Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 25, 2022

За да я има България тук и навсякъде

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-06-2022
в Брой 25, 2022
A A
В празник на България се превръща 20-годишният юбилей на училището в Хетафе

Тони КИРИЛОВА

С голямо тържество приключи учебната година за Българското неделно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Хетафе, Испания, за да се отбележат и 20 години от неговото създаване.
„Отпразнувахме не само завършването на учебната година, а и 20-годишнината от основаването на училището, което е и първото българско неделно училище, създадено в Испания – казва с гордост Нели Кочева, председател на Асоциацията на българите „Кубрат“, основател и ръководител на школото. – На тържеството малките ни артисти пяха, танцуваха и рецитираха с много плам и ентусиазъм. Уважиха ни с присъствието си българският посланик в Испания Алексей Андреев и петима съветници от кметството на Хетафе, които ни поздравиха с постигнатото. А аз пожелавам всеотдайност и вдъхновение на всички ученици, учители и родители, за да я има България тук и навсякъде!“
На тържеството са раздадени и свидетелствата за завършване на учебната година. Учениците получават и много подаръци – книжки, съобразени с възрастта им, речници, гривнички с надпис България и т.н. Разбира се, на тържеството не липсва и голяма торта.

Нели Кочева, директор

„Тържеството го подготвихме сами. Започна с танца на българското дете, изпълнен от нашия фолклорен ансамбъл, и българският посланик Алексей Андреев беше възхитен. Каза, че такава програма не е виждал. Поиска снимки, за да ги качи на страницата на посолството“, споделя моята събеседничка. И веднага добавя, че всичко, което са постигнали, го дължат на неоценимата помощ, която получават през годините и от Министерството на образованието и науката, и от Асоциацията на българските училища в чужбина, и от посолството ни в Испания, и от кметството в Хетафе.
Как се стига до идеята за създаването на първото българско училище в Испания? „Дъщеря ми беше на 3 – 4 годинки през 2002 г. Вкъщи ѝ говорим на български, а тя ни отговаря на испански.
И това не беше единичен случай, около мен много български емигранти имаха подобни проблеми – обяснява Нели Кочева. – Това е нормална реакция, защото децата се чувстват отритнати, като говорят на български в испанската детска градина или училище. За да се научат да говорят и български, реших да създам българско училище. Започнахме с десетина деца, а сега са близо 80.“
В БНУ „Св. св. Кирил и Методий“ учат деца от I до VIII клас. Имат и подготвителна група с 18 деца. За тяхното обучение в момента се грижат петима учители, а началото е поставено с един. Освен фолклорния кръжок в училището има и такъв по история и география на България за децата от I до IV клас, за да им е по-лесно, когато започнат да ги изучават в V клас.
Хетафе е малко градче с около 400 000 жители. Намира се на 10 км в предградията на Мадрид. Част е от общината на испанската столица, но си има и собствено кметство. В него има голяма българска общност, която се е преселила около и след 2000-а година, както и доста румънци и поляци, които си нямат свое училище. Има и мароканци.
„Учениците ни могат да са и повече, но някои от родителите се притесняват, че децата им ще се объркват, ако учат и български“, твърди Нели Кочева. Според нея това изобщо не е вярно, защото децата учат много по-бързо и лесно език. Доказателство за това е, че обикновено говорят испански по-добре от родителите си.
Още от създаването си училището се помещава в един от културните центрове на Хетафе. Разполага с достатъчно класни стаи, театрален и гимнастически салон. Има и кабинет, който се ползва като седалище на Асоциацията и като българска библиотека. „За помещенията не плащаме наем, което е голямо перо от разходите на неделните училища зад граница – разказва Нели Кочева. – По тази причина сме може би единственото училище в Испания, в което родителите не плащат обучителни такси.“
Училището в Хетафе започва да получава субсидии от МОН през 2009 г. Дотогава се е самоиздържало чрез участия и изпълнение на различни проекти в местното кметство и в Мадрид. Добро е сътрудничеството им и с местните училища, които периодично организират дни на България, в които ученици и учители от „Св. св. Кирил и Методий“ участват и се включват в организацията.
През изминалите 20 години училището представя България в много испански фестивали и празници. Организира дни на България, изложби, концерти, посветени на Баба Марта, 3 март, 24 май и други значими български празници.
„Помощта от МОН е голяма не само по отношение на субсидиите, а и на програмите за обучение, организацията на учебния процес и т.н. Освен това е много хубаво, че дипломите ни се признават и в България. Мотивиращо за изучаването на български език е и това, че децата, които искат, могат да се явят на изпит за ниво на владеене на родния език и да получат сертификат по Европейската езикова рамка, който се признава и в Испания – обяснява Нели Кочева. – Винаги е добре в автобиографията ти да пише, че владееш още един рядък език. Още повече че в българския има няколко допълнителни съгласни, като „ш“ и „щ“, които липсват в испанския, но помагат за изучаването и на други езици, като задължителния вече английски.“
Една от основните дейности на асоциация „Кубрат“ е българското училище. Но тя организира и изложби, концерти, екскурзии, чествания на празници за българската общност в Хетафе. „Предлагаме и обучение по испански за българи, както и по български за испанците от смесени бракове. За да могат да се разбират с роднините, като ходят в България“, завършва моята събеседничка.

Your Image Description

Свързани статии:

Поглед към висините Европейски учени с идеи за горското биоразнообразие „Културна палитра“ в Нидерландия Мария Ризова, директор на Неделно училище „Българче“ в Дубай: Школото ни е духовно средище за цялата българска общност в ОАЕ

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Взимаме „на кредит“ от природата*

Следваща статия

Волни по вятъра

Следваща статия
Волни по вятъра

Волни по вятъра

Майстори на волана

Майстори на волана

Бързи лодки

Бързи лодки

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"