Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 35, 2022

Молекулният часовник на еволюцията

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
31-08-2022
в Брой 35, 2022
A A
Откривателката на живата вкаменелост Марджори Кортни-Латимър, музеят, тралът и уловената ръкоперка

Лъчезар Карагьозов

Източен Лондон е град в Южна Африка на брега на Индийския океан. В него има малък природонаучен музей със забележителна история. През 1938 г.
уредник в него е младата госпожица Марджори Кортни-Латимър. Ентусиазирана, добре познаваща природата, тя отделя много време, за да попълни музейната колекция с нови находки – камъни, раковини, птици, водни обитатели. В това ѝ помагат и нейни познати сред капитаните на корабите.
Преди Рождество Христово, на 22 декември, Кортни-Латимър получава обаждане по телефона от Хендрик Хусен – капитан на 30-метровия риболовен траулер „Нерина“. Той ѝ съобщава, че „Нерина“ е в пристанището с нов улов. Това обаждане променя живота на Кортни-Латимър и е начало на най-сензационното откритие в историята на зоологията. Съвсем скоро Кортни-Латимър ще установи, че близко до устието на река Чалумна тралът на капитана е уловил риба, голяма метър и половина, тъмносиня, с ярко открояващи се бели петна, с плавници, наподобяващи крака.
Лошо начало
След обаждането Кортни-Латимър отива до пристанището, преглежда улова и сред многото обикновени морски обитатели забелязва синия плавник на необикновена риба. Тя напъхва находката в торба от зърно и я пренася до музея. Там сравнява „своята“ риба с изображенията на местни екземпляри, но не намира подобна. Тогава Марджори се обажда по телефона на професор Джеймс Л.Б. Смит за помощ. Професорът е преподавател по органична химия в Университета Роудс в Греъмстаун, близко до Източен Лондон. Той е специалист по рибите, пише книга за тях и консултира околните музеи по въпроси, свързани с ихтиологията.
Кортни-Латимър обаче не може да се свърже с професора – поради празниците той е извън града. На следващия ден тя му изпраща писмо с кратко описание на станалото. Прилага и рисунка на рибата.
Междувременно цветът на рибата е започнал да се изменя и за да запази екземпляра, Кортни-Латимър е принудена да го даде да се препарира. Още повече че времето е горещо и не предполага съхранение за дълго време. По този начин вътрешните органи, хрилете и скелетът на рибата са извадени и изхвърлени. Характеризирането на находката вече не може да бъде пълно.

Молекулен часовник на еволюцията.
А – Сравняване на аминокиселините в алфа субединицата на хемоглобина между челюстните гръбначни. Броят на различията
е по-малък при организмите с по-неотдавнашен общ предшественик.
В – Родословно дърво на седем представителя на челюстните, изготвено чрез сравняване на веригите на техните алфа субединици (142 аминокиселини). В основата на разклонението е отбелязан най-близкият общ предшественик

Риба – жива вкаменелост
В началото на януари проф. Смит получава писмото на Кортни-Латимър. Когато разгръща рисунката, все едно бомба избухва в главата му, както той си спомня по-късно. Той вижда представител на целекантите – риби ръкоперки, изчезнали преди повече от 60 милиона години. Вижда рисунка на жива вкаменелост. Това е почти същото, като да видиш малък динозавър да се разхожда в градината – динозав-
рите са изчезнали също толкова отдавна.
Проф. Смит разглежда препарираната находка, убеждава се, че тя съответства на рисунката. Все пак съмнения остават. Теоретично е възможно това да са останки, запазили се по някакво чудо на дъното на океана няколко десетки милиона години. Но разказите на моряците са недвусмислени – хванатата риба е била жива.
Едва след това проф. Смит пише съобщение в научно списание. Името, което той дава на рибата, е латимерия чалумне (Latimeria chalumnae) – по името на откривателката и мястото, където е уловена.
Отзвукът сред биолозите е незабавен. Въпросът е, че риби ръкоперки, подобни на латимерия, с плавници, подобни на крайници, преди милиони години са станали предтечи на древните земноводни, първи излезли от водата на сушата. По този начин тези риби стават предтеча на всички четирикраки, а значи и на човека.

