Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 25, 2022

Подготвени за живота

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-06-2022
в Брой 25, 2022
A A
Изучаващите моден дизайн не само измислят нови модели
и ги шият, но и сами ги представят пред съучениците си

Антоанета НАЙДЕНОВА

Професионалната гимназия по моден дизайн във Велико Търново разполага с ателие за специалност „Моден дизайн“, както и с учебни салони по фризьорство и козметика, в които нейните възпитаници провеждат практическото си обучение.
„Фризьорският и козметичният салон са реално действащи. Даже в тях приемаме граждани на преференциални цени – разказва директорът на училището Боряна Мочева. – Учениците изпълняват различни процедури, като разбира се, всичко, което се извършва от тях, става под ръководството и наблюдението на преподавател по професионална подготовка. Справят се много добре и даже някои от тях вече си имат клиенти, които искат да отидат при конкретен ученик, за да бъдат обслужени. И на учениците им е много приятно от това. Минималните средства, които влизат като собствен приход в бюджета на училището, са за закупуването на материали и консумативи, които нашите възпитаници използват в учебните часове по практика, за да видят как се работи с конкретни продукти
и материали.“
Училището е малко и компактно, но разполага с всичко необходимо за обучение, включително със зала за ресурсно подпомагане на ученици със специални образователни потребности. В гимназията се обучават 10 деца със СОП, които според директорката помагат на останалите да изградят характерите си.
Да развият у себе си допълнителни добродетели, като стават по-съпричастни. Засилва се усещането за взаимопомощ и подкрепа. С децата със специални образователни потребности се работи по индивидуални учебни планове, като програмите им са съобразени с техните възможности. „Привилегировани сме, че в нашата сграда на първия етаж е Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Така че ползваме от него не само ресурсен учител, а и логопед и психолог, които са постоянно на разположение. Децата със СОП обичат да идват на училище. Особено се изявяват в часовете по професионална подготовка, в които се занимават и им е интересно“, твърди моята събеседничка.
Училището работи по различни проекти и програми на МОН. Сред тях са „Подкрепа за дуалната система на обучение“ и „Ученически практики – 2“, чиито дейности са свързани с упражняване на изучаваната професия в реална работна среда. За втора година са одобрени и по Националната програма „Отново заедно“. 10 ученици през лятото ще се възползват от нея. Миналата година по нея ученици са ходили в „Албена“. Работи се и по проект „Подкрепа за успех“.
Вече трета година в училището имат образователен медиатор, който работи активно с децата и поддържа връзка с техните родители, включва се в различни инициативи. Работата му с родителите е в посока да станат по-съпричастни към обучението на децата си, да се интересуват повече от тях и от училищния живот, да знаят кога какво се случва. В училището няма много ученици от уязвимите групи, но има такива, които са в риск. Някои от тях са в центрове за настаняване от семеен тип. Изведени са от семейната среда и изискват повече внимание, грижи и работа.
Гимназията има и одобрен проект на тема „За успешен професионален старт в Европа“ по програма „Еразъм+“. По него през следващата година предстои ученици да пътуват до Будапеща, Унгария. Там ще проведат своите учебни практики на реални работни места и ще видят как се упражняват изучаваните от тях професии в други страни. Мобилността ще им помогне не само да обогатят знанията и уменията си, но и да подобрят комуникацията си в чужда езикова среда. Работният език ще е английски. През миналата година възпитаници на гимназията са успели да осъществят мобилност до Барселона, Испания, след
двукратно отлагане на пътуването заради пандемията.
В проекта „За успешен професионален старт в Европа“ е планирано да се осъществи и едноседмична учителска мобилност, чрез която петима учители ще имат възможност да се запознаят с
международни практики, свързани с дуалното обучение.
Училището въвежда дуалната система на обучение преди две години. Сега има 15 ученици от IX клас, на които им предстои през следващата учебна година да проведат практическо обучение в модна фирма партньор.
120 са учениците в гимназията и за тяхното обучение се грижат общо 14 учители, включително и тези по професионална подготовка.
„Повечето ни абитуриенти ще вземат дипломи за средно образование, въпреки че някои не успяха да се справят на ДЗИ по БЕЛ“, признава Боряна Мочева. Тя обаче е категорична, че всички ще получат свидетелства за професионална квалификация, защото са се справили много добре на изпитите по професионална подготовка. На втория задължителен изпит за професионална квалификация модните дизайнери избират защита чрез дипломни проекти. „Когато преподавателите по професионална подготовка запознаваха учениците с вариантите да се явят на изпит по професионална подготовка – чрез тема, изпитен тест и дипломен проект, им показаха няколко разработени дипломни работи, съхранявани в архива на гимназията. Това провокира младите хора да направят своя избор“, обяснява директорът.
