Зина СОКОЛОВА
Възпитаници на Първа английска езикова гимназия в София не само усвояват чужди езици, а от учебната 2021/2022 г. някои от тях избират новата паралелка в VIII клас с профил „Въведение в пред-
приемачеството“. В учебната ѝ програма се акцентира освен върху пред-
приемачеството и върху персоналните (личните) финанси и тяхното управление. Това предизвиква голям интерес към нея.
С бъдещите предприемачи се занимава учителят Камен Кръстев. Той е работил 15 години в застрахователния бизнес, доктор е по икономика, автор е на научен труд и на редица публикации. Има и дългогодишен опит в преподаването.
„Искам да предам на децата знанията, които имам – казва той. – Основните ни цели са да подпомогнем учениците в бъдещото им професионално реализиране на трудовия пазар и да подготвим по-добре образовани кадри в областта на предприемачеството. Това са двете най-важни задачи. Но имаме и други – да научим учениците да мислят иновативно, творчески, да използват евристичните методи с основни понятия в икономиката. Да са наясно как външната среда оказва влияние на бизнеса. Какви методи за икономически анализ могат да ползват – като SWOT, GAP, PESTEL. Разглеждаме различни видове стратегии и тактики за постигане на целите, видове пазарни подходи. Разглеждат се на базово ниво темите за застраховането, социалното дело в България, банковата дейност, данъците и таксите. Учат се как в бъдеще да управляват собствения си портфейл.“
Учителят подчертава, че стремежът му е да постигне симбиоза между теорията и практиката. За целта редовно се канят лектори от практиката – изявени професионалисти в своята област.
Освен за теоретичната част в часовете се отделя време и за практични занимания и упражнения. Работи се по т.нар. метод на дидактическите игри като допълнителен метод на обучение.
„Това лято бях на дидактически семинар „Общество, памет, образование“, където представих две свои научни статии – казва Камен Кръстев. – Статиите бяха за ролята на дидактическите игри в образованието и как чрез тях може да се усвоят заложените от МОН компетенции. Правилно представени и реализирани, дидактическите игри могат да провокират иновативно мислене и да засилят самостоятелната работа на обучаемите. Практиката показва, че поднесена под формата на игра, дадена информация много по-лесно се запомня и асимилира. Така се опитваме да привлечем и задържим вниманието на подрастващите, тъй като в технологичния век, в който живеем, децата лесно се разсейват. Чрез играта искаме те да станат по-концентрирани, да мислят творчески.“
На игрите в часовете по предприемачество учениците се разделят на два отбора и така се стимулира конкуренцията между тях. Правят се и ролеви игри – децата влизат в ролята на бизнесмени, банкери или на предприемачи, които трябва да теглят кредит. За тази цел трябва да са наясно какво е дебит-кредит баланс, какво – разходи за лизинг кредити, и т.н. Трябва да съобразяват какво да се направи, за да им излиза балансът. И да могат да си плащат разходите по кредита, като в същото време не стоят гладни и успяват да поемат базовите си разходи.
В края на изминалата учебна година учениците постигат много добри резултати, подчертава техният учител. Това още повече стимулира интереса към предприемаческата паралелка в VIII клас за предстоящата учебна година, която е с най-висок бал.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg