Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 23, 2022

Всяко дете „узрява“ за интеграция по различно време

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-06-2022
в Брой 23, 2022
A A
Жулиета Петкова,
директор

Зина СОКОЛОВА

Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“ във Варна
е най-старото по рода си у нас. Основано е през 1905 г. от тогавашния министър на просвещението проф. д-р Иван Шишманов.
„Като негови последователи и хора, които се гордеят със своето училище, преди няколко години основахме музей на образованието за зрително затруднените. Така почитаме проф. Шишманов и всички колеги, които са работили и работят тук – казва неговата директорка Жулиета Петкова. – Екипът е изключително горд, че с взаимни усилия съумява да работи с деца с нарушено зрение и интелект в норма и деца с нарушено зрение и с множество увреждания. Под множество увреждания визирам различна степен на умствена изостаналост – умерена, тежка и дълбока, аутизъм и аутистичен спектър, различни синдроми, детска церебрална парализа, поведенчески проблеми, различни малформации.“
За работата на колектива говори и оценката на Министерството на образованието и науката, което тази година удостои Жулиета Петкова с наградата „Св. Иван Рилски“. Училището получава и наградата на Община Варна за „Колектив на годината“ в системата на средното образование.
„Тези отличия са оценка за труда на екипа, който се справя с всички всекидневни предизвикателства – подчертава директорката. – Първи във Варна направихме външна класна стая по време на ковид пандемията. На децата много им харесва да са на открито. Те стоят прекалено дълго пред компютрите и е много полезно да са навън, сред природата. Направихме и тактилна пътека с различни текстури и с ароматерапевтични растения. Преди два месеца открихме в училището и първата солна стая за халотерапия, която оказва изключително благоприятно въздействие при неврологични, кожни и белодробни проблеми. Радваме се, че успяхме да направим тази толкова необходима за нас стая.“
Жулиета Петкова работи тук от 1995 г. – първо три години като възпитател, пет години е учител на първата паралелка за деца с множество увреждания в страната. Осем години е изпълнявала длъжността заместник-директор по учебната дейност. Директор е от 2011 г. Завършва „Специална педагогика“ в Пловдивския университет, след това – Софийския университет. После попада в това училище, което се оказа нейното второ семейство.
Тук се обучават ученици от I до XII клас. Училището осигурява ресурсно подпомагане и на всички ученици с интелект в норма, които са включени в образователната система в масовите училища. Те учат по стандартните учебници с тази разлика, че за тях се изготвят и отпечатват учебници на брайл или с увеличен шрифт – за слабовиждащите ученици. Ресурсни учители ги подпомагат на място и работят с техните учители и родители. И ако се налага, адаптират учебни материали и пособия, за да могат учениците да се справят максимално добре.
Приобщаването е деликатен и дълъг процес, категорични са педагозите. Екипът започва работа с родителите още когато децата са между 0 и 6 години. Ресурсните учители ги издирват по домовете им или в детските градини. Те са в помощ на родителите, които при раждането на детето могат да изпаднат в отчаяние. Целта е да знаят, че не са сами, да знаят, че има кой да им помогне потенциалът на детето да бъде развит в максимална степен.

„Заедно по ноти“ е проект, в който се използва музикалното съоръжение мегапиано – уникално за България
и Източна Европа. То има 7 октави. На инструмента се свири с крака, като движенията преминават в танц

„Всяко дете „узрява“ за интеграция по различно време – подчертава Жулиета Петкова. – Някои могат да се интегрират още в първи клас, други – не, защото при тях определени процеси протичат по-бавно. Но те могат да се интегрират в IV клас, когато научат брайловата азбука и са вече ограмотени.
А това ограмотяване е дълъг и сложен процес, докато пръстчетата на всяко дете станат очички, които четат брайл. Сензитивността на всяко дете е различна и затова процесът протича различно.“
Основното предизвикателство пред педагозите е обучението на деца с множество увреждания. От 1998 г. в училището е открита първата паралелка за тях. През тази учебна година от общо 24 паралелки 22 са за деца с множество увреждания. Напливът към училището е голям и през новата учебна година вместо една ще бъдат формирани три паралелки. В учебната програма, по която работят учениците с нарушено зрение и множество увреждания, освен специалните предмети по зрително подпомагане, ориентиране и мобилност и всекидневни умения, освен индивидуалната им програма, каквато има всяко дете, те имат и много терапии – арттерапия, хидротерапия, хипотерапия (лечебна физкултура чрез езда и общуване с коне), халотерапия в солната стая.
Преди три години за първи път е създадена професионална паралелка в направление „Озеленяване и цветарство“ за ученици с нарушено зрение и множество увреждания. Родителите са изключително горди, че децата им са в такава паралелка. Освен терапевтичния ефект от работата с пръстта, което подпомага развитието на фината моторика, засаждането и отглеждането на едно цвете носи голямо задоволство у децата, че са постигнали и направили нещо. Позитивното отношение на колектива към всяко дете, към родителите е изключително важно. Единствено с много любов и търпение се постигат резултати, категорична е директорката.
„Осигуряваме обучение на всички деца на територията на Варна и не само – казва Жулиета Петкова. – Има родители, които се преместват да живеят в града ни само и само детето им да посещава нашето училище, за да получава квалифицирано обучение, съответстващо на неговите дефицити. За съжаление, все повече деца в световен мащаб се раждат с по-тежки и комбинирани увреждания, сочат статистиките. Понякога се оказва, че зрението е най-малкият проблем на тези деца. Но правилото е, че няма необучаеми деца. Всички деца трябва да получат любов и образованието, които заслужават.“
Реализацията на учениците е в зависимост от техните възможности. Има възпитаници на училището, които са завършили право, други са се насочили към учителската професия, има такива и като педагози в училището. Някои стават професионални масажисти или рехабилитатори и се реализират много добре. Други градят кариера като певци, като Ивайло Донков, който печели „Гласът на България“, а сега е в Софийската опера.
Голямата тревога на педагогическия екип е какво се случва с децата с множество увреждания, след като завършат училището. Те са усвоили някакви умения – например в градинарство, плетачество, керамика. Но обикновено остават вкъщи, защото в съществуващите дневни центрове за деца с по-тежки увреждания няма места. Така почват да разграждат уменията, които имат.
„Като се срещам с наши бивши възпитаници с множество увреждания, виждам, че са разградили много от уменията, които са имали, и са изостанали в развитието си. Това ми е голямата болка. Тези деца могат да правят нещо след завършване на училище, ако им се даде възможност – да сортират, да подреждат рафтове в магазини, да правят мартеници – казва директорката. – В другите държави има специални центрове за такива младежи. Във Варна също има центрове, но са препълнени. С родители на деца с увреждания с общи усилия търсим варианти какво може да се направи, за да се реши този проблем. Обучаваме екипите на различни дневни центрове да работят с деца с увреждания, като надграждат техните умения. А не да започват отначало. Сега всички се вълнуваме от приключването на учебната година. Децата са подготвили програми. Едно предизвикателство към децата и родителите са отправили класните ръководители – ще има джип-сафари и разходка с яхта. Правили сме го и друг път. Най-голямата ни награда са усмивката и светналият поглед в очите на родителите и на децата.“
По време на дистанционното обучение преподавателите се превръщат в актьори, за да могат да привлекат вниманието на учениците, спомня си директорката. А това никак не е лесно, когато става дума за деца с множество увреждания. Специалният педагог първо трябва да ги активизира, да прив-
лече вниманието им, да ги накара да седнат пред монитора и да изпълнят поставените им задачи. Учителите от училището проявяват изключителна креативност, изправени пред това предизвикателство. Правят интересни клипове за децата и обучението от разстояние в електронна среда е изключително ползотворно. Неслучайно получават награди от директорката за всеотдайната си работа по време на пандемията.
„След броени дни предстои провеждането на годишния тиймбилдинг на целия колектив – да се поздравим с добре свършената работа и да съберем сили за новата учебна година и предизвикателствата в нея“, споделя накрая Жулиета Петкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Четирите цвята на съвременното образование Как се става втори в света Иван Шишиев, фотограф: Основната задача на учителя е да превърне учениците в личности Еделина Кънева, прима на операта и оперетата и директор на Държавния музикален и балетен център: Когато ученикът е готов, той среща своя Учител

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Инвестициите в образование, иновации и умения решават проблеми

Следваща статия

Какви са моите трудови права

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Какви са моите трудови права

В ход е дигиталното обучение

Ученическото самоуправление – лесно и интересно

Там, където и въздухът помага

Там, където и въздухът помага

Последни публикации

  • Важното е децата да бъдат добри хора
  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"