80 млрд. евро ще бъдат инвестирани във висшето образование до 2027 г. на европейско, национално и регионално равнище
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Европейска стратегия за университетите и предложение за Препоръка на Съвета на ЕС за изграждането на мостове за ефективно европейско сътрудничество в областта на висшето образование представиха еврокомисар Мария Габриел и зам.-председателят на ЕК Маргаритис Схинас, отговарящ за утвърждаването на европейския начин на живот.
„Тези две инициативи са още една стъпка към превръщането на Европейското образователно пространство в реалност“, заяви Маргаритис Схинас. Той подчерта, че трябва да се засили сътрудничеството между европейските университети, за да се постигне по-цифрово и екологосъобразно висше образование и да се увеличи броят на европейските университетски алианси през следващите две години. Сега тези алианси са 41 и обхващат 280 висши училища, а се очаква да станат 60 с над 500 университета в тях.
„Днес, повече от всякога, се нуждаем от приноса на висшите училища, за да отговорим на глобалните обществени предизвикателства. В Европа те са над 5000. Имаме и 17,5 млн. студенти, 1,4 млн. преподаватели и 1,2 млн. изследователи. Това многообразие и талант са нашата сила и израз на европейския начин на живот. Подкрепата за тях е инвестиция в настоящето и бъдещето ни“, каза Мария Габриел.
Българският еврокомисар уточни, че стратегията се основава на четири основни измерения, за всяко от които са предложени конкретни действия. Първото е укрепване на европейското измерение на висшето образование и научните изследвания с 4 конкретни действия. Това са увеличаване на европейските университетски алианси с бюджет от 1,1 млрд. евро, проучване на възможностите за правен статут на университетските алианси, европейска диплома за транснационалния опит в областта на висшето образование и разширяване на инициативата за Европейска студентска карта чрез въвеждане на уникален европейски студентски идентификатор за всички мобилни студенти до 2022 г. и за всички студенти в Европа до средата на 2024 г.
Предстои ЕК и държавите членки да уточняват как ще изглеждат европейските дипломи и какви компетентности ще покриват, за да се признават и от националните власти. Същото се отнася и за европейските студентски карти, които ще са в дигитален формат с холограма и QR код, за да могат лесно да се проверяват и да удостоверяват къде е учил студентът, и да му осигуряват достъп до транспортни отстъпки и културни инициативи в цяла Европа.
Вторият стълб е насочен към подкрепа за университетите като „фарове“ на европейския начин на живот. Той подкрепя действия, насочени към академичните и научноизследователските кариери, основните права и академичните ценности. Предвидени са възможности за обмен на добри практики като част от мрежите за висше образование „Жан Моне“.
Габриел подчерта и ключовата роля на университетите като двигатели на екологичния и цифров преход. Това е третият стълб на стратегията. Инициативите включват иновативни подходи към ученето и преподаването, като „Живи лаборатории“, „Новатори в училищата“, провеждане на ежегодно Европейско изложение на талантите, създаване на Платформа за международни партньорства между студенти, преподаватели и бизнеса за борба с климатичните промени.
Четвъртият стълб е свързан с международното измерение на висшето образование за утвърждаване на Европа като дестинация и място за развитие на таланти. Той включва укрепване на партньорствата със Западните Балкани, съседните на ЕС държави и Африка, разработване на портал „Проучване в Европа“ за насърчаване на международния обмен.
За първи път със Стратегията се предлага и механизъм за проследяване изпълнението и напредъка и отчитане на постигнатите резултати.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg