Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 32, 2022

Образованието е основен фактор за активност

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-08-2022
в Брой 32, 2022
A A
Разпределение на населението на възраст от 15 до 34 години във и извън NEET групата според най- исоката придобита образователната степен, брой лица

Антоанета
НАЙДЕНОВА

Какъв е профилът на младежите в България, които не работят и не учат (NEETs – Not in Education, Employment or Training), както и какви са техните основни характеристики и разпределение според образованието, доходите, здравето, региона и семейната среда. Отговор на тези въпроси дава най-новият анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). Той предлага и основни насоки за реформа на младежките политики, които да подобрят активирането и трайното връщане на повече младежи към образованието и на пазара на труда.
България е сред петте страни с най-висок дял на NEETs в Европейския съюз, поради което видимо има потребност от префокусиране на политиките към тях. През 2020 г. делът на тези младежи у нас надхвърля 18% от населението на възраст между 15 и 34 г. в сравнение с 14% средно за ЕС.
С по-висок дял от нас са само Румъния, Гърция и Италия. В годините преди ковид кризата се наблюдаваше постепенно свиване на този дял, което се дължеше най-вече на бързото подобряване условията на пазара на труда.
Сред важните изводи в анализа на ИПИ е ключовата роля на бедността за задържането на младежите извън пазара на труда и образованието. Неактивните са с ниски
доходи, повечето от тях живеят в бедни домакинства, което създава значителни пречки пред активирането им. Сходно е наблюдението и при разпределението на доходите. Докато работещите или учещи младежи следват структурата на доходите на населението, като цяло, то неактивните се струпват близо и под линията на бедността.
Видимо най-важният фактор, който разделя активните от неактивните младежи, е образованието – сред NEETs има много по-голям дял на хора, които са завършили основно и по-ниско образование. А това блокира достъпа им до повечето сегменти на пазара на труда. Като се има предвид тенденцията към увеличаване търсенето на високообразовани специалисти дори за много от работните места в селското стопанство и ниските сегменти на индустрията, може да се направи изводът, че реализирането на хора с ниско образование на пазара на труда ще става все по-трудно.
Ромите са свръхпредставени сред неактивните младежи, като се наблюдават значителни различия в образователния профил. Сред българите и турците има много по-голям дял на завършилите средно и висше образование. Според анализа на ИПИ това означава, че разрешаването на проблема с неактивните младежи е неразривно свързано с интеграцията на ромите, която включва и други политики, освен пряко насочените към активирането на NEETs и връщането им на пазара на труда и в образованието.
Анализът установява и големи регионални дисбаланси. Неактивните младежи са с чувствително по-голям дял в Южния централен и Югоизточния район на страната. Това отразява най-вече различията в достъпа до работни места и квалификация в отделните части на страната.
На преден план излиза и отражението на заеманата роля в семейството, по-ясно изразена при жените. Данните сочат, че домакинската работа и грижата за деца са спирачка пред активното им участие на пазара на труда.
Изследването представя насоки за реформа на политиките за активиране на младежи въз основа на представените данни. Предлага се по-тясна интеграция между образователните и социалните институции, профилиране на младежите, фокус върху превенцията на отпадане от училище. По-широко застъпване на работа от разстояние и почасов труд, дефиниране на конкретни политики към неактивните жени, разширяване обхвата на мерките и към 30 – 34-годишните, фокус върху ромите и други.
Подробности за анализа на ИПИ четете в следващ брой на в. „Аз-буки“

Your Image Description

Свързани статии:

Обявяват програмата за иновации през юли България получи първите 1,4 млрд. евро Пътища към успеха в училище Катализатор на идеи и проекти за зеления преход

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

STEM център с кухня

Следваща статия

Наши карго дронове започват полети в ЕС

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Наши карго дронове започват полети в ЕС

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Още веднъж за бройната форма

В ход е дигиталното обучение

1770 свободни места в столични детски градини

Последни публикации

  • Приказната история за „Вълшебните обувки на Кая“ с премиера в Столична библиотека
  • Студентка и учител вдъхват нов живот на детско отделение в Кюстендил
  • 120 години дух, воля и просвещение
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: образователните маршрути са пъзел от знание и преживяване
  • Държавата осигурява средства за българските полярни изследвания
  • Започват обученията на учители, които ще подготвят бъдещите олимпийци
  • Носителят на Нобел за мир Мария Мачадо: „Изборът беше между бюлетини и куршуми“
  • Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът
  • Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи
  • МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи
  • „Училище за успех“ търси нови посоки за образование
  • ТКЗС – драмата, сполетяла българското село
  • За термина ейджизъм
  • Юлиана Ефремова, началник на РУО – Перник: Отговорни сме да научим децата да мислят критично
  • Снимка на броя: На гости в тренировъчния център на ВМА
  • Ласло Краснахоркаи спечели Нобеловата награда за литература
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Филмът „Заведи ме вкъщи“ в контекста на киното за деца в България
  • В ироничното „царство“ на Музил
  • Възрожденските писатели за българския език: Иван Вазов за чуждите думи, падежите, членуването и правописанието
  • Езикът на реставрацията на фотографии: културно наследство и методологии
  • „Impatient Women“ or The Future of The Values/Values of the Future

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"