Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 43, 2022

Малките крачки към големия успех

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-10-2022
в Брой 43, 2022
A A
Най-добрите ученици от ОУ „Отец Паисий“ в село Мененкьово получават награди за постиженията си

 

Стела МАРИНОВА

Учениците в село Мененкьово са обхванати на 100% в образователната система и учат в ОУ „Отец Паисий“, споделя пред „Аз-буки“ директорът Бисер Паров. Той допълва, че школото е дадено като образец за утвърждаване на модел на мултиетническа училищна среда в малките населени места и пример за интеграционна политика.
Благодарение на средата, заниманията, които се организират след часове, и работата с родителите от учебната 2015/2016 г. нито едно дете не е отпаднало от школото. Паров поема училището през 2014-а. В рамките на тези 8 години материално-техническата база се променя много. Училището е санирано, постепенно дограмата е подменена. Направена е парна инсталация, в двора е изградена физкултурна площадка с изкуствена трева. Класните стаи са оборудвани със съвременни чинове, монтирани са и шкафчета по национална програма с цел олекотяване на раниците. Учителската стая също е обзаведена за провеждането на работни срещи и педагогически съвети. Миналата година сменят и техниката в компютърния кабинет, като изграждат 12 работни места.
„Учениците ни са малко, но така за всеки един има работно място и може да работи спокойно в часовете за компютърно моделиране и информационни технологии“, казва Паров.
Реализирани са проекти по ПУДООС за изграждане на кътове за отдих, градинки, пейки, където малчуганите да си почиват. Оформена е и зона, в която учениците да могат да се приучават към основни дейности, свързани със земеделието и селското стопанство. „Имаме земеделска част, в която се опитваме да поддържаме т.нар. опитно поле. Учениците могат да отглеждат цветни градинки, земеделски продукти, има засадени и плодни дръвчета“, разяснява директорът.
Предстои да бъде изграден център за творческо развитие за даровити ученици. За целта една стая ще бъде пригодена в зона, която следобед ще е на разположение на учениците от прогимназиален етап, които не са на целодневна организация, а имат желание за работа. Ще има 3 – 4 компютъра, принтери, за да могат да изрязват материали и да правят табла.
В коридора ще бъде обособена и етнографска сбирка от предмети. А учителят по изобразително изкуство е изрисувал табла, които да оформят къта.
Различни награди мотивират децата да ходят на училище. Всеки месец в школото отчитат отсъствията. Учениците, които не са допуснали закъснение и ходят редовно на училище, получават стимули под формата малки материални награди. В края на срока имат награди за отличниците и децата, които са се явявали на конкурси и са завоювали престижни места. От 8 години са учредили награда „Ученик на година“.
Отличеният получава лаптоп или принтиращо устройство 3 в 1, които се осигуряват с дарения. Директорът посочва, че 90% от случаите се класират деца от уязвими групи. За учениците се организират различни извънкласни занимания, работилници, имат активен училищен съвет. Децата провеждат различни благотворителни мероприятия, ден на отворените врати, ден на самоуправлението. „По този начин успяваме да мотивираме учениците редовно да присъстват в училище, както и образованието да стане ценност за тях. Да имат стремежа да се реализират по-добре в живота. Тези неща дават резултат“, споделя Паров.
До миналата година по проект „Подкрепа за успех“ са имали образователен медиатор, който е работел с родителската общност. Тази година може да нямат, но се справят, защото хигиенистът е от уязвимите групи и говори с проблемните деца от няколко семейства.
„Няма безпричинно отсъствие. По всяко време знаем къде са децата и ако ги няма, знаем дали са болни, или се нуждаят от съвет, помощ. Опитваме се по всякакъв начин условията, които създаваме, да дават възможност за по-активна работа и да поддържаме желанието за учене. Това е най-важното. Както и да усещаме непрекъснато подкрепата и съдействието на родителите. Ако не се работи учител – ученик – родител, не може да се постигне този ефект. Няма ли я изградена здравата спойка, не се получават нещата“, обяснява директорът. Той допълва, че има и родители, с които се работи по-трудно, но за целта се полагат допълнителни усилия. Ако се налага, се търси и съдействие през „Закрила на детето“, за да получат допълнителна подкрепа.
