Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 4, 2022

Какво е да си доброволец в училище в чужбина*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-01-2022
в Брой 4, 2022
A A
Тазгодишните доброволци от колежа „Сейнт Клеърс“, които помагат в Българското училище (от ляво надясно) – Виктория, Никола, Виолета и Никол

Българските училища в чужбина са истински центрове на българщината навсякъде по света. Те не само обучават по български език и литература, история и география, а и пренасят любовта и знанието за родната култура и традиции в чуждите страни. Повечето от училищата са притегателен център на местните български общности. За съществуването и успеха им се грижи малка армия от отдадени на каузата преподаватели и ръководители. За мнозина работата в тези училища е мисия, а не работно място.
В много от тях помагат и доброволци, които често остават незабелязани, но тяхната подкрепа е изключително важна. Особено ако са млади момичета и момчета, защото така се поддържа връзката между поколенията.
Във Великобритания често настоящи и бивши ученици на училищата приемат доброволчески позиции в тях. Щастливи сме да споделим нашия прекрасен опит за дългогодишното ни сътрудничество на доброволни начала с такива млади и всеотдайни помощници.
От създаването на БУ „Слово“ в Оксфорд през 2015 г. почти всички български ученици от престижния частен колеж „Сейнт Клеърс“ са и доброволци в училището и оставят трайни следи в душите на децата. С благодарност споделяме какво пишат за работата си в училището тазгодишните ни доброволци.

Виктория Минчева:
Доброволческата дейност като помощник-учител провокира размисъл на много различни нива. В БУ „Слово“ в Оксфорд, където помагам всяка събота, наблюдавам преподаване на малки деца и колко е трудно да се измислят неща, които да ги ангажират. Наистина е удивително как тези деца работят на два майчини езика, тъй като повечето са родени и израснали във Великобритания, но имат български родители. След една от сесиите в събота си помислих колко са щастливи, че имат тази възможност, но колко други деца от различни националности никога няма да могат да говорят напълно на майчиния си език. Погледнах статистиката и през 2019 г. Великобритания има население от 66 млн. души, като 2,2 млн. от тях са източноевропейци. Това ме накара да се замисля за живота у дома и защо толкова много хора избират да напуснат родните си места, вероятно поради лошото образование и начин на живот. Българското училище е толкова близо до сърцето ми, защото ми дава дом, далеч от моя дом – тук, в Оксфорд, докато уча за международен бакалауреат. То дава невероятна възможност на малки деца от 4-годишна възраст да научат за своята култура, да знаят азбуката, за да уважават основните традиции и празници в българския календар – това ги сближава с техните родители, които са напуснали родните си места. Много от децата знаят много думи на английски, но тази лексика им липсва на български. Тогава трябва да измислим синоними, за да обясним различните думи. Наистина съм благодарна, че съм част от това прекрасно просветно дело и всяка събота виждам малката си българска общност!

Никола Контев:
В последните няколко месеца имах уникалната възможност да помагам на малки българчета от Оксфорд, мотивирани да изучават майчиния си език. Всяка събота е изпълнена със смях, съсредоточена работа и благи моменти, които улесняват изучаването на трудния за тях език. Повечето са двуезични, но някои владеят много малко от лексика на български, така че не им е лесно да четат и пишат. За тях аз съм батко, който им помага в упражненията и се гордее, когато постигат ново знание. Отделяйки малка част от моя ден, помагайки на посветените учители, които обучават учениците, забелязвам директния ефект върху децата. Лесно е да се види колко повече малчуганите работят и се включват в час, когато има някой, когото те искат да впечатлят. Всяка отделена минута е изключително възнаграждаваща, особено виждайки усмивките на децата.

Виолета Кристоу:
Част от моите съботи са заети с доброволческа дейност, която колежът „Сейнт Клеърс“ изисква от студентите като част от програмата за международен бакалауреат. В Оксфорд от 7 години съществува българско училище и една от учредителките е нашата учителка по българска литература в колежа Теодора Петранова. За мен е радост и привилегия да помагам в обучението по български на деца от Оксфорд и околните селища. По-голямата част от времето си прекарвам с най-малките деца, които все още не четат и пишат – на доста от тях им липсва основна лексика по български, защото растат в англоезична среда. Децата са 5 – 6-годишни и е истинско удоволствие да бъда около тях. Откакто се занимавам с тази доброволческа дейност, се чувствам по-близо до българските си корени. Всяка събота, когато влизам в класните стаи, изпълнени с деца от семейс-
тва, които се стараят да поддържат жив българския език извън Родината, ме кара да чувствам удовлетворение от моята малка
заслуга за разпространението на културата ни в чужбина. С всеки изминал ден осъзнавам колко обичам да работя с деца. Въпреки че тази дейност може да бъде предизвикателство, аз се уча на търпение – а наблюденията са ми в полза в моя курс по психология, която изучавам в колежа. Истинско щастие за мен е да чета на децата и да им помагам да започват да изписват буквите!

Никол Маринова:
В БУ „Слово“ в Оксфорд идваме в събота и помагаме на учителите – подготвяме и копираме материали за различните класове, когато трябва, отвеждаме деца, които закъсняват, от входната врата до класните им стаи, понякога правим видеоклипове или снимки на децата за страницата на училището в социалните мрежи. През седмиците, в които давам тези доброволчески часове, се научих да бъда по-търпелива и да водя разговори на нивото на малките деца, за да ги ангажирам и забавлявам. Учениците са на възраст между 4 и 13 – 14 години и подходът трябва да бъде различен. Това беше ново и много интересно преживяване, което ми показа как всъщност да общувам с малки деца, някои от които не само почти не говорят, защото са срамежливи, но често не са добре с лексиката както на английски, така и на български. Много ми помага това, че самата аз съм учила в международно училище от VII клас, защото така мога да преминавам от английски на български според уменията и способностите на децата. Щастлива съм, че децата разбират, че сме там, за да помагаме и знаят, че могат да дойдат при нас за помощ и да ни се доверят. Освен това за мен е гордост да споделям в моя колеж „Сейнт Клеърс“, че има такова нещо като българското училище, което е нещо напълно уникално в Оксфорд.

* Материалът е подготвен
от Теодора Петранова и Валентина Александрова-Кирова – основатели
на БУ „Слово“ в Оксфорд

Your Image Description

Свързани статии:

Студенти и ученици помагат в „Слово“ Българска антарктическа базаСреща на Ливингстън Университетът „Адам Мицкевич“ – малката България в Полша Куп награди за ученици от БУ „Звънче“ в Англия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Студенти и ученици помагат в „Слово“

Следваща статия

Остров на края на света

Следваща статия
Остров на края на света

Остров на края на света

Изкуственият интелект срещу климатичните промени

Изкуственият интелект срещу климатичните промени

Първи изпити в  Русенския университет

Първи изпити в Русенския университет

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"