Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 30, 2022

Умението да направиш уроците желани

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-07-2022
в Брой 30, 2022
A A
Учениците от СУ „Иван Вазов“ – Ст. Загора, демонстрират в Испания как се пържи яйце с помощта на Слънцето

Росица РАНЧЕВА

Едно от училищата в Стара Загора, което през последните четири години не само бележи значителен ръст във всяко отношение, но и се нареди сред елитните, е СУ Иван Вазов“. Това е най-старото старозагорско училище, което през 2022 г. навърши 181 години.
След пълното опожаряване на града през 1877 г. по време на Руско-турската война е построена една от най-представителните сгради за Пълната мъжка гимназия – една от първите след Освобождението. В нея са учили бъдещият министър на народната просвета Стоян Омарчевски, акад. Петко Стайнов, проф. Димитър Гюдженов, литературният и музикален критик Георги Стоянович-Берсенев, Гео Милев, Веселин Ханчев, Димитър Димов, Анна Томова-Синтова и други.
След години гимназията е настанена в нова модерна сграда, която след преместването на Ветеринарномедицинския институт става негова база. Нова сграда се гради за СУ „Иван Вазов“, но в югоизточния край на града. След абсолютния възход следват години на „успокояване“, на задоволяване с най-необходимото, на едва ли не затихващи функции. Допреди четири години, когато след проведен конкурс директор на СУ „Иван Вазов“ става амбициозният математик Динко Цвятков. Под негово ръководство учениците са с 200 повече и сега са 950.
Броят на учителите нараства с 12 и вече са 85, с тенденция през новата учебна година да станат 90. Реализирани са три международни проекта,
реновиран е напълно сградният фонд, създадена е лаборатория по национална програма,
изцяло обновени са физкултурният салон и дворът.
„В момента приключваме програмата „Спаси планетата“ – изключително обогатяващ проект, коментира Динко Цвятков. – Видяхме на място в чужбина хората как преработват отпадъците си, как от животински екскременти се произвежда метан, а от метана – електричество, което захранва болницата и училищата в малък град в Чехия. Същото е в Словакия. В Испания навсякъде има контейнери за разделно събиране на пластмаса, метали и хранителни продукти. Всичко това се преработва и се връща обратно в икономиката като ресурс. Това е пример за подражание и ние активно възпитаваме нашите ученици в това отношение.
На проведеното международно състезание нашите деца се справиха най-добре със задачата да направят сферично огледало с картонно алуминиево фолио, в което да пържат яйце. Във фокуса се слага метално съдче, в което се сипва олио, то загрява и яйцето се пържи. Направихме го показно в Испания, но масово се прилага в Африка. Сферичните огледала са специално изработени. Пържихме и картофи. Никакъв не е проблемът, само трябва да има слънце.
С други думи, наблегнахме на ресурсите в природата, без да ѝ вредим.“
В този ред на мисли, по Плана за възстановяване и развитие училището кандидатства заедно с Община Стара Загора за изграждане на фотоволтаични мощности. „Нашето училище има много голяма осветеност и ще покриваме нуждите от електричество. Вероятно ще се стигне до необходимите 1 млн. лв. с климатична инсталацията, която да се захранва, термопомпи и пр.
Това е алтернатива на газовото отопление, която ще бъде модерна и иновативна, стига средствата да стигнат до нас. Това е полезната зелена енергия“, категоричен е директорът.
През новата учебна година предстои създаване на зелена класна стая и зелено училище. Екипът е решил да се правят повече опити пред учениците и заедно с тях да им се показва природата с нейните дадености. Радост за всички е, че в СУ „Иван Вазов“ са постъпили много мотивирани млади преподаватели, които говорят за опазване на билките и на животинския свят.
В Спасителния център за диви животни към „Зелени Балкани“ има осиновени животни, за които се грижат децата. В северната част на училищния двор те засаждат дървета, наесен предстои нова кампания, за да бъде зелено и хубаво. Родители и учители разчертават двора с най-различни игри.
Създадена е и модерна лаборатория по природни науки с всички екологични изисквания, с платформи и материали за опити.
Очевидно е, че на учителите, чиято средна възраст е 42 г., им се работи, което завладява
и учениците.
Търся разковничето как едно квартално училище, стана желано като елитните. Директорът Цвятков се усмихва и без да се замисли, отговаря: „С труда на колегите и отношението на екипа. Всички много обгрижват децата. Те виждат, че искаме да ги научим на добро, да им дадем нужните знания… Малко повече популярност дадохме на случващото се в училище. Това промени отношението към нас. Всеки от колегите максимално даде гласност на онова, което постига, за резултатите в учебната дейност, за извънкласните форми на работа. Преди бяхме затворени. Нямаше кой да предприеме подобна крачка. Всъщност чрез социалните мрежи всеки колега с профила си правеше достояние не само своята работа, но преди всичко децата и техните усилия. Всеки от нас започна да публикува какво прави. Например активно работим с учениците в извънкласните дейности. Сформирахме 17 групи за занимания по интереси преди всичко в областта на математиката и изкуствата, информационни технологии, български език, творчество, спорт. Почти всеки ден различни екипи участват в състезания, във фестивали, в турнири. Родителите виждат тази активност и дават висока оценка. По-голямата част от нашите ученици имат батковци или каки, които или учат в по-горните класове, или са завършили нашето училище“, разказва директорът.
Голяма е ролята и на материално-техническата база. Според Цвятков училището е много добре оборудвано технологично. Колегите му са отворени за всякакви нови програмни продукти, платформи и облачни технологии. „Прилагаме ги с лекота и учителите настояват да се развиват. От тях интересът и ангажираността се предават и на учениците. Много е мотивиращ този факт“, отбелязва той.
И още нещо. Училището работи непосредствено с Института по математика на БАН и екипа на акад. Петър Кендеров, проф. Тони Чехларова и доц. Евгения Сендова. Там всичко е отворено към Европа и европейската училищна мрежа. И човек вижда изпреварващите тенденции в образованието по математика. Организират се срещи с учители от цялата страна. Опитът, който Динко Цвятков пренася в Стара Загора, е от конференциите, организирани в БАН. Там се обсъждат различни гледни точки за преподаване на математика. Въвеждат се много иновативни неща, което децата оценяват. Тенденцията, която се налага, е не да се реши една задача от сборниците с Питагоровата теорема, а тя да се приложи в практиката.
При нас децата искат приложност, да се вижда ефектът от цялата им работа
– категоричен е директорът. – Досега в училище не сме имали ученик, който да иска да се занимава с наука. Искам математиката да бъде силна като школа в нашето училище. А затова трябва да работят учители с много желание. Да искат да се развиват и така да развиват и децата. Ако ние спрем да се развиваме, няма да има напредък и при учениците.“
Новата учебна година ще започне с 5 пълни паралелки в V клас и 2 паралелки в гимназиален етап – една професионална и една профилирана, насочени в областта на IT сектора. Цвятков е сигурен, че ще приемат деца, които са мотивирани и да им се учи.
В училището правят всичко възможно да постигнат затворен цикъл, т.е. тези, които са в школото от I клас, да продължат и в гимназиален, защото имат нужната основа. Те виждат това, оценяват учителите си и остават в СУ „Иван Вазов“. Още повече че базата е много добра, учителите също са доказано добри.
А за какво мечтае директорът на СУ „Иван Вазов“?
Училището да бъде модерно, но да се уважават многолетните традиции. Да има развитие на децата във всички направления – в науката, изкуствата, спорта. Постигнатото да се надгражда непрестанно. Да се намерят и прилагат още методи и пътища за мотивиране на младите хора да усвояват знанията. Динко Цвятков иска „вазовци“ да овладяват технологиите, да владеят езици, да знаят, да могат и да са креативни, да постигат високи резултати в образованието. И да са горди, че са възпитаници на най-старото старозагорско училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Пътешествие из тайния свят на природата Професията дава шанс Първолаци програмират пътя на пандата Отборът на ПГСС „Марко Марков“ – Георги Дамяново, спечели „Млад фермер“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пътешествие из тайния свят на природата

Следваща статия

Признание за талантливите деца на България

Следваща статия
Признание за талантливите деца на България

Признание за талантливите деца на България

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Улесняват инвестициите в наука и иновации

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Мерки ограничават с 15% потреблението на газ в ЕС

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"