Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 25, 2022

Красив парк за наука и за разходки

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-06-2022
в Брой 25, 2022
A A

Ботаническата градина у нас е основана през 1892 г. и тази година се честват 130 години от нейното създаване. Открита е от княз Фердинанд I, а заслугата за появата на бял свят е на първия ни професор по ботаника Стефан Георгиев. Ботаническата градина в София е най-малката, но тя е градината майка на ботаническите градини в Балчик и във Варна. Обобщаващото наименование и за трите е Университетски ботанически градини. Със своите 130 години нашата Ботаническа градина е все още в младежка възраст. Особено в сравнение с възрастта
на известни ботанически градини в Европа като кралските ботанически градини във Великобритания, които са на над 300 години. В Испания има ботанически градини на по няколкостотин години. Най-старата ботаническа градина в Холандия е на 450 години.

С партньори от Европа екипът на Ботаническата градина създава 40 модула за работа с деца

Зина СОКОЛОВА

Хората трябва да знаят какво представлява една ботаническа градина, защото те имат най-различни очаквания – казва директорът на Ботаническата градина д-р Красимир Косев. – И да са наясно какви са критериите за оценка на нашата работа, която много често варира от „Осанна“ до „Разпни го“. Последното се чува от хора, които имат користни цели за придобиване на терени и т.н.
И те винаги са много критични.“
Ботаническата градина по принцип е институция, а не просто красив парк за приятни разходки, подчертава нейният стопанин. Тя се занимава с поддържането на живи растителни колекции за нуждите на науката и образованието и за опазването на биоразнообразието. През последните десетилетия към това определение, дадено от Световния съвет на ботаническите градини, което фигурира и в нашия Закон за биологичното разнообразие, се прибавя и т.нар. социален елемент. Ботаническите градини започват да развиват дейност, свързана с работа с различни общности. Като се започне с местни общности, хора с увреждания, деца. Екипът на нашата Ботаническа градина е работил много в тази насока през последните години.

