Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 36, 2022

Невидимите рани от войната

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-09-2022
в Брой 36, 2022
A A

Децата и семействата от Украйна вече шест месеца живеят сред разрушения или са принудени да напуснат домовете си. От началото на войната през февруари т.г. най-малко 972 деца са убити или пострадали от насилието, показват данните на ООН. Това означава, че средно всеки ден 5 деца губят живота си или са ранени при военните действия.
„Както при всяка война, безразсъдните решения на възрастните поставят децата в огромен риск. Военните действия от този вид няма как да не нанесат огромни вреди на децата“, заявява Катрин Ръсел – изпълнителен директор на УНИЦЕФ.
Образователната система в Украйна е в колапс и това застрашава бъдещето на 5,7 милиона деца в училищна възраст. Войната последва почти две години принудително онлайн обучение заради  COVID-19, през които подрастващите бяха  извън класните си стаи, разделени и изолирани от своите приятели и учители, а тяхното учене и развитие бе възпрепятствано.
Училищата осигуряват изключително важно усещане за сигурност и предвидимост за децата. Пропуснатото в обучение може да има негативни последствия за цял живот. Колкото по-скоро украинските деца започнат да учат, да се развиват и да общуват със съученици и учители в училищна среда, толкова по-бързо ще наваксат и ще се възстановят. Особено най-уязвимите сред тях като непридружените и разделени със семействата си и децата с увреждания.
Децата, които остават в Украйна, и около 2,2 милиона, които са потърсили убежище в съседните страни, се нуждаят от всяка възможност да продължат образованието и развитието си по различни начини – формално образование в училища, дневни грижи и ясли, възможности за неформално обучение и чрез дистанционно обучение. Те се нуждаят също и от подкрепа за психичното си здраве, за да могат да се възстановят, както и от курсове по език, за да наваксат пропуснатото обучение и да се интегрират в националните образователни системи на приемащите страни.
В Украйна УНИЦЕФ предоставя образователни материали, подкрепя учители и ангажира децата в присъствено и в онлайн обучение. В страните, приемащи бежанци, Организацията оказва съдействие на приемащите правителства и общини да записват деца в национални училищни системи, подкрепя учители и персонал с професионално развитие в областта на психичното здраве и психосоциалната подкрепа, педагогики за обучение, базирани на игра, и мултикултурни компетенции, за да станат учебните среди приобщаващи, безопасни и приветливи за всички.
Освен ужаса, че деца са убивани и ранявани при нападения, войната оставя и невидими рани. Почти всяко дете в Украйна е подложено на силен стрес, а бягащите от насилието са в значителен риск от разделяне от семейството, насилие, злоупотреби, сексуална експлоатация и трафик на хора. Шест месеца след началото на войната децата продължават да се борят със страха, тревожността и скръбта от загубата на близки, разделянето от семейството, принудителното напускане на дома. Това прави още по-необходими усилията в подкрепа на психичното здраве на децата и младежите и изграждането на устойчивост.
С подкрепата на УНИЦЕФ 223 871 деца в училищна възраст получават достъп до формално образование в страните, приемащи бежанци, а 21 788 – подкрепа чрез неформални образователни дейности.
УНИЦЕФ ще продължи да подкрепя децата от Украйна както в страната, така и в приемащите бежанци съседни страни, включително и България, която се включи активно в отговора на кризата. УНИЦЕФ България и Върховният комисариат на ООН за бежанците (ВКБООН) създадоха 6 центъра за подкрепа на бежанци от Украйна „Синя точка“ (Blue Dot). В тях те могат да получат информация, психологична подкрепа и правни съвети, както и да бъдат насочени към услуги.
Предстоящото начало на новата учебна година също напомня колко много са изгубили децата в Украйна. Насилието доведе до сътресения в образователната система, като по данни на УНИЦЕФ 1 от всеки 10 училища е засегнато или напълно разрушено.
„Всички деца трябва да са в училище и да имат достъп до обучение. Децата в Украйна и тези, които са напуснали страната, бягайки от войната, не са изключение. В България УНИЦЕФ, заедно с Министерството на образованието и науката и Министерството на здравеопазването и партньорски организации, стартира информационни срещи, които целят да разяснят на семействата от Украйна как могат да запишат децата си на училище и детска градина в България, за да направят информиран избор“, казва Кристина де Бройн – представител на УНИЦЕФ в България.
За първите две седмици от старта на кампанията на УНИЦЕФ „Добре дошли в училище в България“ стотици украински семейства получават информация за стъпките за включване на децата в българската образователна система.
„Записването в българско училище или детска градина ще даде възможност на децата от Украйна да учат и общуват със своите връстници в България, да се развиват и да получат допълнителна подкрепа в училищна среда“, допълни Кристина де Бройн.
Училището е безопасно място. То дава усещане за сигурност, нормалност и предвидимост в живота на децата. Помага им да се социализират в местните общности и да завържат приятелства. Затова от УНИЦЕФ призовават родителите да записват децата си в училище, защото те имат нужда от образование. Това ще им даде стабилността, от която се нуждаят. Всички права на децата, включително достъпът до здравеопазване, закрила, образование и други услуги, трябва да бъдат гарантирани. Ето защо е толкова важно да се проявява солидарност. Всяко дете се нуждае от грижи, но най-вече от мир.

Your Image Description

Свързани статии:

Солресол, волапюк и още 7 изкуствени езика Да докоснеш звездите Конфликтите за вода са стотици 5 топки, които правят 5 пъти по-щастливи децата

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Солресол, волапюк и още 7 изкуствени езика

Следваща статия

Да докоснеш звездите

Следваща статия
Да докоснеш звездите

Да докоснеш звездите

И българчетата във Франция тръгват на училище

И българчетата във Франция тръгват на училище

Повече от 30 деца от Сао Пауло са се завърнали в България

Повече от 30 деца от Сао Пауло са се завърнали в България

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"