Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 23, 2022

По-ниски резултати на НВО в IV клас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-06-2022
в Брой 23, 2022
A A

Отстъпление в резултатите и по БЕЛ, и по математика се регистрира на НВО в IV клас. Тази година четвъртокласниците са постигнали средно 70,46 точки от 100 по БЕЛ, като преди година средният резултат е бил 74,5 точки. По математика спадът е по-голям – от средно 63,14% точки през 2021 г. на 57,33 точки през настоящата. По скалата за превръщане на точките в оценки това означава оценка „много добър“ по БЕЛ и „добър“ по математика, обобщават от МОН. Над 53 000 ученици се явиха на изпитите, проведени на 26 и на 27 май.
Данните показват, че 8,5% са слабите оценки по БЕЛ, 4,47% – са средни, 12,79% – добри, 40,15% – много добри, и 34,09% – отлични. По математика отличните оценки са 19,92%, като сравними с тях са и получените слаби оценки – 17,08%. Оценка „среден“ са получили 12,46% от четвъртокласниците, „добър“ – 25,3%, и „много добър“ – 25,24%.
С максимален брой точки са оценени 1427 изпитни работи, а 6772 деца имат отлични оценки (над 5,50)
и по двата предмета. Трима ученици са постигнали максималните 100 точки и на двата изпита.
Няма сериозни размествания и в подредбата на регионите по резултати. Отново начело са област Смолян (79,27 т. по БЕЛ и 66,49 т. по математика) и София-град (78,77 и 67,56 т.). Следват ги Варна (74,91 и 61,81 т.), Благоевград (73,34 и 57,97 т.) и резултатите от чужбина (72,71 и 52,92 т.). В края на класацията са областите Ловеч (61,79 и 50,33 т.), Кърджали (61,43 и 48,65 т.) и Сливен (54,39 и 42,99 т.).
От МОН посочват, че влияние върху резултатите оказва и по-дългият период на онлайн обучение заради пандемията от COVID-19. За този випуск това са три поредни години, макар че бяха положени максимални усилия през тази учебна година децата от началните класове да учат колкото е възможно по-дълго присъствено.
Върху резултата се отразяват и някои промени в самите тестове за НВО –
с всяка следваща година те изискват все повече мислене, съобразителност, справяне с практически ситуации, умение за пренос на наученото в нов контекст. Това предполага повече усилия и постоянство при усвояването на материала.
Общият резултат потвърждава наблюденията от международните изследвания PIRLS и TIMSS, че българските четвъртокласници се справят над средното равнище в сравнение със своите връстници в други страни, отбелязват от МОН. Отчита се и тенденцията повече ученици да имат пълен брой точки на отворените въпроси, отколкото на затворените. Това показва напредък при най-важните умения – да мислят, да решават задачи, да четат и създават текст.
Резултатите от изпитите доказват за пореден път, че по математика учениците се справят най-трудно с геометрията, пространственото мислене и практическо прилагане на наученото в реални ситуации. По български език се забелязва обедняване на речника на децата. Все повече са думите, чието значение голяма част от учениците не знаят. Най-голямо предизвикателство остава правописът на степенувани прилагателни имена и на съгласни пред беззвучни в средата на думата.
Предстоят анализи на регионално и на училищно равнище, както и набелязване на конкретни стъпки за преодоляване на пропуските. Това с особена сила се отнася за училищата, в които има ученици с
0 точки и на двата изпита – 24 деца общо за страната, както и ученици с 0 точки на един от двата изпита – общо 213 деца. Тревожно е също, че 3477, или около 6% от всички четвъртокласници не са постигнали минимума от 30 точки за „среден 3“ и на двата изпита, посочват от МОН.
От тази година МОН въвежда единна скала за превръщане на броя точки в оценки по шестобалната система. Тя ще важи както за НВО в IV клас, така и за ДЗИ. Така вече „Среден 3“ се получава при постигнати 30% от максималния брой точки. Съпоставимостта на резултатите между отделните випуски се прави през броя точки.
Оценка „Слаб“ се поставя за резултат до 29 т., „Среден“ – от 30 до 40,5 т.,
„Добър“ – от 41 до 62 т., „Мн. Добър“ – от 62,5 до 83,5 т., и „Отличен“ – от 84 до 100 т.

 

Акад. Николай Денков, министър на образованието и науката:

„Отнасям се със съвсем прагматичен подход към тези резултати. Да, част от децата не знаят достатъчно и това не е новина. Същия разговор водихме и миналата година. Другите деца, част от тях са много добре,
имат петици и шестици. Виждате, че имаше над 6000 деца, които имат шестици и по двата предмета. Резултатите са такива, каквито може да очакваме при сегашната образователна система. Въпросът е как да подобрим образованието, за да бъдат резултатите по-добри
през следващите години.“ Това коментира министърът на образованието и науката акад. Николай Денков по повод резултатите от НВО в IV клас, съобщава БНР.
Той обяви още, че прегледът на учебните програми ще продължи и през лятото. На
въпрос дали математиката не е твърде сложна за децата, министърът отговори: „Точно затова правим преглед на учебните програми – изключително тежка обемна задача, която ще отнеме време. Но е важна, за да подобрим образователната система, да учат децата това, което е разбираемо, което е интересно. Разбира се, тя ще даде резултат догодина, по-догодина, този тип промени изискват време, за да се видят резултати.
Очевидно има проблем с математиката, но трябва да се каже точно какъв е проблемът и как трябва да бъде решен. Затова правим прегледа с информация и от учители, и от родители, и от ученици, за да можем да дефинираме, че не просто „математиката е трудна“, а точно кои раздели и в точно кои години има проблем с тях. И да решим какво да правим. Дали те ще се преместват в по-горни класове, дали отиват в профилираната подготовка, или изпадат изцяло, защото са твърде обемисти и не са толкова необходими на децата. Това е много експертен разговор“, заяви министърът.

Your Image Description

Свързани статии:

Спечелихме Евроолимпиада по статистика 10 209 деца класирани за I клас в столицата 20 млн. лв. за държавните висши училища Физика и околна среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

За ударението при някои думи от гръцки на -ия

Следваща статия

Спечелихме Евроолимпиада по статистика

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Спечелихме Евроолимпиада по статистика

В ход е дигиталното обучение

10 209 деца класирани за I клас в столицата

В ход е дигиталното обучение

„Добър 4,05“ на матурата по БЕЛ

Последни публикации

  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"