Борбата на екипа на ОУ „Отец Паисий“ е да запазят училището. „Главната ни цел е да съхраним този духовен стожер на населеното място. Защото без училище знаем, че селото ни е обречено да бъде със затихващи функции. Нашата борба е да съхраним училището и да дадем шанс на децата да постигнат
това, на което са способни“, заявява директорът. Паров може да се похвали, че от седем години нямат ученик, който да е завършил основно образование и да не е подал документи да продължи да се обучава и в VIII клас. Имали са само два случая с родители, които са се притеснявали за момичетата си. Но успяват да ги убедят, и ученичките също се записват да продължат да учат. Макар и завършили основно образование, децата продължават да бъдат подкрепяни от училищния екип.
„Влизаме във взаимодействие с други училища, в които могат да бъдат насочени към желана от тях професия и специалност. Проследяваме тяхното развитие до завършване на средно образование, а някои подкрепяме и по-нагоре. Учениците ни са преобладаващо от уязвимите групи, но тези деца могат да се справят. Виждаме във времето успяващи сред тях. Някои се реализират много добре на пазара на труда, а други продължават образованието си и във висше училище“, казва директорът. Той допълва, че имат и отлични ученици, които са на челните места в училищата, в които продължават обучението си.
За добрата подготовка на децата ключово се оказва, че са в смесени паралелки и учителите могат
да им отделят повече време.
„По особеното е, че в рамките на един учебен час трябва да реализираш две методически единици и да текат два урока. Така да ги уплътниш, че да си свършиш основните дейности на часа. Нашите ученици са свикнали и на самостоятелна работа, което помага – казва Паров. – Слушам различни изказвания, че слетите класове трябва да се отхвърлят, защото не представляват никакво образование и обучение. Категоричен съм, че не е така. Мога да го докажа с множество примери, които са реализирани на практика, а не просто да си говорим на думи.“
Директорът дава пример, че при тях най-големият клас е от 15 ученици. Така в класната стая двата випуска са разделени в две редички и много по-лесно преподавателят може да провери работата на всяко от децата. „В една голяма паралелка с 25 ученици за 35 минути не вярвам учителят да провери всяка тетрадка. Не допускам, че може да види как работи всяко дете отделно. Това, че в слетите класове има по-малък брой ученици, дава основание да се прилага и по-индивидуален и диференциран подход и за домашните задачи“, категоричен е Паров.
Провеждат се и допълнителни часове за консултиране и индивидуална работа. „Извън графиците си учителите викат децата и работят с тях. Тогава учителят е удовлетворен, че е постигнал нещо малко, но е станало нещо с този ученик. Работи се, за да се реализира капацитетът на всяко дете. При нас малката крачка понякога е много голяма. Работим с билингви, трудни деца, с които е сложно да се постига напредък, но успяваме – казва директорът. – Спомням си как през 2014-а училището беше почти без покрив, а сега как изглежда. И се чувствам удовлетворен, защото това е смисълът на нашата професия. Тази мъничка крачка е голямо постижение. Днес си успял, утре надграждаш и така с малки крачки – към големия успех“.

Your Image Description

Свързани статии:

Оазис със 150-годишен юбилей Училище до границата Сън навън за здраве в яслите в Нидерландия Самоковското Митрово даскало посреща гости от близо и далеч

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нови предмети и учене чрез игра в иновативните школђ

Следваща статия

Иновации и работа с родители

Следваща статия
Иновации и работа с родители

Иновации и работа с родители

В ход е дигиталното обучение

Община Русе дарява културен чек на зрелостниците

Нов дом за детския футбол във Видин

Нов дом за детския футбол във Видин

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"