Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 33, 2022

Между източните езици и математиката

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-08-2022
в Брой 33, 2022
A A
Японският и китайският език са традиционно силни за гимназията, в която сега полагат усилия
да наложат и изучаването на корейски

Тони КИРИЛОВА

Широко чуждоезиково обучение предлага столичното 138. средно училище за западни и източни езици „Проф. Васил Златарски“ по английски, испански, немски, руски, френски, японски, китайски, а от две години – и по корейски. Гимназията е член на Асоциацията на Кеймбридж училищата и участва в международни програми за обмен на ученици.
„Известни сме и с това, че нашите ученици от V до VII клас изучават математика разширено и имат по 2 часа и половина допълнителни занимания седмично“, разказва директорът на
138. СУЗИЕ Иван Стоянов. Затова и приемът в V клас е от пет паралелки, които бързо се пълнят, а в първи клас и в гимназията тази учебна година ще започнат с по 4 нови паралелки, или общо с 1289 деца.
Засиленото изучаване на математика обуславя и добрите резултати на НВО след VII клас. Средният резултат по тази дисциплина е 60 точки при 47 средно за София и 35 за страната, а по БЕЛ е 68 точки. Абитуриентите също се представят добре на матурите по БЕЛ и по английски език. Тази година за първи път имат и по един ученик за цяла България, които се явяват на ДЗИ по японски и по китайски език. Те успяват да си вземат изпитите, но няма представителна извадка за сравнение как са се справили.
Иван Стоянов поема добре организираното училище преди три години, които по стечение на обстоятелствата са белязани от ковид пандемията. „Това, което отчитам като заслуга на целия екип, е дигиталният скок, който изживяхме. Преминахме изцяло на електронен дневник. Въведохме електронна купонна система за децата от I до IV клас. Внедрихме наша електронна облачна платформа на „Гугъл“. Направихме читалня към училището, облагородихме двора и поставихме фитнес уреди в него. Изградихме площадка за БДП“, казва директорът.
По отношение на образователния процес училището става иновативно преди две години, като въвежда лего роботиката в начален и прогимназиален етап. Освен това второкласниците се занимават и с предприемачество по програма, разработена от „Джуниър Ачийвмънт“. Въвеждат и модела
„1 към 1“ с устройства за всеки ученик и учител в две от паралелките в гимназиален етап преди две години. Част от устройствата за закупени с бюджетни средства, а останалите – по различни проекти и програми.
През изминалата учебна година гимназията успешно реализира проект заедно с Центъра за творческо обучение. Тя е едно от четирите училища в България, които пилотно ползват образователни услуги, методика и ресурси на „Интел“. Става дума за изпробване на нова серия от проектно базирани уроци, в които се залага основно на STEM обучението. Идеята е то да се разшири по общини и в други училища. За целта от „Интел“ предоставят устройства на учениците и учителите, които са участвали в разработването на някои от уроците.
Училището е открито през 1960 г. и първоначално носи името на първия космонавт Юрий Гагарин. През годините в него се установява традицията космонавти да засаждат иглолистни дръвчета в специално обособен кът в двора, наречен „Алея на космонавтите“. Първото дърво е засадено от самия Гагарин. Има и от нашите космонавти Георги Иванов и Александър Александров, от първата жена космонавт Валентина Терешкова и др. Във фоайето на училището е учреден и Музей на космонав-
тиката. От 1993 г. училището носи името на изтъкнатия български историк проф. Васил Златарски. До главния му вход има барелефи на двамата патрони.
„Материалната ни база е доста амортизирана, имаме нужда от средства за ремонти и освежаване – казва Иван Стоянов. – Иначе разполагаме с ресурси за съвременните методи на преподаване. Във всяка класна стая има проектори, а в около 30% от тях – и електронна дъска.“
Учителите са 102, но доста от тях са работещи пенсионери. А именно те са главни учители, на които се разчита да подготвят учениците за НВО и ДЗИ. „Сега сме съсредоточили усилия върху привличането на нови колеги по български, по английски, по биология“, казва моят събеседник. Признава, че не е лесно, въпреки че 138. СУЗИЕ е базово училище към Софийския университет по английски, по китайски, по философия, по химия и физика. Това означава, че доста бъдещи учители провеждат стажа си в него.
„Нашите преподаватели посрещат бъдещите си колеги. И аз полагам усилия да покажа на студентите по възможно най-мотивиращ начин училищния живот, за да видят, че не е толкова драматично и страшно. Осигуряваме им и наставници, които да им помагат. Но за съжаление, рядко се връщат, като завършат“, признава Иван Стоянов.
Възпитаниците на гимназията участват в състезания и олимпиади и постигат успехи. През май Кристина Иванова и Моника Станиславова печелят първо и второ място, а Елеонора Обретенова – първо място за талант на „Китайски езиков мост“. Той се провежда за 15-и път във Велико Търново между всички училища в България, в които се преподава китайски език. Победителите ще пътуват до Китай, за да участват в големия „Китайски езиков мост“.
Заслугата за това е на преподавателите. Неслучайно в Деня на будителите през 2021 г. родителите отличават старшия учител по китайски език д-р Яна Шишкова като един от „Будителите на община „Слатина“. Методиката на преподаване на китайския език, разработена от д-р Шишкова, получава признание и от изследователския институт „Един пояс, един път“ към Пекинския университет за китайски език и култура, който я определя като водеща в Европа. А най-четеният вестник – „Жънмин жъ бао за чужбина“, публикува интервю с нея през март т.г.
Д-р Яна Шишкова се занимава с преподаване на китайски език от 2001 г., когато китайските образователни ресурси в България са твърде оскъдни. Затова тя непрекъснато пренаписва и подобрява учебните прог-
рами. Постепенно формира почти съвършен метод на преподаване на езика и културата – „Метод на преподаване чрез потапяне в реалния живот“. За целта добавя към часовете по китайски език 11 културни направления, като история и философия, китайска география, изкуство и литература. Обучава учениците да пеят китайски песни, да гледат китайски филми, да поставят на сцена заедно китайски класически пиеси и мюзикъли. Така нейните ученици постигат отлични академични резултати. Участват в състезанието „Китайски езиков мост“ 14 години, като са достигали до първо място в Европа и второ в света.
„Фокусирани сме върху налагането на корейския език, който все още е нов за гимназията – казва Иван Стоянов. – Затова освен традиционните две паралелки с интензивно изучаване на китайски и японски като първи и английски като втори език обявихме прием и на паралелка с профилирано изучаване на математика и STEM и една професионална паралелка с туризъм и интензивно изучаване на корейски. Догодина планираме професионалната паралелка да бъде „Софтуер и хардуер“ с корейски. Надяваме се така да задържим част от завършващите при нас седмокласници.“
Възпитаниците на 138. СУЗИЕ най-често продължават да учат различни филологии, след като се дип-
ломират. Но някои избират философия или право. Други заминават в чужбина.

Your Image Description

Свързани статии:

Дом на знанието в Берковския Балкан Стремеж за летене Малките крачки към големия успех Снимка на възпитаниците на ПГ по строителство, архитектура и геодезия в Стара Загора редовно печелят награди в различни състезания по професии, в които участватТеорията и практиката вървят ръка за ръка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Средата трябва да провокира любопитството

Следваща статия

Над 3,5 млрд. лева за образование

Следваща статия
Над 3,5 млрд. лева  за образование

Над 3,5 млрд. лева за образование

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Обучението е приоритет за младите хора

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Над 600 учители в дигиталния хъб

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"