д-р Красимир Косев,
директор

По света ботаническите градини се управляват по най-различен начин. Едни от тях са към общини, други – към университети, трети – към министерства, четвърти – към музеи. Например градината в Швейцария получава субсидия от общината, парк „Рододендрон“ в Бремен се издържа от частна фондация, в която постъпва щедро дарение с цел поддържане на парка и безплатен достъп на хората до него.
„При нас уникалното е, че се самоиздържаме – казва д-р Косев. – Финансирането на висшето образование е на база на брой студенти по държавна поръчка, а ние не се занимаваме директно с обучение на студенти и няма как да получаваме субсидия. Въпреки че в правилника е записано, че получаваме и субсидия. Но главно сме на самоиздръжка и затова изцяло зависим от посещенията на хората в ботаническите градини. Защото те идват да видят нашия интелектуален продукт. Преди 15 години колегите от градината в Брюксел правят анкета защо хората посещават ботаническите градини. Интересното е, че 45% от запитаните идват заради ландшафта – т.е. да се наслаждават на красивата обстановка, в която основното е растителността. Направихме същата анкета 10 години по-късно и резултатите за България бяха идентични: хората имат едни и същи очаквания от една ботаническа градина – да е красиво. Само 12% се интересуват от конкретни биологически видове.“
Тези резултати променят начина на работа на целия екип. Защото, за да съществува Ботаническата градина, учените в нея трябва да се съобразят с желанията на хората. Тя вече не е затворено пространство, както е било до 2000 г., в което работят хора с бели престилки. Правят наблюдения, залагат опити, осигуряват растения за изпитите по систематика на висшите растения, приемат студенти на практика. Вратите са отворени и за научни работници, и за туристи, и за обикновени посетители. Това изисква и повече работа.
„Зависим от тези посещения до голяма степен – подчертава директорът. – В тази връзка, през последните години се наложи да се съобразяваме с интереса на потребителите. От една страна, са специалистите по ботаника. От друга – наложи се да дойдат ландшафтните архитекти. А всяка от университетските ботанически градини у нас си има своя специфика и задачи, които осъществява в рамките на звеното Университетски ботанически градини. Може някой да попита защо са три градини. В Лондон има кралска ботаническа градина, към нея е и световната семенна банка, която е в „Уейк хърст парк“ – ботаническа градина, решена на пейзажен принцип. От нея взехме модел за ботаническата ни градина във Варна. Отделно има кралска ботаническа градина в Единбург – общо са три и имат една стратегия за управление.“
През последните 25 години през Ботаническата градина у нас са минали над 30 ландшафтни архитекти – в момента има седем. Те изучават историята на парковете и градините и създават красотата през различните сезони, която привлича посетителите. Уникалното в един ландшафтен дизайн е растителността. Тя е един от четирите елемента заедно с водата, релефа и архитектурата, обяснява ученият. Ако архитектурата се промени по някаква причина, тя може да бъде възстановена по проектите. Но ако се случи нещо с растителността, тя не може да се възстанови, защото всеки индивид е с уникален геном. Многогодишните растения нарастват през целия си жизнен цикъл и всяка следваща година са различни.
„При нас три пъти в годината се променя цялостният облик на градината – казва директорът. – Преди 20 години предприехме авантюрата да правим пролетно зацветяване. Напролет започва цъфтежът на луковичните – това дава един облик на градината. После цъфтят летните цветя и обликът се променя. Непрекъснато има и проекти за озеленяване на партери, на лехи и т.н., които се сменят три пъти в годината. В Балчик, където имаме спорове с колегите от Министерството на културата, които управ-
ляват сградите, пейзажът винаги е един и същ. Просто сградите са пръснати в градината и пречат за едно по-цялостно решение. Това е проблем, който трябва да бъде решен. Във Варна също имаше проблеми, тъй като ботаническите градини не стават на лоши места, и имаше много апетити за терена с цел неговото застрояване. Но спечелихме битката в съда.“
„Нещо любопитно от историята на градината. Един от моите предшественици – Никола Минчев, ми е казвал, че княз Фердинанд I е засял дъба в градината. Направихме изследвания и едни 10 години се губеха – разказва д-р Косев. – Започнахме да се ровим в литературата. Оказа се, че този дъб е едно от 12-те дървета, засадени в двора на Първа мъжка гимназия (днес в нея е Факултетът по журналистика на Софийския университет) по случай 1000 години от смъртта на Методий, когато е имало грандиозни чествания. От тези 12 дървета са оцелели само две. Има голяма вероятност легендата за Фердинанд да не е вярна.“
Освен този дъб тук има и някои видове, които са исторически дървета, като например една метасеквоя, казва ученият. До 1940 г. на ботаниците по света е известна като фосил – измрял вид, представ-
ляващ мезозойски реликт. Но през 1940 г. горски работници откриват в местността Сечуан в Китай популация от това дърво. Оттам започва разпространението му по света. У нас семена от него донася акад. Николай Стоянов – един от доайените на ботаническата наука в България. Сега има две дървета от този вид в градината в София. От тях се получава т.нар. самосев – самонасадили се фиданки, които са пренесени в Балчик и Варна.
През последните 24 години се развива и успешна международна дейност – Университетските ботанически градини членуват в Световния съвет на ботаническите градини и в европейската образователна мрежа за ботанически градини. А д-р Красимир Косев е член на Европейския консорциум на ботаническите градини. Преди години е имало международно
сътрудничество по линия на обмяна на семена – това е основна дейност на ботаническите градини. Днес в интернет има списъци, по които може да се правят заявки за семена и генетичен материал за научни цели.
„Имаме много добри контакти с колегите от Европа – изтъква д-р Косев. – Преди 3 – 4 години посрещнахме в Балчик и Варна директорите на повечето европейски ботанически градини. Получихме сериозно признание за нашата работа. Участвахме в четири европейски проекта – един от тях беше с образователна насоченост за деца от 8- до 12-годишна възраст.
С колегите от Европа създадохме 40 модула за работа с деца. В проекта „Плантс кафе“ участваха градини от Великобритания, Полша, Португалия, Испания и Италия.“
Друг проект, в който участва екипът на Ботаническата градина, е „Инкуайър“. Той е насочен към изследователския подход в обучението – как децата да учат, изследвайки растенията в природата, а не да им се сервира информацията наготово.
Проектът „Биг пикник“ се занимава с осигуреността с храна в световен мащаб. В него участват повече от 15 държави в Европа и една от Африка. Ботаническите градини се занимават и с развитието на колекции. Специални отдели се занимават с популяризирането на забравени храни, които са били традиционни за дадена страна. За България такава храна е папуда – вид бобово растение. Екипът на Градината е отворен и за отглеждане на зеленчуци, които могат да виреят у нас, като индийския спанак.
В Ботаническата градина се отглеждат и застрашени видове. Това е част от програмата за опазване на биоразнообразието, която е особено актуална. Акредитацията на една ботаническа градина от Световния съвет е на базата на основен критерий какви дейности се извършват за опазване на биоразнообразието.
Балчик е обявен за спасителен център по т.нар. Вашингтонска конвенция, която засяга търговията със защитени животински и растителни видове. Когато на митницата се констатира незаконен внос или износ на такива видове, конфискуваните животни се изпращат в ботаническите и зоологическите градини, определени за това.

Your Image Description

Свързани статии:

Откриха вода на Луната Default ThumbnailТермометър следи за състоянието на… белите дробове Рожден ден празнуват ботаниците в Балчик Европа в капана на сушата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Да оставиш следа

Следваща статия

Подкрепа за млади творци

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Подкрепа за млади творци

В ход е дигиталното обучение

Дебати за качеството на въздуха в МУ – Пловдив

В ход е дигиталното обучение

УНСС предлага двойна магистратура

Последни публикации

  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"