Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 25, 2022

Подготвени за живота

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-06-2022
в Брой 25, 2022
A A
Изучаващите моден дизайн не само измислят нови модели
и ги шият, но и сами ги представят пред съучениците си

Антоанета НАЙДЕНОВА

Професионалната гимназия по моден дизайн във Велико Търново разполага с ателие за специалност „Моден дизайн“, както и с учебни салони по фризьорство и козметика, в които нейните възпитаници провеждат практическото си обучение.
„Фризьорският и козметичният салон са реално действащи. Даже в тях приемаме граждани на преференциални цени – разказва директорът на училището Боряна Мочева. – Учениците изпълняват различни процедури, като разбира се, всичко, което се извършва от тях, става под ръководството и наблюдението на преподавател по професионална подготовка. Справят се много добре и даже някои от тях вече си имат клиенти, които искат да отидат при конкретен ученик, за да бъдат обслужени. И на учениците им е много приятно от това. Минималните средства, които влизат като собствен приход в бюджета на училището, са за закупуването на материали и консумативи, които нашите възпитаници използват в учебните часове по практика, за да видят как се работи с конкретни продукти
и материали.“
Училището е малко и компактно, но разполага с всичко необходимо за обучение, включително със зала за ресурсно подпомагане на ученици със специални образователни потребности. В гимназията се обучават 10 деца със СОП, които според директорката помагат на останалите да изградят характерите си.
Да развият у себе си допълнителни добродетели, като стават по-съпричастни. Засилва се усещането за взаимопомощ и подкрепа. С децата със специални образователни потребности се работи по индивидуални учебни планове, като програмите им са съобразени с техните възможности. „Привилегировани сме, че в нашата сграда на първия етаж е Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Така че ползваме от него не само ресурсен учител, а и логопед и психолог, които са постоянно на разположение. Децата със СОП обичат да идват на училище. Особено се изявяват в часовете по професионална подготовка, в които се занимават и им е интересно“, твърди моята събеседничка.
Училището работи по различни проекти и програми на МОН. Сред тях са „Подкрепа за дуалната система на обучение“ и „Ученически практики – 2“, чиито дейности са свързани с упражняване на изучаваната професия в реална работна среда. За втора година са одобрени и по Националната програма „Отново заедно“. 10 ученици през лятото ще се възползват от нея. Миналата година по нея ученици са ходили в „Албена“. Работи се и по проект „Подкрепа за успех“.
Вече трета година в училището имат образователен медиатор, който работи активно с децата и поддържа връзка с техните родители, включва се в различни инициативи. Работата му с родителите е в посока да станат по-съпричастни към обучението на децата си, да се интересуват повече от тях и от училищния живот, да знаят кога какво се случва. В училището няма много ученици от уязвимите групи, но има такива, които са в риск. Някои от тях са в центрове за настаняване от семеен тип. Изведени са от семейната среда и изискват повече внимание, грижи и работа.
Гимназията има и одобрен проект на тема „За успешен професионален старт в Европа“ по програма „Еразъм+“. По него през следващата година предстои ученици да пътуват до Будапеща, Унгария. Там ще проведат своите учебни практики на реални работни места и ще видят как се упражняват изучаваните от тях професии в други страни. Мобилността ще им помогне не само да обогатят знанията и уменията си, но и да подобрят комуникацията си в чужда езикова среда. Работният език ще е английски. През миналата година възпитаници на гимназията са успели да осъществят мобилност до Барселона, Испания, след
двукратно отлагане на пътуването заради пандемията.
В проекта „За успешен професионален старт в Европа“ е планирано да се осъществи и едноседмична учителска мобилност, чрез която петима учители ще имат възможност да се запознаят с
международни практики, свързани с дуалното обучение.
Училището въвежда дуалната система на обучение преди две години. Сега има 15 ученици от IX клас, на които им предстои през следващата учебна година да проведат практическо обучение в модна фирма партньор.
120 са учениците в гимназията и за тяхното обучение се грижат общо 14 учители, включително и тези по професионална подготовка.
„Повечето ни абитуриенти ще вземат дипломи за средно образование, въпреки че някои не успяха да се справят на ДЗИ по БЕЛ“, признава Боряна Мочева. Тя обаче е категорична, че всички ще получат свидетелства за професионална квалификация, защото са се справили много добре на изпитите по професионална подготовка. На втория задължителен изпит за професионална квалификация модните дизайнери избират защита чрез дипломни проекти. „Когато преподавателите по професионална подготовка запознаваха учениците с вариантите да се явят на изпит по професионална подготовка – чрез тема, изпитен тест и дипломен проект, им показаха няколко разработени дипломни работи, съхранявани в архива на гимназията. Това провокира младите хора да направят своя избор“, обяснява директорът.
