Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 34, 2022

МОН подкрепя програмата „Екоучилища“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-08-2022
в Брой 34, 2022
A A

Петя НИКОЛОВА

Министерството на образованието и науката и Министерството на околната среда и водите подкрепят инициативата за приобщаване на български учебни заведения към международната програма „Екоучилища“ от началото на учебната 2022/2023 г. Това става ясно от писмо на МОН от 29 юли 2022 г. до регионалните управления на образованието.
Инициативата е безплатна за ученици от I до VIII клас и насърчава участието на учители и ученици в практически дейности в периода от септември 2022 г. до юни 2023 г., които водят до намаляване на вредното въздействие над околната среда и консумацията на вода и енергия, като реализираните икономии облекчават издръжката на училищата и водят до положителна промяна в тяхното поведение. Учебните заведения, участващи в програма „Екоучилища“, ще имат възможност да бъдат част от голямо международно семейство с неограничени възможности за контакти, сътрудничества, обмен на идеи, информация, знания и опит с над 20 млн. ученици от 59 000 училища в цял свят.
Предложените образователни дейности разширяват познанията на учениците за околната среда и нейните проблеми. Темите, които са включени в програмата, са интересни, полезни и достъпни за децата на тази възраст – вода, енергия, отпадъци, замърсяване, училищни площи, биоразнообразие и природа, транспорт, здраве, промени в климата и глобално гражданство.
Учебните заведения с най-добри резултати ще бъдат отличени с престижната световна награда на „Екоучилища” – „Зелен флаг”.
До този момент 108 училища и детски градини в България работят по Програмата. Идеята на партньорите в осъществяване на инициативата, в това число и министерствата, е да се популяризира и утвърди сред българските образователни институции „Екоучилища“, както се случва в 54 страни в света, които използват проекта като доказано успешен инструмент за осъществяване на образованието за устойчиво развитие.
Програма „Екоучилища“ е собственост на международната Фондация за екологично образование (FEE), чиито партньори са ЮНЕСКО и Програмата на ООН за околната среда UNEP, както и министерствата на образованието и екологията от над 75 държави. Ексклузивен представител на Прог-
рамата за България е българското движение „Син флаг“. Програмата се появява през 1994 г., за да отговори на усилията на младите хора за разрешаване на екологичните проблеми и устойчивото развитие, а три години по-късно, през 1997 г., започва и в България благодарение на движението „Син флаг“.
Предложените образователни дейности разширяват познанията на учениците за околната среда и нейните проблеми. Темите, обхванати от екоинициативата, са интересни, полезни и достъпни за децата на тази възраст – вода, енергия, отпадъци, замърсяване, училищни площи, биоразнообразие и природа, транспорт, здраве, промени в климата и глобално гражданство. Една от най-съществените ползи е, че децата се възпитават да възприемат природата като най-добрия и достъпен учебник, от който могат да се учат.
На участващите училища ще се предоставят онагледяващи материали и учебни помагала, които ще бъдат безплатни за учениците от
I до VIII клас, но няма ограничения да се ползват в извънкласни занимания и от по-горния курс ученици. Програмата ще се осъществи през предстоящата учебна година и всяко училище или детска градина ще премине през 7 последователни стъпки, сред които да създаде екокомитет, да насърчава учениците да наблюдават всекидневно околната среда и да установяват нейното състояние, да имат изграден план за действие. Учителите получават шанс да обогатят учебното съдържание по конкретни предмети с допълнителна информация по темите на Програмата.
Мотивиращият стимул е получаването на престижната световна награда на програма „Екоучилища“ – „Зелен флаг“. Тя се връчва на училища, които докажат изпълнениeто на специфични екоправила и ефикасно управление на училищните ресурси – вода, енергия и отпадъци. Досега 62 учебни заведения у нас са получили престижния знак. Извървеният път на учениците към тази награда обаче е най-голямата ценност на инициативата „Екоучилища“. Защото този път предполага, че са постигнати важни цели. Сред тях са ефикасното управление на училищните ресурси – вода, енергия и отпадъци. Училищната среда постепенно се превръща в по-естетически издържана и оптимална за процеса на обучение и за опазването на околната среда – пестят се енергия, вода, извършват се рециклиране и намаляване на отпадъците, увеличават се зелените площи. Дори нещо повече, ако ентусиазмът завладее екип и ученици, започва да се вижда подобряване на околната среда в района, а постепенно – и в региона.
Партньорите от движение „Син флаг“ и „Девин“ ЕАД си поставят за цел с програма „Екоучилища“ да се случи желаното интегриране на екологичното образование и възпитание в учебните програми на всички културно-образователни области съобразно Стратегията и Прог-
рамата за опазване на училищната и околната среда. Надеждите са, че чрез занимания в клас и извънкласна работа ще се стимулират съзнанието и отговорността на децата за околната среда, а като последствие ще се повиши информираността и на местната общност за екологичните проблеми, което ще провокира природозащитни дейности на регионално и национално ниво, а сред учениците – екотворчество.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailДопълнителни средства за достъп до образование Над 10 млн. лв. за млади учени 721 училища запазват медиаторите си Конкурсите за директори започват от януари 2024 г.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дебати за избора на директори

Следваща статия

Двоен ефект

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Двоен ефект

Контрол над гласа

Контрол над гласа

Паметни български  места в чужбина

Паметни български места в чужбина

Последни публикации

  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"