Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 24, 2022

Практиката учи най-добре

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-06-2022
в Брой 24, 2022
A A

По време на финалите на XIV младежки стартъп форум „Изгряващи звезди“, организиран от „Джуниър Ачийвмънт България“, Магдалена Велкова от СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин, получава новоучредената награда „Изгряващ учител на годината“. Призът отличава най-активния и вдъхновяващ педагог, който за първи път преподава по програмите на „Джуниър Ачийвмънт България“.
Разговаряме с Магдалена Велкова за това как попада в училище, как съвместява бизнеса с преподаването, трудно ли е да мотивира учениците, и как ги кара да повярват в собствените си сили.

Магдалена Велкова (в средата) е удовлетворена, когато общите усилия с нейните възпитаници
дават резултати в представянето на учебните компании

Стоян СТОЯНОВ

По време на работата на учебните компании учениците научиха няколко важни практически урока. Например, че първото и основното е да се сформира работещ екип, който да се обедини около една идея“, споделя пред „Аз-буки“ Магдалена Велкова – преподавател по предприемачество в СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин. Младежите научават още как да определят критериите, на които трябва да отговарят хората, които ще наемат, как се провежда интервю за работа, как се назначават служители. Не по-маловажна задача е и как да си разпределят длъжностите и задачите по осъществяване на идеята.
„Преминахме и през създаването на канава на бизнес модел, която визуализира и дава първоначална яснота за бъдещата дейност. Следва разработването на бизнес плана, за да видят как се съставя, на какво трябва да се акцентира, да си направят конкретни проучвания, да се съсредоточат към кого точно е ориентиран продуктът им. И в крайна сметка, как да реализират печалба“, разказва събеседничката ми. Освен всичко друго учениците научават да бъдат и по-решителни, макар че почти докрая някои от тях не вярват, че ще има резултати от дейността им.
„Беше трудно да ги мотивирам, да ги накарам да повярват, че нещо се случва на практика и самите те го правят. Мисля, че накрая разбраха, че ученето чрез правене им позволи да съпреживеят онова, на което ги учи теорията. Изпълниха я със съдържание, разбраха нейната полезност и как се прилага на практика. От учебната компания те придобиха и много знания, което виждам и в часовете по профилирана подготовка. Придобиха и по-голяма увереност в собствените си знания и умения. Дори някои от тях, които в началото се притесняваха да комуникират, към края на проектите презентираха смело. И обещаваха, че един ден ще се гордея с тях“, отбелязва Магдалена Велкова. По думите ѝ голяма част от участниците в учебните фирми смятат да продължат обучението си по предприемачество в родните висши училища, а някои ще кандидатстват зад граница.
А как попада самата Велкова в елинпелинското училище? Търсят я с молба да замести преподавател по профилирана подготовка в паралелките по „Предприемачество“. „След размисъл от моя страна дали ще мога да съвместявам управлението на собствения си бизнес и преподаването, заявих на директора Мариета Христова, че съм готова да поема ангажимент за тази и за следващата учебна година“, казва събеседничката ми. И още в първите разговори с нея обсъждат включване в прог-
рамата „Учебна компания“ на „Джуниър Ачийвмънт България“. Така миналото лято Велкова се включва в семинар на организацията, на който се запознава по-подробно с Програмата. А в началото на вече отиващата си учебна година е подписан договор с „Джуниър Ачийвмънт България“.
В рамките на проекта в училището са създадени 4 учебни компании в сферата на т.нар. зелено предприемачество – по две в XI и XII клас. В тях се включват ученици от профил „Предприемачество“.
Едната е УК „Флоранс“ ООД за разработване на производство на биосапун от отпадна мазнина, кафе и билкови екстракти. Другата е УК „Слава“ ООД с предмет на дейност производство на хоби ракети от екологични материали, които да не замърсяват околната среда. Третата компания е УК „Серанела“ ООД, която разработва персонализирани ароматни свещи в стъклено бурканче за релаксация.
И четвъртата компания е УК „Биоплан“ ООД, която създава идея за производството на дървени компос-
тери за домакинствата. Заедно с Магдалена Велкова дванайсетокласниците представят и обсъждат идеята си през март тази година и с кмета на Елин Пелин Ивайло Симеонов. Той е впечатлен от представянето им и изказва готовност за подкрепа на дейността на младите предприемачи.
„Учениците получаваха различни задачи и успяваха да се справят в указаните срокове. Случвало се е да работим и в моя офис, за да смогнем със задачите. Мисля, че успяхме“, отбелязва преподавателката. В работата си среща подкрепата на колегите и на директорката Мариета Христова. Винаги готови да отговорят на различни въпроси са и от екипа на „Джуниър Ачийвмънт България“.
„Трудно е да запалиш предприемаческата искра у деца, някои от които са попаднали случайно в паралелка с такъв профил. Важното е да им вдъхнеш вяра и да ги стимулираш да мислят, да мечтаят и дори да фантазират. Да бъдат смели в мечтите си“, казва Велкова. Самата тя е доказателство, че последователните усилия дават резултат.