Училището отваря врати през далечната 1949 г. в сградата на фабрика „Филтис“ като фабрично заводско училище по свилоточене. През учебната 1953/1954 г.
в него е разкрита специалност „Памукотъкачество“. Училището е преместено в предоставената от ДИП „Васил Мавриков“ сграда на ул. „Ксилифорска“ 45. Промените в специалностите му са динамични, според търсенията на пазара на труда. През 2005 г. Техникумът по текстил и битови услуги се преименува в Професионална гимназия по моден дизайн, а през 2016 г. в училището е обособен и учебен салон за специалност „Козметика“.
През настоящата година завършват ученици, които са в дневна форма на обучение по професия дизайнер – специалност „Моден дизайн“, и професия фризьор – специалност „Организация и технология на фризьорските услуги“, и двете с трета степен на професионална квалификация. През учебната 2022/2023 г. училището отново е обявило прием по тези специалности, с които се очаква да направи една паралелка, защото броят на децата намалява и в региона на Велико Търново.
Гимназията открива изложба с творби на ученици, за да представи училището и специалностите, които се изучават в него. Тя е под надслов „Професиите в моите ръце“ и е разположена на таблата пред Факултета по изобразителни изкуства на Великотърновския университет. „Показахме, че не се различаваме от другите училища, тъй като учениците от специалност „Моден дизайн“ изучават и компютърна графика, работят със специализиран софтуер, така че придобиват и компютърни умения. Учат се да ползват CorelDraw, Photoshop, както и различни графични програми. Изучават английски и испански език“, обяснява Боряна Мочева.
Възпитаниците на гимназията редовно участват в състезанията по професионална подготовка
и се представят добре. През миналата учебна година Микаела-Хюлия Бакалова от специалност „Моден дизайн“ заема трето място в категория „Сръчни ръце“ на националното състезание по професии „Млади таланти в модата“, проведено в Попово. Там целият училищен отбор получава специалната награда на Българската асоциация за текстил, облекло и кожи (БАТОК) – двудневно безплатно посещение във водеща фирма за облекло в Русе.
През тази учебна година Микаела-Хюлия печели първо място в категория „Модна скица“ в професионалното състезание „Млади таланти в модата 2022“ в Гоце Делчев. Отборът на гимназията отново получава специалната награда на БАТОК – двудневно безплатно посещение в пловдивска модна фирма.
„Предлагаме и валидиране на професионални знания и умения, придобити по неформален път – казва Боряна Мочева. – Някои от нашите ученици, които са от една специалност, валидират знанията си и по друга професия, след като се явят на изпит в края на обучението си. Учениците от „Моден дизайн“ например могат да упражняват и професията на фризьор или козметик след положени изпити, както и фризьори, които искат да се занимават с грим или с масажи. От възможността се възползват и граждани, които идват да валидират уменията си по част от професията, с цел да подобрят своята квалификация или пък, за да се преквалифицират.“
В помощ на учениците, които имат желание да валидират уменията си и по друга професия, е клубът по извънкласни дейности „Красота и стил“. В него могат да усвоят тънкостите на фризьорството. След успешно положени изпити възпитаниците на гимназията имат възможност да излязат от нея с две или три свидетелства за придобита професионална квалификация. Други извънкласни дейности се предлагат в клубовете „Движение и спорт“ и „Младежки туристически клуб“.
До края на тази учебна година предстоят беседа на тема „Използване на иновативни методи за развиване на творческото мислене, таланта, емоционалната интелигентност на учениците“, както и два бинарни урока. Единият от тях е посветен на представянето на нови технологии във фризьорството. Двама учители ще подобрят компетентностите на учениците, като им покажат как да прилагат наученото по теория в практиката. Другият е на тема „Моето училище“ и ще се проведе съвместно с учениците от IX и X клас. За него те ще трябва да се подготвят предварително и да представят специалностите, които са се изучавали в Професионалната гимназия по моден дизайн във Велико Търново през годините. Да ги сравнят със сегашните и накрая да кажат как си представят, че ще изглежда тяхното училище в бъдеще.
„Очаквам да получим интересни идеи и самият урок да провокира децата да мислят в перспектива. Да мислят като предприемачи, като хора, които знаят накъде искат да вървят, след като завършат – споделя моята събеседничка. – За мен и екипа ми е важно мнението на учениците, както и на родителите, защото сме едно цяло. Имаме добро партньорство с бизнеса, което дава възможност на учениците да се учат в реална работна среда. И се надявам да излизат оттук подготвени за живота“, завършва Боряна Мочева.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се управлява самолет в час Как се отглеждат IT специалисти Ефективно партньорство с бизнеса Печелившата формула на Механото в Разград

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как се управлява самолет в час

Следваща статия

Училище за шампиони

Следваща статия
Училище за шампиони

Училище за шампиони

Ученици искат униформи

Ученици искат униформи

В ход е дигиталното обучение

България има нужда от детски омбудсман

Последни публикации

  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"