Видове костни риби. А – лъчеперки (шаранови – каракуда);
В – ръкоперки (целекант – латимерия)

Нов екземпляр – след четиринадесет години
Проф. Смит добре знае, че намирането на единичен екземпляр латимерия не е достатъчно. Трябват още находки. Ето защо разпраща в крайморските селища в тази част на Индийския океан изображение на рибата и обещава солидна награда на всеки, уловил подобна риба.
Трябва да чака до 1952 г., когато от Коморския архипелаг се получава благоприятно съобщение. Оказва се, че на Коморските острови, които се намират между Африка и Мадагаскар, подобна риба е достатъчно добре позната. Местните рибари я наричат „гомбеса“ и са учудени, че толкова голяма парична награда се дава за риба, която просто не става за ядене. Втората латимерия е пренесена до Южна Африка с военен самолет и предоставена на проф. Смит за изследване.
Следват открития на други екземпляри в западната част на Индийския океан – Мадагаскар, Танзания, Мозамбик. Общо около 200 екземпляра.
През 1997 г. млада двойка от Калифорния по време на медения си месец се натъква на нов вид латимерия във водите край Сулавеси, Индонезия.

Произход на четирикраките
Когато Даниел Малан, тогава министър-председател на Южна Африка и убеден креационист, вижда новия екземпляр латимерия, възкликва: „Никой не може да ме убеди, че някога сме били едно толкова грозно нещо!“.
Какво казват учените? Всички гръбначни с челюсти, т.е. хрущялните и костните риби, земноводните, влечугите, бозайниците имат общ произход. Но от каква група са произлезли четирикраките? Дали от двойнодишащите риби, които се срещат в Австралия и Южна Америка, или от ръкоперките, подобни на латимерия? Трудно е да се каже. Сравняването на костите на плавниците на рибите и на крайниците на земноводните показва предимство за латимерия. Но дали е така?

Молекулният часовник
На помощ идват данните от молекулярната биология по структурата на белтъците и нуклеиновите киселини. Добре е известно, че при различните организми много от белтъците са с еднакви функции. Например всички гръбначни имат хемоглобин в кръвта, който играе роля при пренасянето на кислород. Всяко гръбначно обаче има собствен хемоглобин, различен по подреждане на аминокиселините в молекулата. (Функцията на хемоглобина може да се осъществява не от едно, а от цяло множество различни подреждания на аминокиселините.)
С натрупването на данните учените започват да сравняват подреждането на аминокиселините в хемоглобина от различни организми. Оказва се, че колкото по-дълго две линии организми са се развивали самостоятелно, толкова по-големи са различията между тях. Например между горила и човек различията са малки (общ предшественик, живял преди 20 милиона години). Между хрущялните риби и костните риби различията са големи – общ предшественик преди 400 милиона години.
С намирането на живи екземпляри от латимерия учените получават възможност да сравняват нейните белтъци и нуклеинови киселини с тези от други гръбначни. Данните от сравнението на 23 показателя показват латимерия най-близко до общия предшественик на всички четирикраки гръбначни, съответно и на човека.

Your Image Description

Свързани статии:

Европа в капана на сушата „Ало, Космос! Говори България!“ Default ThumbnailКак се развива вниманието Default ThumbnailВодородът – енергията на бъдещето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Европа в капана на сушата

Следваща статия

Над 2 млрд. лева за наука и иновации

Следваща статия
Над 2 млрд. лева  за наука и иновации

Над 2 млрд. лева за наука и иновации

В ход е дигиталното обучение

Община Тервел дава стипендии за бъдещи медици

В ход е дигиталното обучение

Уроци за онлайн обучението в университетите

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Ще инициирам промяна, която да ограничи възможността кметовете да обявяват неучебни дни
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"