интересно и бързо се ориентират в работата с тези комплекти.“
В ДГ„Чебурашка“ се обучават общо 264 децата, като 48 от тях са в две яслени групи.
Проектът на Центъра за творческо обучение FIRST LEGO League Discover е въведен пилотно при децата от 4 до 6 години в детските градини „Чебурашка“ в София, „Детелина“ и „Звездица“ от Русе през тази учебна година, но впоследствие към него се присъединяват и други частни и общински столични детски градини.

Your Image Description

Свързани статии:

Внимавахме в час, затова знаем Личният пример е големият урок Над 500 ямболски ученици мерят сили по гимнастика Ученици изградиха соларна станция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Талантът се гради в екип

Следваща статия

Носители на духа на новия свят

Следваща статия
Носители на духа  на новия свят

Носители на духа на новия свят

Път към бъдещето  с устои в традициите

Път към бъдещето с устои в традициите

Приобщаващото образование – 15 години по-късно

Приобщаващото образование – 15 години по-късно

Последни публикации

  • Уроци по доброта в училище
  • Важното е децата да бъдат добри хора
  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"