Училището отваря врати през далечната 1949 г. в сградата на фабрика „Филтис“ като фабрично заводско училище по свилоточене. През учебната 1953/1954 г.
в него е разкрита специалност „Памукотъкачество“. Училището е преместено в предоставената от ДИП „Васил Мавриков“ сграда на ул. „Ксилифорска“ 45. Промените в специалностите му са динамични, според търсенията на пазара на труда. През 2005 г. Техникумът по текстил и битови услуги се преименува в Професионална гимназия по моден дизайн, а през 2016 г. в училището е обособен и учебен салон за специалност „Козметика“.
През настоящата година завършват ученици, които са в дневна форма на обучение по професия дизайнер – специалност „Моден дизайн“, и професия фризьор – специалност „Организация и технология на фризьорските услуги“, и двете с трета степен на професионална квалификация. През учебната 2022/2023 г. училището отново е обявило прием по тези специалности, с които се очаква да направи една паралелка, защото броят на децата намалява и в региона на Велико Търново.
Гимназията открива изложба с творби на ученици, за да представи училището и специалностите, които се изучават в него. Тя е под надслов „Професиите в моите ръце“ и е разположена на таблата пред Факултета по изобразителни изкуства на Великотърновския университет. „Показахме, че не се различаваме от другите училища, тъй като учениците от специалност „Моден дизайн“ изучават и компютърна графика, работят със специализиран софтуер, така че придобиват и компютърни умения. Учат се да ползват CorelDraw, Photoshop, както и различни графични програми. Изучават английски и испански език“, обяснява Боряна Мочева.
Възпитаниците на гимназията редовно участват в състезанията по професионална подготовка
и се представят добре. През миналата учебна година Микаела-Хюлия Бакалова от специалност „Моден дизайн“ заема трето място в категория „Сръчни ръце“ на националното състезание по професии „Млади таланти в модата“, проведено в Попово. Там целият училищен отбор получава специалната награда на Българската асоциация за текстил, облекло и кожи (БАТОК) – двудневно безплатно посещение във водеща фирма за облекло в Русе.
През тази учебна година Микаела-Хюлия печели първо място в категория „Модна скица“ в професионалното състезание „Млади таланти в модата 2022“ в Гоце Делчев. Отборът на гимназията отново получава специалната награда на БАТОК – двудневно безплатно посещение в пловдивска модна фирма.
„Предлагаме и валидиране на професионални знания и умения, придобити по неформален път – казва Боряна Мочева. – Някои от нашите ученици, които са от една специалност, валидират знанията си и по друга професия, след като се явят на изпит в края на обучението си. Учениците от „Моден дизайн“ например могат да упражняват и професията на фризьор или козметик след положени изпити, както и фризьори, които искат да се занимават с грим или с масажи. От възможността се възползват и граждани, които идват да валидират уменията си по част от професията, с цел да подобрят своята квалификация или пък, за да се преквалифицират.“
В помощ на учениците, които имат желание да валидират уменията си и по друга професия, е клубът по извънкласни дейности „Красота и стил“. В него могат да усвоят тънкостите на фризьорството. След успешно положени изпити възпитаниците на гимназията имат възможност да излязат от нея с две или три свидетелства за придобита професионална квалификация. Други извънкласни дейности се предлагат в клубовете „Движение и спорт“ и „Младежки туристически клуб“.
До края на тази учебна година предстоят беседа на тема „Използване на иновативни методи за развиване на творческото мислене, таланта, емоционалната интелигентност на учениците“, както и два бинарни урока. Единият от тях е посветен на представянето на нови технологии във фризьорството. Двама учители ще подобрят компетентностите на учениците, като им покажат как да прилагат наученото по теория в практиката. Другият е на тема „Моето училище“ и ще се проведе съвместно с учениците от IX и X клас. За него те ще трябва да се подготвят предварително и да представят специалностите, които са се изучавали в Професионалната гимназия по моден дизайн във Велико Търново през годините. Да ги сравнят със сегашните и накрая да кажат как си представят, че ще изглежда тяхното училище в бъдеще.
„Очаквам да получим интересни идеи и самият урок да провокира децата да мислят в перспектива. Да мислят като предприемачи, като хора, които знаят накъде искат да вървят, след като завършат – споделя моята събеседничка. – За мен и екипа ми е важно мнението на учениците, както и на родителите, защото сме едно цяло. Имаме добро партньорство с бизнеса, което дава възможност на учениците да се учат в реална работна среда. И се надявам да излизат оттук подготвени за живота“, завършва Боряна Мочева.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се управлява самолет в час Как се отглеждат IT специалисти Ефективно партньорство с бизнеса Печелившата формула на Механото в Разград

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Как се управлява самолет в час

Следваща статия

Училище за шампиони

Следваща статия
Училище за шампиони

Училище за шампиони

Ученици искат униформи

Ученици искат униформи

В ход е дигиталното обучение

България има нужда от детски омбудсман

Последни публикации

  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"