Възпитаниците на СУ „Йоан Екзарх Български“ в Шумен искат да са в училище
Светлана КРУМОВА
Отговорно отношение и желание да посещават училище – това демонстрират възпитаниците на
СУ „Йоан Екзарх Български“ в Шумен като реакция на възможността да бъдат присъствено в клас. „Изключително сме радостни от факта, че още в първия ден, когато стана възможно учениците да се върнат в присъствена форма на обучение, тук бяха 93% от всички. Този процес беше репетиран, тъй като две седмици преди това децата от I – IV клас преминаха от обучение в електронна среда в присъствено“, разкрива Валентина Тодорова – директор на известната в града Хуманитарна гимназия. На децата им е интересно и не искат да стоят вкъщи пред мониторите. „Не сме анализирали, но предполагам, че причините са свързани с това, че учителите създават благоприятна среда, има партньорство във взаимоотношенията, има обгрижване на учениците. За нас най-важното е всяко дете да се чувства добре, значимо и важно. Искрено вярвам, че сме успели да превърнем образователния процес в предизвикателство за тях – да създаваме любопитство и да отговаряме на любопитството на учениците.
Изкушавам се да си мисля, че досега сме си вършели добре работата, и поради това децата ни са в клас още от първия ден. Мисля, че е много малък процентът на училищата, в които се случва това“, коментира Тодорова. Колективът е доволен и от съдействието на родителите на децата в начален етап. Голяма част спонтанно са изразили предварително желанието си да помогнат в тестването на учениците. Учителите не участват директно, а само създават организацията на процеса. Тестването се извършва от медицински лица, помощен персонал и родители. „Смятам, че учителите са назначени да възпитават и образоват децата, а тестването е в друга сфера и това не е тяхно задължение“, коментира избора на този подход директорът на СУ „Йоан Екзарх Български“.
За да нямат колебания дали да учат от вкъщи, или в училище, има и друга предпоставка. В СУ „Йоан Екзарх Български“ телефони и таблети не са забранени – това директорката Тодорова е декларирала като образователен подход преди близо 10 години пред първокласниците. „Това бе в отговор на други колеги, които гордо заявяваха, че ще забранят електронните устройства. Тогава тази заявка беше приета с изключително спонтанен и емоционален възглас на радост. В нашето училище имаме политика да се оглеждаме какво става във времето, в което живеем. Още тогава специализираната литература и социологическите анализи показваха, че живеехме на границата на две култури – дигитална и книжна. И тъй като знаехме, че поколението, което образоваме, ще премине тази граница, се отнасяхме много отговорно към бъдещето, защото това е функцията на училището. Започнахме да
създаваме електронна среда за обучение
на всички ученици
– не просто на отделни паралелки. Много отговорно към времето, в което живеем, дигитализирахме учебния процес, защото искахме електронната среда да бъде част от образователния процес. И в тази връзка, когато на 13 март 2020 г. бе обявена извънредната ситуация и излезе заповедта, че всички училища преминават на дистанционно обучение, твърдя, че ние бяхме подготвени за това. Нямаше извънредна драма, за два дни – събота и неделя, колегите успяха да се –
за новия образователен процес. При нас той премина съвсем гладко и професионално – разказва Валентина Тодорова. – Твърдя, има и други колеги, разбира се, може би 30 или повече процента, че вече е задължително част от учебния процес – може да е 10,
може 20%, да се провежда по този начин. Защото това е част от образованието на съвременния човек. На него наистина ще му е необходимо след време, когато завърши образованието си, да работи в електронна среда.
И е добре тези навици да се създадат още в училище. Те не са трудни за усвояване и може би точно те няма да са актуални, когато нашите ученици завършват. Но е факт, че за тези две години преминахме границата. Вече сме в дигиталното общество“, споделя директорът на училището, което е и със статут на иновативно.
Но развитието на дигиталната грамотност на децата е съпътствано с инициатива, която доказва любовта към книгата. Още през октомври СУ „Йоан Екзарх Български“ се включва в кампанията „Стани съвременен будител. Купи книга. Дари я на своето училище!“ на асоциация „Българска книга“, която се осъществява с подкрепата на МОН. „Мисията да съхраним книгите като ценност, започнахме в средата на октомври 2021 г.
и я продължаваме и в момента. Не можем да я прекратим. Получили сме над 500 книги, но бройката вече не е актуална, защото и в този момент някой дарява. За мен е важно, че покрай тази инициатива се срещнаха много настоящи и бивши възпитаници и преподаватели в училището. Това е много хубаво, защото, от една страна, изразява отношение на дарителите към книгата, а от друга – тяхното отношение към училището. Всеки подарява това, което прецени: някои – любимите си заглавия, други – книги, които смятат, че задължително трябва да бъдат във фонда на една библиотеката – класическа литература, любими книги на днешните младите хора, книги от съвременни писатели, разнообразието е голямо“, развълнувано разказва директорът на училището. Това не е първата кауза, зад която застава учебното заведение с цел запазване на литературното ни богатство. Преди 11 години училището осиновява „Ламент“ – старопечатна книга, принадлежаща към колекцията „Славянски кирилски печатни книги ХV – ХХ в.“ в Националната библиотека, и евангелие от 1857 г., съхранявано в архивите на РБ „Стилиян Чилингиров“ – Шумен.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg