Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 3, 2022

Науката не е самотно занимание

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-01-2022
в Брой 3, 2022
A A

Нина Стоянова-Нанкова е една от трите победителки в стипендиантската програма „За жените в науката“ за 2021 г. Тя е асистент в Института по обща и неорганична химия към БАН и е в екипа на лабораторията „Теоретична и изчислителна химия“. Проектът, с който впечатли журито, е фокусиран върху изследването на растението Graptopetalum paraguayense и неговите потенциални лечебни свойства срещу човешки коронавируси. Интересът към това широко използвано като храна в Тайван растение е предизвикан от оздравителното му действие при много случаи на конюнктивит и херпес симплекс. Това задействало научното любопитство и не след дълго решили да започнат да изследват това растение, неговия фитохимичен състав и антимикробното му действие. С настъпването на пандемията от COVID-19 учените забелязали, че в Тайван се регистрират ниски нива на ковид заболеваемост и леталитет. В основата на проекта е идеята, че именно това растение, което тайванците всекидневно консумират, е причината за тези по-високи нива на имунитет на местното население.

 

Нина Нанкова при получаване на наградата

Първото желание на Нина като малка е да стане метеоролог. Имала си е дори тетрадка, където записвала различни данни. Мечтата ѝ била да отиде на метеорологичната станция на връх Мусала, да си вземе едно куче и да си стои там сама с него. После се отказва от тази леко плашеща идея. Обмисля дали да не следва медицина. След това се колебае между биология и химия и избира второто. Завършила е 127. СУ „Иван Николаевич Денкоглу“. Има много добри преподаватели по химия и биология, но тъй като училището е езикова гимназия, в XI и XII клас тези предмети не се учат. Но това не ѝ пречи да се подготви и да влезе в Софийския университет. Бакалавърската ѝ степен е по компютърна химия, а магистърската – по медицинска химия. Извън работа обича да спортува, любими са ѝ зимните спортове. Убедена е, че чрез качествено физическо натоварване мозъкът си почива най-добре.
Първият ѝ досег с науката е по време на следването. Eдна от преподавателките ѝ във Факултета по химия и фармация завежда група студенти на практика в лабораторията на проф. д.н. Венелин Енчев в Института по органична химия с център по фитохимия. От всички само тя остава там на работа.
„Истината е, че взаимно се харесахме – казва Нина Нанкова. – На мен ми допадна атмосферата в лабораторията. Това е много важно за един учен, защото той никога не работи сам, винаги е в екип. Трябва да има разбирателство, търпение да те обучат. Бях в трети курс, когато дойдох в БАН. Три години бях учила на теория нещо, което не знаех как мога да го използвам. Практиката в Института ми показа къде мога да прилагам тези знания. Убедих се, че това, което уча, има някакъв смисъл. В научната работа всеки ден е различен. Може по даден проблем да работиш с месеци. Но когато накрая постигнеш някакви резултати, това носи удовлетворение. Работата в един офис е динамична, но хората там сигурно не усещат, че от тяхната работа има някаква полза в такава степен. Докато в научната работа, когато ти е интересно и правиш това, с което искаш да се занимаваш, е много мотивиращо.“
Проектът, с който печели стипендията за жени в науката, е малко по-встрани от основните ѝ занимания с фундаментални въпроси. Тя избира една по-практическа тема, към която има интересна експериментална част. Другият плюс е, че проектът е доста интердисциплинарен.
С растението Graptopetalum paraguayense колегата ѝ доц. Надежда Маркова се е занимавала още преди Нина Нанкова да отиде в лабораторията. Но на по-сериозно изследователско ниво с него се работи от 2017 г. Тогава екипът на лабораторията печели проект към Фонд „Научни изследвания“ за проучване на антивирусното му действие върху херпесни и грипни вируси. Растението е сукулентно, произхожда от Мексико. Много е разпространено в Азия, в китайската медицина. В Тайван се използва като храна. Учените в лабораторията са изпитвали върху себе си неговото действие, а и в научната литература има данни за негови положителни качества. Повлиява добре чернодробни и белодробни заболявания, има антиоксидантно и обезболяващо действие, някои докладват и за антисептично действие, за разграждане на неправилно нагънати протеини при невродегенеративни заболявания и др.
„Растението се яде, приятно е на вкус, леко кисело. Може да се капе в окото, да се нанася по кожата – обяснява младият учен. – За първи път растението се охарактеризира 10 години след като е донесено в България. Проблемът е, че то трудно цъфти, а без да видят цвета, ботаниците не могат да го охарактеризират. Оттам нататък започнаха изследванията. Хубавото на такива растения, които се използват за храна, е, че с времето са доказали своята безопасност .“
Проектът е с продължителност една година. Вече са започнали експериментални изследвания върху човешки коронавируси. Но не и върху SARS-CoV-2. Този вирус не се изследва, защото e опасен за изследване и се изискват по-строги мерки за безопасност. Нина Нанкова се надява, че тя и нейните колеги ще могат да установят, че растението Graptopetalum paraguayense има потискащо (инхибиращо) действие върху човешките коронавируси и как точно работи този механизъм.

 

Флуоресцентни биомаркери

„По принцип се занимавам с тавтомерия при базите на нуклеиновите киселини и с влияние на разтворителя при биологичноактивни съединения – обяснява Нина Нанкова. – Понятието тавтомерия означава съществуване на две или повече химични съединения (с еднакъв брой атоми от всеки вид), претърпяващи лесно превръщане от едно в друго в резултат на пренос на атом или атомна група между други два атома, най-често пренос на водороден атом. В свободно състояние и в разтвор не се наблюдава само една форма на базите на нуклеиновите киселини. Напротив – в някои от случаите най-стабилната форма е неканоничната, която не се наблюдава в РНК и ДНК. Това е интересно като наблюдение, тъй като много лекарства са базирани на структурата на нуклеозидите, особено медикаменти за онкологични и вирусни заболявания. Важно е да се разбере коя точно форма на лекарството се наблюдава в разтвор и действа. Тавтомерията при лекарствени средства е от съществено значение, тъй като може да повлияе върху изчисляването на параметъра на хидрофобност, свързан с разтворимостта във вода. По този начин активната съставка на дадено лекарство може да съдържа освен посочената на опаковката и други тавтомерни форми. Това е т.нар. „тавтомерен проблем“ при лекарствените средства. Или образно казано, като изпием едно хапче или ни влеят някакъв разтвор, дали структурата на лекарствената молекула е тази, която производителят смята, че лекарството има. Чрез компютърни симулации могат да се направят изследвания максимално близки до естествените условия.
Занимавам се и с една тема за ДНК и РНК флуоресцентни биомаркери, които маркират клетъчни структури, съдържащи ДНК и РНК. Досега използваните маркери са много силни мутагенни фактори и увреждат изследваните клетки, освен това са опасни за ползване. Съединението, с което работя, е доста просто, има много добри флуо-
ресцентни свойства и не е мутаген. То даже би могло да намери приложение като слънцезащитно средство.“

Your Image Description

Свързани статии:

Кариера в Европа Младите таланти на 2017-а Пет медала от Тел Авив За мишките и хората

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Кариера в Европа

Следваща статия

Вълшебният свят на звездите

Следваща статия
Вълшебният свят  на звездите

Вълшебният свят на звездите

Заниманията по интереси и учебните предмети

Заниманията по интереси и учебните предмети

Късмет е да се работи  с мотивирани ученици

Късмет е да се работи с мотивирани ученици

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"