Първото ѝ образование е за медицинска сестра.
После изкарва квалификация в Националната спортна академия за рехабилитация. Следва диплом по търговски маркетинг и мениджмънт от Датския колеж в София. Създава малка фирма за търговия на дребно. Работи и като медицинска сестра. Междувременно взима нова диплома – по финансиране на предприятията, от Великотърновския университет. И тогава се намесва случайността – остава без работа и от Бюрото по труда я насочват към СУ „Христо Ботев“ в Горна Малина, където върви експериментална програма за обучение по дребен и среден бизнес. Когато започва работа с учениците, осъзнава, че това ѝ допада и изпитва удов-летворение, че има какво да даде на младите хора. А практическият бизнес опит ѝ помага много в това отношение.
Прекарва две години в класните стаи, като преподава различни дисциплини. Междувременно изкарва курс в Департамента за информация и усъвършенстване на учители към Софийския университет, който дава право за преподаване на икономически дисциплини в училище. Преминава и курсове по дидактика на Регионалния инспекторат по образованието. След това се връща към бизнес начинанията и създава малка фитнес зала в Елин Пелин. По-късно успява да развие бизнеса си. Признава, че след много работа и крачки напред и назад е реализирала мечтата си да създаде спортно-възстановителен център в Елин Пелин – бизнес, който работи и излиза от кризата около ковид пандемията.
В момента в СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин, Магдалена Велкова преподава предприемачество и икономика и води профилирана подготовка в профил „Предприемачество“. Убедена е, че основното е да се обясни на учениците защо е важно да научат нещо, а най-добре е да им се покаже. И в това отношение обучението по програмата „Учебна компания“ има голяма тежест, защото в него има огромна практическа част.
„Това се отнася и за самата мен. Знанията, които давам на учениците, са резултат както на теоретична подготовка, така и на практически опит в различните дейности, свързани с бизнеса“, казва събеседничката ми.
И коментира, че очаква от прегледа на учебните програми повече възможности за практическа работа. Отбелязва, че особено важно е материалът, който се поднася на учениците, да е съобразен добре с тяхната възраст и степента на езиковата им култура и разбиране. „Много трудно е например да им говоря в VIII клас за финансови пазари – срещам срещу себе си мигащи очички. Необходимо е материалът да не е толкова обемист и да има повече практическа част. Това кара децата да осмислят ползите от изучаваното. Да може да създават нещо и да го видят като краен продукт“, обяснява Велкова.
Вярва още, че мотивацията за учене трябва да се създаде у децата от техните родители и учители. „Формирането на една личност, стимулирането ѝ да се обучава, не може да се прехвърли или само на родителите, или само на учителите. Трябва да работят съвместно. Има някъде пропукване и недоверие между учители и родители. И е необходимо укрепване на доверието между тях“, смята събеседничката ми.
А дали ще продължи с преподаването? „За мен учителската професия май е заразна. Работата с тези млади хора ме зарежда и вдъхновява. Предизвикателство за мен е да ги запаля и вдъхновя, колкото и време да ми отнема работата с тях. Искам да им дам нещо полезно, стига те да поискат да го вземат“, казва Велкова. И цитира фраза, която много харесва – „За да светиш на другите, трябва сам да гориш“.
Затова ще продължи и догодина работата с учебните компании. Дори още отсега подготвя следващите ученици. „Вече е прокаран път. Ще опитваме заедно. Децата трябва да разберат, че дори от неуспешните бизнес начинания могат да се извличат ценни уроци. Никой не ти гарантира успех, когато излезеш на пазара. Рискът е голям, залагат се средства и лични усилия. Но не трябва да се обезкуражаваш“, обобщава тя.
Колкото до наградата, събеседничката ми споделя, че първоначално е изненадана от новината за нея. „След това дойде удовлетворението, че трудът ми е оценен. Приех я с радост. Имала съм и други успехи и не се главозамайвам. Но тази награда е и отговорност, защото съм постигнала едно ниво и от него не бива да се отстъпва“, казва в края на разговора ни Магдалена Велкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Природните науки са забавни Звездното небе надхвърля всички национални граници Снимка Сдружение на олимпийските отбориШест от шест по астрономия Мария Донева, поетеса: Учителите могат да светят, могат и да хвърлят сянка, дълга цял живот

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

17 млрд. евро безвъзмездни средства за България

Следваща статия

Старозагорски училища честват Паисий Хилендарски

Следваща статия
Старозагорски училища честват Паисий Хилендарски

Старозагорски училища честват Паисий Хилендарски

Ако успееш тук,  ще успееш навсякъде!

Ако успееш тук, ще успееш навсякъде!

50 години с поглед в бъдещето

50 години с поглед в бъдещето

Последни публикации

  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"