Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 28, 2022

Познатият и непознат Найден Геров

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-07-2022
в Брой 28, 2022
A A
Интересите на д-р Андриана Спасова са в областта на българската възрожденска литература, проблемите на националната идентичност и културната памет

Зина СОКОЛОВА

Д-р Андриана Спасова наследява интереса към литературата от своя дядо, който има издадени три книги с художествена проза – майка ѝ и баща ѝ са математици. И до седми клас силата ѝ е в математиката. Фокусът на нейните интереси рязко се променя, когато отива да учи в Класическата гимназия – Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин-Кирил Философ“.
„Попаднах в друг свят – признава тя. – Имах прекрасни учители като Таня Чолакова, които ни насърчаваха да мислим самостоятелно, а не да четем чужди анализи. Караха ни да пишем върху текстове, които не бяха в учебната програма – епоса за Гилгамеш, книга на Еклисиаста и др. Спомням си как учителката ме накара да прочета една моя много дълга разработка върху Гилгамеш пред съучениците ми. Тя беше публикувана и в сп. „Любословие“, което се издаваше в гимназията. В XII клас получих първа награда от петгодишните олимпиади по литература.“

Кореспонденцията между Найден Геров и съпругата му Мария съдържа 350 писма

Като малка Андриана иска да стане „изследовател“, „изобретател“. Обича да разглобява играчките си само за да може после пак да ги сглоби. Друго нейно любимо занимание е да си играе на учителка – преподава на въображаеми ученици, дава им домашни. Така, увлечена в играта, пише и собствените си домашни.
Още в университета я привлича идеята да се насочи към научна работа, и затова по-късно избира да отиде в БАН. Започва да изследва възрожденските архиви.
„Има документи за българската литература, история и култура, които почти не са отваряни. А в тях се съдържа интересна информация, която разбива познати клишета за Възраждането, за отношенията между Османската империя и българския народ и т.н. – подчертава д-р Спасова. – Открива се един свят на обикновения човек от този период, с неговите страсти, драми, полемики. Нещата звучат съвсем по друг начин. Много вълнуващо преживяване е да четеш нещо, което почти никой друг не е виждал – може би единствено библиотекарят, който го е описвал.“
От няколко години тя се занимава с наследството на Найден Геров, който е един от любимите ѝ възрожденци. Така открива, че има кореспонденция между него и жена му Мария Герова – 350 писма, които се пазят в архива на Националната библиотека. Тази кореспонденция не е известна, въпреки че до този момент има издадени 4 тома с архива на Геров – основно документи, безкрайно много писма, записки.
„Неговият племенник Тодор Панчев, за когото Геров се грижи, много го популяризира още докато е жив, пише и книга за него, издава почти всички негови текстове – казва д-р Спасова. – Не включва кореспонденцията с жена му вероятно защото е смятал, че са по-важни писмата, свързани с обществената му дейност. Но в тази кореспонденция също са обсъждани обществени въпроси, рядко са по-личните моменти. Оказва се, че дори мои колеги не знаеха Геров бил ли е женен, имал ли е деца, а той е имал няколко. Ние го приемаме основно като руски консул, който е докарвал немалко пари за българската култура, както и книги, чрез ходатайстване и молби към Русия. Той самият се е опитвал да бъде много дипломатичен и дистанциран. Но в корес-
понденцията с жена му се вижда едно друго лице на възрожденеца. Той възприема съпругата си като равноправен събеседник. Дори в едно от първите си писма до нея пише да не дава на брат си да чете писмата ѝ. Подчертава, че тя е достатъчно интелигентна да може сама да се изразява, и я поощрява да му пише. В тези техни писма се запазва до голяма степен образът на дипломата, но на места ги има и тези интимни моменти, в които той си противоречи в някаква степен. Например младият Найден Геров, като поет, отрича суетата, охолния живот. По-зрелият Геров е друг – пише на жена си, че иска да ѝ купи ново палто със специален пух от чужбина, пита я какви още поръчки има за него. Дори специално докарва фокусник от Румъния, за да я развесели.“
Найден Геров е по-известен и изследван като езиковед покрай неговите пет тома Речник на българския език, който е уникален труд – вътре има фолклор, литература, заемки, история, подчертава Андриана. Но той има учебници и по математика, и по физика – „Извод от физиката“ е първият учебник по този предмет през Възраждането. При своите проучвания младата изследователка се натъква в архивите и на напълно завършена втора част на „Извод от физиката“ в обем от 500 страници. Другата изненада е, че Геров пише и учебник по история. Той се намира в трудно проследимия му архив, надхвърлящ 15 000 документа – стотици листове от учебници, тетрадки, тефтери, писма, рапорти, публицистични материали и художествени творби.
„Докато работех върху дисертацията си, изследвах възрожденските учебници по история, за да видя дали в тях има текстове за Античността. Повечето от тях са главно за Средновековието и стигат до Възраждането – казва д-р Спасова. – Основният интерес към древността в тях е свързан с етноса и произхода, със стремежа да се докаже, че българите са с най-стар произход. Така започват едни побългарявания, едни адаптации – има примери как българите се женят за амазонки, по-стари са от хуните и т.н.
Гаврил Кръстевич пък има история, която е като четиво за възрастни, по него трудно може да се преподава.“
Ръкописът на Найден Геров за българската история не е завършен – няма край, определени части са се загубили. Но текстът е направен като учебник – с кратки фрагменти и насочващи въпроси за учениците – Найден Геров години наред е преподавал. Анализ на ръкописа показва, че учебникът е писан най-вероятно през 50-те години на XIX век.
А всички налични учебници по българска история са издадени след 60-те – 70-те години на по-миналия век, уточнява д-р Спасова.
И този на Геров е един от първите, макар че може да има и други неизвестни ръкописи.
„Любопитно е, че попаднах и на една математика от Христо Ботев, която не е много известна – казва д-р Спасова. – Тя е изключително интересна. Той я превежда от руски, но слага вътре български примери. В условието на задачата се пита на колко е равно А + Б. А в отговорите накрая на учебника пише – ами на колкото щете да стоим под робство. Той е изключително полемичен и политически настроен. Дори в учебник за трети и четвърти клас вкарва политика.“
Предстои д-р Андриана Спасова да подготви първото фототипно издание на Геровата история с разчитане и научен коментар. Иска да издаде и част от кореспонденцията между Найден Геров и жена му Мария.

Your Image Description

Свързани статии:

„Питагор“ за двама Младите в науката Пореден успех за България Мерките срещу ковид намалиха и други инфекции

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Взор към Вселената

Следваща статия

Студенти създават медицински робот

Следваща статия
Студенти създават медицински робот

Студенти създават медицински робот

В ход е дигиталното обучение

Парламентът одобри съвместните програми на висшите училища

Ивайло Златанов, началник на Регионалното управление на образованието – Благоевград: Квалификациите да следват дефицити, а не да са проформа

Ивайло Златанов, началник на Регионалното управление на образованието – Благоевград: Квалификациите да следват дефицити, а не да са проформа

Последни публикации

  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"